Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 14:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2019 23:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Zo, daar ben ik ook weer eens. De afgelopen maanden had ik de nodige andere zaken aan het hoofd en die lieten me geen tijd om eens lekker te knutselen.
Alles is weer in rustiger vaarwater en vandaag leek het me wel eens tijd om een kleine update te doen. We waren een F-16 in elkaar aan het zetten geloof ik. :lol:
Goed, waar was ik gebleven, oh ja, de luchtinlaat. Nou die heeft inmiddels een likkie verf aan de binnenkant ontvangen en zit vast op de onderkant van de kist.

photo 477890

De binnenkant ziet er niet onaardig uit zo en ik heb meteen de zijkanten verfraait. De onderdelen in de kit kwamen niet geheel overeen met de foto's die ik van de kist gezien heb,
dus twee uitstekende stukjes plastic aan de voorzijde van het onderdeel zijn verdwenen en netjes afgerond. Zo lijkt het meer op het origineel. Vervolgens heb ik ook het kantoor vastgemaakt aan de bovenkant.

photo 477891

Dus die twee kunnen straks ook samen worden geplakt, maar ik wil eerst de pit afronden. Dus de canopy moet er op. Ik vind de canopy in zijn natuurlijke verschijningsvorm van
de kit een beetje bleekjes in vergelijking met de afbeeldingen. Helaas bieden de diverse afbeeldingen allemaal een ander tint canopy, dus heb ik na wat dubben ervoor gekozen
om het achterste stuk een lichtere tint te geven dan de grotere bubbel. Die grote krijgt een licht gele tint, met een snufje smoke.

photo 477892

Ik ben begonnen met cupje X-20A thinner in de airbrush waar een penseeltip X31 Titanium Gold in zit (Vlak 1). Ik probeer daar een beetje het metallic effect op de canopies mee te benaderen.
Dat zit eerst alleen op het achterste deel van de canopy, meerdere lagen en steeds tussendoor met lucht uit de aibrush de thinner laten verdampen.

Vervolgens heb aan dat mengsel een drupje X24 Clear Yellow toegevoegd (Vlak 2). Dat heb ik over beide delen gespoten en weer drooggespoten met lucht.
Daarna heb ik daarvan nog twee lagen over de grote canopy aangebracht. Ook weer met tussentijds droogblazen.

Als laatste heb ik met een penseel een beetje X19 Smoke meegemengd in de airbrush (Vlak 3). Dat heb ik twee maal over de grote canopy heen gespoten, ook weer met tussentijds droogblazen.

Het geheel heb ik na het drogen voorzien van een bad van lak in de vorm van HG hoogglans en dat staat nu onder een bakje te drogen. Van dichtbij is het nog niet wat ik er van had gehoopt,
maar uiteindelijk hoop ik dat het op het model allemaal zal meevallen. En ja, laten we niet vergeten; door niets uit te proberen, wordt je ook niets wijzer.
Wellicht zal ik een volgende keer meer kleur of minder verdunner gebruiken. Ik ben nu erg voorzichtig geweest zeg maar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2019 13:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het ziet er op de foto prima uit hoor. Leuk dat je beide delen een andere tint geeft. Heb je het op de buitenkant of de binnenkant gespoten? ik heb wel eens gelezen dat je dit het beste aan de binnenkant kan doen voor het meest realistische effect. Waarom dat dan weer zo is weet ik ook niet.

Verder ziet het er allemaal strak uit. Fijn dat je weer terug bent en rust in de tent hebt.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2019 16:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@FokkerFan, ik heb inderdaad de binnenkant gespoten. Een specifieke reden heb ik er niet voor, want ik heb wat op jijbuis bekeken en de een doet de buitenkant, de ander de binnekant.
Wat een beetje meespeelt is dat onregelmatigheden aan de binnenkant minder opvallen zodat met een laagje lak er op en op het model de boel strakker is.

Gisteren heb ik een vrije dag genomen en ben op Volkel geweest, vandaag heb ik dienst en ben aan het brouwen met de live feed op het scherm, kan ik voor een tweede keer genieten.
Weer teurg naar de F-16, op deze foto is het kleurverschil tussen voor en achter niet zo goed te zien. In het echt komt het iets beter naar voren, maar zoals ik al had gezegd
ik denk dat de volgende canopy iets meer kleur zal krijgen (lees iets minder verdunner en meer lagen).

photo 478278

Wat nu wel te zien is, dat het geel op de voorste canopy wat onregelmatig is, dat ik schrijf ik zelf toe aan een iets te hoog gehalte aan verdunner. Ondertussen ben ik begonnen met wat
afplakwerk in het kader van een pietsie plamuurt. Zeker de onderkant heeft bij de pit een flink 'gat' zitten aan beide kanten. Ook de aansluiting tussen de neussectie en de achterkant
heeft wat extra aandacht nodig. De canopy is op de romp geplakt en die zal straks eerst worden afgeplakt. Uiteraard komt er nog een gunport op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2019 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Het enige dat ik heb meegekregen van Volkel waren ellenlange file's.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Vertel mij wat René, ik had een route bedacht die me een uur en een kwartier zou kosten, dus ik om 7:00 de weg op, zou ik ruim op tijd voor de displays op de basis moeten zijn....
Eenmaal onderweg bleek het een puinhoop op de A2 en toen ben ik doorgereden op de A12 om via de A50 te gaan, die route duurt een kwartier langer, nog steeds geen probleem.
Dat ging redelijk goed, tot de brug over de Waal, vette file en dat was nog maar het begin. Toen de N277 op en daar heb ik over zo'n klein rotstuk een eeuwigheid gedaan.
Uiteindelijk heb ik meer dan 3,5 uur in de auto gezeten, waarvan 2 uur filerijden. Het meerendeel van die tijd heb ik over de laatste paar kilometer voor Volkel gedaan.

Vanuit de file heb ik de eerste displays gezien en rond kwart voor elf liep ik door het hek de basis op. Voor de rest heb ik gelukkig nog wel het een en ander kunnen zien. Sterker nog, ik
denk die kist die jij maakt, dat hebben ze ooit eens zo gedaan, die is allang weer van andere kleurtjes voorzien, maar nee hoor!

photo 478615

Uiteindelijk ben ik iets voor het einde richting de auto gegaan, omdat ik de ellende voor wilde zijn, dat is het enige dat qua verkeersdrukte wel goed gegaan is. Ik had die avond dienst en
ik was precies op tijd thuis om de dienst over te nemen. Ik kreeg later mee dat het best wel een chaos was. Dit wetende, en ook hoe het zaterdag ging qua drukte ben ik zo blij dat ik vrijdag
ben gegaan. Dit was overigens de eerste keer voor mij en ook zeker niet de laatste!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jun, 2019 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Da's een mooie plaat Mark.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Eindelijk een stukje voortgang te melden voorzien van wat beeldmateriaal, dankzij de nodige regenbuien en wat uitgesteld spuitwerk op andere modellen.
Ik zat een tijdje te klooien met de bouw van de F16 omdat de staart me niet lekker zat in combinatie met de motor. Daarbij wilde ik de motor ook al gespoten hebben.
Maar om nu voor twee onderdelen de hele boel uit de kast te halen vond ik ook weer een beetje te veel van het goede.
Dus de afgelopen periode heb ik wat andere kistjes in elkaar gezet en toen had ik voldoende materiaal om twee dagen aan het spuiten te kunnen.

Dus wat heb ik allemaal aan de F16 gedaan. Welaan, het eerste wat me niet aanstond was de ruimte tussen de motor en de staart, die vond ik te krap.
De staart heb ik met heel dun styreen een beetje opgehoogd waardoor er meer speling kwam. Vervolgens heb ik me op de motor gericht en daar wat aan de slag gegaan.
Eenmaal voorzien van een kleurtje heb de motor achterin de kist gestoken (zonder staart) en de aansluiting met de romp wat mooier gemaakt. Daarna de motor afgeplakt.
Toen kon de staart er op gelijmd worden evenals een boel kleine andere onderdelen. Daarbij steeds kijkend naar het referentiemateriaal, want niet alles op de tekening gaat op de kist.
Daarna kon de sprue met het plofwerk in de spares doos en heb ik me om de Smokewinder geworpen.

photo 487862

Zoals eerder aangegeven, ben ik niet met de Sidewinder aan de slag gegaan, maar met de Amraam.
Ik heb bij Sanders de "SMOKEWINDER® 9000-5 and 9000-6 OPERATION AND MAINTENANCE MANUAL" gevonden en daar stond een weelde aan info in.
Op dit moment is de site down voor onderhoud, zo te zien krijgen ze een hele nieuwe site.

Zo kon ik de lengte bepalen en kon ik de Amraam aanpassen. Eerst van een stukje sprue in de Dremel de uitlaten gevormd en die afgezaagd. Vervolgens heb ik die achterop geplakt.
Ook moesten de vins in het midden het ontgelden en heb ik een klein stukje styreen tussen de staartvinnen geplakt om ze wat meer op hun grote broer te laten lijken.
Dan kan ik met het inkorten beginnen, eerst de tip er af gezaag en vervolgens had ik bepaald dat er 8 mm tussen uit kon. Met het verstekbakje is dat een fluitje van een cent.
Als laatste wat plamuur er op, want bij de vinnen zaten behoorlijke sinkholes.

photo 487863

Een ander klusje dat nog moest plaatsvinden was het plaatsen van de verstevigingen, dus voorzichtig met het vinyl aan de gang om het er op te plakken. Misschien had ik deze handleiding eerder moeten lezen,
er moest een versteviging aan de binnenkant van de canopy en ik had de vleugels en de roeren er al op zitten, toen bleek dat daar tussen nog wat platen hadden moeten komen..of toch niet...
Dus weer naar het referentiemateriaal kijken.....gelukkig, niet alle platen uit de set hoeven er op. Zowaar we zijn al een heel eind gekomen! Ik heb nog wat gaten onder de vleugel dichtgemaakt omdat er verder
geen tanks of zo onder worden geplakt. Dat moet nog worden afgewerkt en dan volgt nog een schoonmaak en opschuur sessie om het vinyl voor te bereiden voor de eerste verflaag - primer!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke update en handig tooltje die verstekbak.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Prima scratchwerk. Ze zien er overtuigend uit. Je kan weer gaan spuiten ja.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 15:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Gisteren een dun laagje witte primer aangebracht, er zijn nog een paar aandachtsgebiedjes. De smokewinders zijn nog niet helemaal goed, net als de gaten onder de vleugels. Dus nog een klein beetje de details nalopen en dan kan ik aan kleur gaan denken.

photo 490072

Dit wordt mijn eerste ervaring met MRP en ik heb wat rond zitten kijken op het interweb. Eerst gaat er een witte basislaag op, daarop wordt deel 1 van de verf gespoten een licht oranje onderlaag, om het geheel af te ronden gaat daar de metallic overheen. Ik zie dat het een laquer is, dus moet ik wel iets halen om de spuit mee te reinigen, want ik denk niet dat myn Tamiya thinner geschikt is. Dus ik vrees dat ik eerdaags even naar Aalsmeerderbrug mag.....vervelend :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement