Ook ik heb me aangemeld om een F-16 te bouwen. Waarom? Omdat ik onder de rook van Leeuwarden woon en ze regelmatig boven me heb hangen. Dit vliegtuig verdient een plaatsje in mijn vitrine-kast. Normaal bouw ik helikopters, maar daarnaast ook andere dingen die ik leuk vind of waarvan ik vind dat ze belangrijk zijn (geweest).
Ik heb ooit het oude kitje van Revell (H-222) weten te scoren.
Daar ga ik me aan wagen. Ik ga hem RUDD (Recht Uit De Doos) bouwen, zonder poespas en extra's. Gewoon, what you see is what you get. Ik ga wel voor het opvallende rood-wit-blauw (en een beetje zwarte) schema. Echter, kan ik alleen kiezen uit 2 Amerikaanse schema's. Ik werd echter getipt door Scale72Modelking1984 of ik niet liever de Nederlandse uitvoering wilde maken? Uiteraard wil ik dat, maar daarvoor mist één belangrijk element, de decals. Hij heeft echter aangeboden om die voor mij te gaan ontwerpen, top-aktie, of niet ?!?! Ik moet echter nog wel een paar weekjes geduld hebben, maar dat heb ik er wel voor over.
Allereerst wat algemene info (dankzij IPMS), ondanks dat de meesten de F-16 wel kennen:
Als opvolger van F-104 en F-5 werd de F-16 het standaard jachtvliegtuig en bommenwerper van de KLu. Diverse NATO landen kozen voor de F-16 en de Nederlandse Regering besloot op 27 mei 1975 in eerste instantie tot aanschaf van 84 stuks met 18 opties (want een Europees vliegtuig was nog niet uitgesloten). Er volgden diverse contracten voor verdere samenwerking (en Fokker onderdelen licentiebouw en bouw door andere Europese fabrieken).
De eerste KLu kist in Nederland maakte 3 mei 1979 zijn vlucht , de "J259". Volgens mij kwam deze op 7 juni 1979 op Leeuwarden.
(planken.org)
(cybercomm.nl)
(nimh-beeldbank-defensie.nl)
De eerste 12 F-16A kisten waren van het zgn. Block 1, met het kleine stabilo en zwarte neus. Voorzien van de Pratt and Whitney F100 motor hebben de KLu kisten de standaard variant luchtinlaat (latere moderne F-16's zouden een grotere inlaat krijgen voor de General Electric motor maar niet die van de KLu). Deze Block 1 kisten werden later aangepast naar de latere Blocks en voorzien van o.a het vergrootte standaard F-16 horizontale stabilo.
En nog een linkje naar een leuke site:
http://www.strijdbewijs.nl/top/o/f-16.HTMMaar ik wil dus graag een opvallende kist maken. Een prototype liet zich al eerder zien:
Ik probeer dus de J-229 in het rood-wit-blauw te bouwen.
Deze oude kit bevat 3 witte sprues met heel veel onderdelen en een clear-sprue voor de canopy. Of ik de gehele load-out ga gebruiken? Gewoon een cleane demo-kist doet het beter zonder extra's. Al is een volgehangen bak ook wel vet.
Een boekje met informatie en een karige handleiding.
Verder nog een leuke sticker en de decals (ietwat vergeeld).
Op dit moment liggen de onderdelen in een sopje en ga ik lekker slapen, morgen de sprues maar voorzichtig afwassen en drogen en dan gaan we los.
Ik kan alle hulp van jullie wel gebruiken.
Fotoreferentie: F-16.net / jetphotos.com / vanwageningen.net / wp.scu.nu
René