1 juli, alweer bijna voorbij inmiddels, dus laat ik maar eens aftrappen met mijn duistere gevaarte. Een Tornado IDS van de Duitse Luftwaffe en in het bijzonder het toestel dat een speciaal jasje aangemeten kreeg ter ere van de gebeurtenis dat de Luftwaffe in 2001 125.000 vlieguren met dit type op had zitten. Dit is 'm dan.
Dit specifieke toestel vloog destijds voor jachtbommenwerper eskader 31 "Boelcke", vernoemd naar Oswald Boelcke wie tijdens de eerste wereldoorlog 40 vijandelijke vliegtuigen heeft neergehaald.
Informatie over de Tornado zelf is
hier te vinden. Het meest interessante om te melden vind ik dat het vliegtuig bewegende vleugels heeft en ontworpen is door de Duitsers, Engelsen en Italianen. Vandaar de gebruikers. Enkel Saudi Arabië kon als exportklant gevonden worden en zij smijten er momenteel nog wat plofwerk me neer in Jemen als ik mij niet vergis. Jammer genoeg is de Tornado op 1 april dit jaar bij de RAF buiten dienste gesteld. De andere landen vliegen er wel nog steeds mee.
Dan de kit.
In 1998 door Revell uitgebracht. Wat mij betreft typisch voor Revell modellen uit dit tijd is dat ze erg gedetailleerd zijn met hier en daar een klein ontwerp foutje. Eens kijken of dat bij deze net zo is. Wat mij ook vaak opvalt bij die modellen is dat ze vaak tegen een zachte prijs te koop zijn. In de winkels en op online marktplaatsen kan je ze niet zelden voor een leuk bedrag overnemen. En zo kom ik ook aan deze. Vreemd genoeg zie ik ze hier op het forum nauwelijks voorbij komen. Ik hoop maar dat dat geen slecht voorteken is.
In de doos zitten vier zwarte gietramen en één transparante.
En uiteraard een bouwbeschrijving en een uitgebreide decal set van de machine waar dit verslag over gaat en een Tornado van de Luftwaffe die in de VS op Holloman AFB is gestationeerd voor trainingen. Van de decal sheet zal ik later een kiekje maken, dat was ik eerder vergeten te doen en nu is het toch al wat summier qua licht.
Qua bewapening is het ook wat karig, slechts sidewinders zo te zien, maar dat maakt voor deze versie toch niets uit. Eerst de Phantom eindelijk eens afmaken en dan ga ik hiermee van start. Helas heb ik de komende weken niet veel tijd omdat ik de tuin aan het verbouwen ben, maar gaandeweg zullen de dagen temperaturen weer zakken en komt er meer tijd voor activiteiten binnenshuis. Tot snel!