Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2005 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Morituri te salutant (zij die sterven groeten u); dat waren de woorden van een gladiator voorafgaand aan zijn laatse gevecht in de tijden van het oude Rome. Gelukkig gold dat niet voor de meeste Gladiators van de firma Gloster.

De Gloster gladiator heeft altijd al wel een grote aantrekkingskracht op mij gehad. Het vertegenwoordigt, samen met bijvoorbeeld een Fiat CR42, het hoogtepunt qua techniek van de tweedekker jagers. Met de ogen dicht lijkt het qua concept nog op een vliegtuig uit de 1e wereldoorlog, maar toch heeft deze wendbare dubbeldekker nog een belangrijke rol vertolkt in sommige stijdtheaters gedurende de eerste jaren van de tweede wereldoorlog. Met name een drietal van deze jagers (bijgenaamd: Hoop, Geloof en Liefde) speelden een cruciale rol bij de verdediging van Malta tegenover een overmacht aan Italiaanse vliegtuigen in Juni 1940. Een waar huzarenstukje.

Ik heb een paar jaar geleden een groot gedeelte van het ouvre van Road Dahl gelezen. Deze bekende Engelse schrijver was in de tweede wereldoorlog jachtvlieger bij de RAF, Zijn carriere is in het Midden Oosten ooit begonnen met de Gladiator. Hij heeft met zo'n toestel zelfs een noodlanding moeten maken, waarbij hij bijna is verongelukt. Deze boeiende verhalen dragen eveneens bij aan mijn intersse voor dit vliegtuig.

Een jaar of wat geleden toen de bouwdoos van Roden nog niet bestond wilde ik altijd al schaal 1/48 een Gladiator bouwen. Hij was er ooit geweest van het merk Inpact en later nog uitgegeven door Life Like en Lindberg. Daar was echter moeilijk aan te komen, maar een paar jaar geleden kon ik er eentje van Inpact kopen via E-bay. Ik had 'm nog niet koud thuisliggen, of wat kom ik in de winkel tegen: die van Roden :x

Tsja, die ook maar gekocht. 't Was er nog niet van gekomen om aan deze kit te beginnen maar de contest op deze site zet er nu pas écht vaart achter. Dus morgen ga ik, als alles goed gaat, beginnen.

Bij deze een paar foto's van de kit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond in het archief ook nog een "Camouflage and Markings"; gaat helemaal goed komen.


Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op di 19 jul, 2005 11:20 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2005 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
leuk! een dubbeldekkertje! Mooi verhaal erbij. het is leuk om een model te bouwen waar je heel geintresseerd in ben. Ik hoop daarom dat dit verslag erg boeiend gaat worden! uiteraard ga ik deze net als alle andere contestvliegmachines volgen.

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: goede keuze
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2005 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
mooi,eindelijk....alles wil ik zien.
Allemaal mooie kisten.
Let`s put the show go on :D

Homie

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 apr, 2005 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 dec, 2004 19:46 pm
Berichten: 367
Woonplaats: Veenendaal
Hoi Nico,

Mooie kit en veel succes ermee.

Ik hoop wel dat je de bouwbeschrijving bij deze 'topic' Morituri te salutant houdt en niet elke keer nieuw onderwerp doet, anders is het niet meer te volgen :wink: Ik heb inmiddels op deze BCC je naam al drie keer gezien

Gert
(die wel in is voor puzzelen maar niet op de site :lol: )

_________________
MVG,

Gert

Van het gene wat ik verloren heb, mis ik mijn verstand het meest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 apr, 2005 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik zal het bij deze topic houden. (Bij één van die andere twee topics had ik per ongeluk een vergissing gemaakt, stond er eentje teveel, sorry :oops: :cry: ) Inmiddels heb ik aan de motor gewerkt en het interieur. Jeetje een behoorlijk ingewikkelde kit. Kan helaas nu geen foto's laten zien, heb ff geen batterijen voor de camera.

Wat me met name opviel, was dat de motorkap in drieën samengesteld moest worden. Erg lastig en zal zeker aan geplamuurd moeten gaan worden.

Ik ga me ook niet helemaal houden aan de montagevoorschriften van de bijgeleverde bouwbeschrijving. Deze zegt nml. dat de uitlaat(spruit)stukken al aan de motor gemonteerd moeten worden, voordat de kap er overeen moet. Is niet handig, aangezien deze ook aan de binnenring bevestigd moeten worden. Dus eerst motor afbouwen, schilderen (dat is gedeeltelijk al gebeurd) en dan de kap er overheen. nadien ga ik de uitlaatspruitsukken bevestigen. Ik gebruik maar even de benaming zoals ik die ken van mijn auto. Ik weet hoe het gedeelte van cilinder naar uitlaat heet bij een vliegtuig? Wellicht gewoon dezelfde naam....

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 apr, 2005 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Dat is de manier...gewoon zelf bepalen waar je verder gaat,dat doe ik altijd.Zo hebje wel zelf de controle erover.

homie

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2005 0:36 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Hoi Nico,

Ik heb hier nog een mooi foto'tje van deze prachtige tweedekker voor je:

Afbeelding


Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2005 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
bedankt Droop,

Als ik de scenery zo bekijk zou de foto wel eens bij The Shuttleworth collectie genomen kunnen zijn.

Al wel een fotootje gevonden van de versie zoals de mijne gaat worden:

Afbeelding

Dit is "Faith"

En om te bewijzen dat ie écht vanaf een carrier opereerde:

Afbeelding


Groetjes, nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2005 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zo,

Vandaag flink opgeschoten met de motor. Het aanbrengen van die buisjes (uitlaatstukken) tussen cilinder en uitlaatring was een beste klus, ziet er nu wel mooi uit nu ze er allemaal tussenin zitten. Ring en buisjes zijn nu in roestkleur, maar aan de buisjes komt nog laagje zwarteffect.

Afbeelding

Met interieur ook begonnen.

Afbeelding


Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2005 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Nico....motor heb je goed gemaakt en gepaint.
Ziet er prima oud uit :D .

Daar kan ik niets aan toevoegen!.

prima...ga zo door..

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement