Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank je wel jongens!

Wat betreft de roundels bovenop de vleugels: Airfix gaf in de handleiding aan dat die kleinere roundel gebaseerd is op foto's van het echte vliegtuig (zonder verdere info).

Of dit specifiek alleen voor dit toestel was of in het algemeen voor nightfighters heb ik niet kunnen achterhalen...

Het 2e verfschema in deze kit (gewone camo in dark green / dark brown) heeft wel 2 identieke roundels.

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Oja, en ik moet niet vergeten te zeggen dat die moeilijk te bouwen glazen cockpit uiteindelijk echt mooi gelukt is!

Pileino schreef:
Wat betreft de roundels bovenop de vleugels: Airfix gaf in de handleiding aan dat die kleinere roundel gebaseerd is op foto's van het echte vliegtuig (zonder verdere info).
Of dit specifiek alleen voor dit toestel was of in het algemeen voor nightfighters heb ik niet kunnen achterhalen...

OK, ja dat kan. Tussen 1938 en 1942 wisselde de RAF wel vier keer van stijl in de roundels. Dit had steeds te maken met het zoeken naar de balans tussen herkenbaarheid (opvallend) en camouflage (onopvallend). Bij iedere wisseling van het officiele beleid moesten de roundels overgeschilderd worden. In de praktijk liet dat regelmatig even op zich wachten, en kwam het ook voor dat toestellen halverwege het overschilderproces op missie moesten. Dat lijkt me hier dan het geval. De verschillende typen roundels plaatsen dit toestel dan in 1940.

Op de linkervleugel zien we dan een roundel van het type A, A1 of A2, waarvan het wit en evt. het geel overgeschilderd is met zwart, blauw en rood omdat de lichte kleuren voor nachtjagers te opvallend zijn. Op de rechtervleugel het later type B roundel, dat minder opvallend is en daarom ook geschikt voor nachtjagers en nachtbommenwerpers.

Dat lijkt mij een logische en voor de hand liggende verklaring.

Zie voor alle roundeltypen en een niet al te heldere uitleg erbij: https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Force_roundels

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op ma 11 nov, 2019 22:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dat kan inderdaad een verklaring zijn Huib, dank voor je uitleg!

Dat vind ik zo geweldig leuk aan dit forum :-D

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik vind hem goed gelukt, wat Huib zegt, er zitten nog wel wat naadjes en kiertjes die je ziet als je erop gaat letten, maar als je hem niet in de macro stand bekijkt maar gewoon live, dan zie je daar natuurlijk een stuk minder van.
Leuk ding geworden, ik ben benieuwd wat ik ervan kan maken in de toekomst.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 nov, 2019 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooie Blenheim geworden Jasper. De verwering vind ik goed gelukt. Ondanks dat het effect van de gechipte verf wat veel is, is het niet te opvallend of storend. En interessant verhaal van die roundels. Logisch.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement