Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 1:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 0:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
ice315 schreef:
Ondanks dat het model reeds in 1976 is geproduceerd, is de accuratesse prima in orde. Op een paar details na; enkele die opvallen zijn de splitter (of hoe dat ding ook mag heten) in de inlaat, de pitotbuis, de schietstoel, de vorm van het neuswiel en de dikte van de hoofdwielen. Verder klopt het model best wel aardig....


Dat stripje in de inlaat ga ik aanbrengen, da's een te erg in het oog springend detail. De vorm en dikte van de wielen? Ik weet nog niet of ik daar wat aan ga doen. Een andere pitot-buis lijkt me geen probleem. De schietstoel? Maar even wat foto's bekijken om de grofste details te kunnen benaderen. Ik ga er in ieder geval geen aftermarket tegenaan gooien.

ice315 schreef:
De bijgeleverde brandstoftanks zijn van het oude type. NIET gebruiken voor een NL-F16!! :D Evenals de rest van de bewapening, op de Sidewinders na.

Ik ga hem clean neerzetten.

ice315 schreef:
En eh, ga je zelf de decals maken..??

Nee, heb je wellicht overheen gelezen...
Citaat:
Ik werd echter getipt door Scale72Modelking1984 of ik niet liever de Nederlandse uitvoering wilde maken? Uiteraard wil ik dat, maar daarvoor mist één belangrijk element, de decals. Hij heeft echter aangeboden om die voor mij te gaan ontwerpen, top-aktie, of niet ?!?! Ik moet echter nog wel een paar weekjes geduld hebben, maar dat heb ik er wel voor over.


René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Referentie voor mijzelf, een bouwverslag van hetzelfde model door Meindert de Vreeze.
https://designer.home.xs4all.nl/models/f16/f16-proto.htm#colouring

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Handig. Het lijkt alleen dat Meindert het model niet wit heeft gespoten. Ik zou je aanraden om dat wel te doen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
FokkerFan schreef:
Handig. Het lijkt alleen dat Meindert het model niet wit heeft gespoten. Ik zou je aanraden om dat wel te doen.


Hoe bedoel je dat?

Ik lees in het verslag namelijk:

Citaat:
Next, a base white coat was applied with the airbrush, using Revell Aqua white #301 acrylic.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Revell aqua 301 is inderdaad wit, maar dan zijdemat. Ik ga uiteraard het model wit spuiten. Witte primer met daaroverheen witte verf en dan pas de kleuren.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Nog even 2 foto's die ik vond in een oud boek (75 jaar KLu), de aankomst van 01567 op Volkel op 19-6-1975. Best wel druk.
photo 465427

photo 465426

Ook ik ben los.

De beide helft-delen voor de inlaat zijn gelijmd, enkele overige onderdelen zijn erbij geplaatst. Zonder geweld gaat dit niet lukken. De onderste vleugels die in de bovenste gelijmd moeten worden staan krom en ook de neussectie staat krom (onderste en bovenste deel lijken elkaar wel af te stoten.
photo 465425

Inlaatcorrectie, voor:
photo 465428
Na:
photo 465429

Deel van de inlaat verlijmd met het model. De lijmnaad en een sinkhole ingesmeerd met zwarte verf.
photo 465430

Zwarte verf weggeschuurd, in de gaten blijft zwarte verf achter, plamuur is dus nodig.
photo 465431

Plamuur ligt nu te drogen voor verdere behandeling.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Vraag voor de kenners:
Het landingsgestel lijkt niet juist te zijn. Wie bouwt (of heeft gebouwd) een vroege versie en gebruikt het landingsgestel niet? Die zou ik wel willen overnemen.

Ik kan uit 2 verschillende uitlaten kiezen, één met een smalle opening en één met een brede opening. Maakt het uit welke ik plaats? Volgens de handleiding moet de smalle op het model en de brede op de los erbij geleverde motor.

Dit lijkt me wel wat, een brede uitlaatopening en de remkleppen open.
Afbeelding

Hoogteroer wilde ik iets laten kantelen.
Afbeelding

Rolroeren wil ik beide ook iets laten kantelen (verminderde oliedruk).
Afbeelding

en de leading-edge wil ik ook iets verstellen om het wat dynamischer te laten lijken.
Afbeelding

Rudder (richtinsgroer) wil ik ook iets draaien, en daarmee ook het voorste wiel iets gedraaid op zijn poot.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 10:25 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
René, de grootte van de uitlaatopening is verbonden met de stand van de gashendel. Staat de gashendel in idle, dan is de uitlaatopening het grootst. Naarmate er meer gas wordt gegeven wordt de uitlaatopening steeds kleiner, met als resultaat dat de gassen sneller gaan stromen en het toestel versnelt. Zodra de afterburner wordt gebruikt gaat de uitlaat echter ook weer naar de grootste opening.
Dus als het toestel in rust is zou een grote uitlaatopening in mijn ogen gepast zijn, zeker met geopende remkleppen. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Ik heb geen idee welke varianten er aan landinggestellen zijn. Als je die van mij kunt gebruiken, mag je hem hebben. Een detailfoto kan ik wel maken.

Als ik overigens op "F 16" en "afterburner" zoek, zie ik alleen afbeeldingen met kleine uitlaatopening.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Een kitje met wat uitdaging. Dat lukt jou wel René :D

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement