Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 9:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
1 juli, alweer bijna voorbij inmiddels, dus laat ik maar eens aftrappen met mijn duistere gevaarte. Een Tornado IDS van de Duitse Luftwaffe en in het bijzonder het toestel dat een speciaal jasje aangemeten kreeg ter ere van de gebeurtenis dat de Luftwaffe in 2001 125.000 vlieguren met dit type op had zitten. Dit is 'm dan.

Afbeelding

Dit specifieke toestel vloog destijds voor jachtbommenwerper eskader 31 "Boelcke", vernoemd naar Oswald Boelcke wie tijdens de eerste wereldoorlog 40 vijandelijke vliegtuigen heeft neergehaald.

Informatie over de Tornado zelf is hier te vinden. Het meest interessante om te melden vind ik dat het vliegtuig bewegende vleugels heeft en ontworpen is door de Duitsers, Engelsen en Italianen. Vandaar de gebruikers. Enkel Saudi Arabië kon als exportklant gevonden worden en zij smijten er momenteel nog wat plofwerk me neer in Jemen als ik mij niet vergis. Jammer genoeg is de Tornado op 1 april dit jaar bij de RAF buiten dienste gesteld. De andere landen vliegen er wel nog steeds mee.

Dan de kit.

photo 478248

In 1998 door Revell uitgebracht. Wat mij betreft typisch voor Revell modellen uit dit tijd is dat ze erg gedetailleerd zijn met hier en daar een klein ontwerp foutje. Eens kijken of dat bij deze net zo is. Wat mij ook vaak opvalt bij die modellen is dat ze vaak tegen een zachte prijs te koop zijn. In de winkels en op online marktplaatsen kan je ze niet zelden voor een leuk bedrag overnemen. En zo kom ik ook aan deze. Vreemd genoeg zie ik ze hier op het forum nauwelijks voorbij komen. Ik hoop maar dat dat geen slecht voorteken is.

In de doos zitten vier zwarte gietramen en één transparante.

photo 478251

photo 478250

photo 478249

En uiteraard een bouwbeschrijving en een uitgebreide decal set van de machine waar dit verslag over gaat en een Tornado van de Luftwaffe die in de VS op Holloman AFB is gestationeerd voor trainingen. Van de decal sheet zal ik later een kiekje maken, dat was ik eerder vergeten te doen en nu is het toch al wat summier qua licht.

Qua bewapening is het ook wat karig, slechts sidewinders zo te zien, maar dat maakt voor deze versie toch niets uit. Eerst de Phantom eindelijk eens afmaken en dan ga ik hiermee van start. Helas heb ik de komende weken niet veel tijd omdat ik de tuin aan het verbouwen ben, maar gaandeweg zullen de dagen temperaturen weer zakken en komt er meer tijd voor activiteiten binnenshuis. Tot snel!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op vr 12 jul, 2019 9:50 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke bijdrage Ingmar. Die Tornado's zijn brute bakken.

Wellicht heb je hier iets aan? :lol: :lol:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=46295

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
tsjopper bob schreef:


Haha! Bedankt René, dan kan ik in ieder geval leren van mijn eigen fouten :wink: Maar die moet eerst af inderdaad :roll:

Zelf vind ik alles met “swing-wings” gaaf! En de Tornado is echt een vliegtuig van mijn generatie om het zo maar te noemen. Dus om die reden wilde ik er een bouwen in een behoorlijke schaal (ik had er al eens een in 1:144 gebouwd) en dit is een mooie gelegenheid.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Vanavond heb ik de gietramen met een sopje afgenomen, zodat ik ze nu weer vies kan maken met mijn vingers :roll: Daarbij heb ik de details van de kit met wat meer aandacht bekeken. De onderdelen hebben nette gravures, de klinknagels zijn ook mooi weergegeven en in de cockpit vind je vele knopjes en hendeltjes terug. Wat mij betreft is daar niks op aan te merken. Wat ik dan wel weer wat jammer vind is het volgende:

Wat minimale sinkmarks bij de rekken voor de bewapening op de buik van het vliegtuig
photo 479817

