Eindelijk een stukje voortgang te melden voorzien van wat beeldmateriaal, dankzij de nodige regenbuien en wat uitgesteld spuitwerk op andere modellen.
Ik zat een tijdje te klooien met de bouw van de F16 omdat de staart me niet lekker zat in combinatie met de motor. Daarbij wilde ik de motor ook al gespoten hebben.
Maar om nu voor twee onderdelen de hele boel uit de kast te halen vond ik ook weer een beetje te veel van het goede.
Dus de afgelopen periode heb ik wat andere kistjes in elkaar gezet en toen had ik voldoende materiaal om twee dagen aan het spuiten te kunnen.
Dus wat heb ik allemaal aan de F16 gedaan. Welaan, het eerste wat me niet aanstond was de ruimte tussen de motor en de staart, die vond ik te krap.
De staart heb ik met heel dun styreen een beetje opgehoogd waardoor er meer speling kwam. Vervolgens heb ik me op de motor gericht en daar wat aan de slag gegaan.
Eenmaal voorzien van een kleurtje heb de motor achterin de kist gestoken (zonder staart) en de aansluiting met de romp wat mooier gemaakt. Daarna de motor afgeplakt.
Toen kon de staart er op gelijmd worden evenals een boel kleine andere onderdelen. Daarbij steeds kijkend naar het referentiemateriaal, want niet alles op de tekening gaat op de kist.
Daarna kon de sprue met het plofwerk in de spares doos en heb ik me om de Smokewinder geworpen.
Zoals eerder aangegeven, ben ik niet met de Sidewinder aan de slag gegaan, maar met de Amraam.
Ik heb bij
Sanders de "SMOKEWINDER® 9000-5 and 9000-6 OPERATION AND MAINTENANCE MANUAL" gevonden en daar stond een weelde aan info in.
Op dit moment is de site down voor onderhoud, zo te zien krijgen ze een hele nieuwe site.
Zo kon ik de lengte bepalen en kon ik de Amraam aanpassen. Eerst van een stukje sprue in de Dremel de uitlaten gevormd en die afgezaagd. Vervolgens heb ik die achterop geplakt.
Ook moesten de vins in het midden het ontgelden en heb ik een klein stukje styreen tussen de staartvinnen geplakt om ze wat meer op hun grote broer te laten lijken.
Dan kan ik met het inkorten beginnen, eerst de tip er af gezaag en vervolgens had ik bepaald dat er 8 mm tussen uit kon. Met het verstekbakje is dat een fluitje van een cent.
Als laatste wat plamuur er op, want bij de vinnen zaten behoorlijke sinkholes.
Een ander klusje dat nog moest plaatsvinden was het plaatsen van de verstevigingen, dus voorzichtig met het vinyl aan de gang om het er op te plakken. Misschien had ik deze handleiding eerder moeten lezen,
er moest een versteviging aan de binnenkant van de canopy en ik had de vleugels en de roeren er al op zitten, toen bleek dat daar tussen nog wat platen hadden moeten komen..of toch niet...
Dus weer naar het referentiemateriaal kijken.....gelukkig, niet alle platen uit de set hoeven er op. Zowaar we zijn al een heel eind gekomen! Ik heb nog wat gaten onder de vleugel dichtgemaakt omdat er verder
geen tanks of zo onder worden geplakt. Dat moet nog worden afgewerkt en dan volgt nog een schoonmaak en opschuur sessie om het vinyl voor te bereiden voor de eerste verflaag - primer!