Op het gietraam waar de wielbakken op zitten zijn bij alle onderdelen de zichtbare kant aan de bovenkant van het gietraam. Behalve dan bij de wielbakken met als gevolg dat er daar afdrukken van de ejector pins zitten. Het leek me toch een kleine moeite om die onderdelen dan ook met de zichtbare kant naar boven in de mal te maken.
photo 479816

En ook aan de binnenzijde van de cockpit net twee ejector pin marks aan de zichtbare kant. Ook die hadden toch wel een halve centimeter opgeschoven kunnen worden lijkt me.
photo 479818

Maar goed, niks overkomelijks gelukkig. Verder is het jammer dat je door de luchtinlaten een lege ruimte inkijkt en er dus geen voorkant van de turbines zichtbaar is. Nu moet ik daarbij wel zeggen dat ik ook weinig van de turbines bij de Phantom zie als ik daar de luchtinlaten inkijk dus het zal wel mee vallen straks.

Tot zover voor nu. Snel meer!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2019 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: Purmerend
Mooie keus weer Ingmar.
Ziet er inderdaad (fijn) gedetailleerd uit.

Denk je niet dat die ejector pins niet wegvallen als je de cockpitkuip plaatst?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2019 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Een paar jaar geleden heb ik ook een Tornado van Revell gebouwd, weliswaar in een andere uitvoering (van de Royal Air Force) maar de basis is hetzelfde. De kit viel goed in elkaar, ik heb weinig problemen gehad tijdens de bouw.
Veel plezier!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2019 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Saab 900 schreef:
Een paar jaar geleden heb ik ook een Tornado van Revell gebouwd, weliswaar in een andere uitvoering (van de Royal Air Force) maar de basis is hetzelfde. De kit viel goed in elkaar, ik heb weinig problemen gehad tijdens de bouw.
Veel plezier!


Bedank. Vooralsnog ziet het er veelbeovend uit en past het allemaal heel behoorlijk.

Wolf73 schreef:
Denk je niet dat die ejector pins niet wegvallen als je de cockpitkuip plaatst?


Oordeel zelf maar

photo 480369

Nu kan het goed zijn dat wanneer de neussectie in elkaar zit je er weinig tot niks meer van ziet, maar ik wil het risico niet lopen.

Vanmiddag bijtijds thuis dus ik heb lekker in de tuin nog wat verder kunnen knutselen. Zoals de aan stoelen...
photo 480114

...de stabilo's, welke in principe nog beweegbaar zijnzodra de romp in elkaar is gezet...
photo 480370

...en ook het startvlak al droog gepast/gedroogpast. Hier is nog wel wat werk aan de winkel voor een mooi dun randje.
photo 480368

Morgen hopelijk weer verder.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jul, 2019 8:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: Purmerend
Wolf73 schreef:
Denk je niet dat die ejector pins niet wegvallen als je de cockpitkuip plaatst?


Wat slecht Nederlands van mij :oops: ....Gaf zonder het te weten zelf antwoord op de vraag :lol: .....niet niet :roll:

FokkerFan schreef:
maar ik wil het risico niet lopen.

Zeker niet doen....zag in mij A-26 dat er ook heel wat zaten.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jul, 2019 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Met dat heerlijk wisselvallige weer vandaag heb ik onverwacht toch wat kunnen bouwen. Zo zitten de wielbakken erin. Deze hadden wel twee wasknijpers nodig om goed aan te sluiten in de romp.
photo 480814

Eerder deze week was ik al bezig geweest met een aantal onderdelen in de primer te zetten waaronder de cockpitkuip. Deze heb ik gisteravond een laag van een mengsel van 60% Revell 57 en 40% Revell 5 volgens de instructies kunnen geven. Gevolgd door een laag glanzende vernis. Daardoor kon ik vandaag met de Tamiya XF18 en een fijn penseel de cockpit van wat detail voorzien.
photo 480827

Het voordeel van dit weer is wel dat acryl verven lekker snel droog zijn. Dus kon ik verder met de decals voor de cockpit. Die zijn best aardig.
photo 480826

Maar hoe dat is gelukt komt morgen pas aangezien we nu op visite gaan.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2019 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: Purmerend
De eerste vorderingen zijn gemaakt.
Kun je het instrumentenpaneel niet beter zelf voorzien van een kleurtje.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement