Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2005 22:08 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Nico, je model wordt prachtig.
Die spandraden zorgen er wel voor dat het toestel zo ineens een heel andere 'look' heeft. Mooi gedaan hoor.

Ik wou je ook nog eens een pluimpje geven voor de manier waarop je je model hier weergeeft/ fotografeert.
De houten tafel als ondergrond, de bloemen op de achtergrond en het open boek als extra accent zorgen er voor dat de foto's als het ware een stilleven zijn geworden. Deze compositie past als gegoten bij het vliegtuig.

Knap hoor!! :brouw:


Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2005 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Citaat:
Die spandraden...krijgen die ook nog een kleurtje?.


Tuurlijk krijgen die spandraden een kleurtje. Zal in dit geval ijzerkleur worden. Worden ze overigens meteen al weer een stukje dikker van.

De firma Roden had overigens bij haar bouwbeschrijving ook nog een tekening gedaan waar de spandraden zitten moeten, maar die klopte niet helemaal (foei!), ze waren er een aantal vergeten. Vanaf de buitenste stijlen onderaan tot de middenstijlen boven.

Volgende stap wordt het afschuren en misschien plamuren van de gaatjes waar de draden doorheen gespannen en gelijmd zijn. Daarna verder met schilderen en montage van een aantal onderdelen. Begin zeer benieuwd te worden hoe de Gladiator er uit gaat komen te zien. Tot nu toe ben ik zeer tevreden :D

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2005 0:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 30 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 322
Citaat:
Quote:
Die spandraden...krijgen die ook nog een kleurtje?.


Tuurlijk krijgen die spandraden een kleurtje. Zal in dit geval ijzerkleur worden. Worden ze overigens meteen al weer een stukje dikker van.

Hij ziet er goed uit Nico!
Even een tip vor het verven van de spandraden; als je verdunde verf gebruikt krijg je niet zo snel last van "bobbeltjes" op de draden. Nadeel is dat je moet oppassen met spetteren (b.v. als je de kwast van het draadje laat schieten) Kan heel vervelend zijn :evil:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2005 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Het begint nu aardig op te schieten. Het verfwerk is voor het grootste gedeelte klaar. Deze Gladiator heeft een nogal specifieke kleurstelling aan de onderkant zoals je wel meer zag bij de RAF (bijvoorbeeld ook Spitfires en Hurricanes) in het allervroegste gedeelte van de 2e wereldoorlog, namelijk een zwart witte onderkant, verdeeld in twee helften. Weet iemand waarom de RAF dit eigenlijk deed?

Afbeelding

Ik zal morgen ook wat foto's posten van de rest van de Gladiator.

Nu heb ik nog een vraagje. Dit vliegtuig staat inmiddels nagenoeg in de goede lak. Nu lees ik van alles over "weatheren", ik heb dat in het verleden wel eens ietwat gedaan door accenten aan te brengen met alu. verf en ook zwart bij uitlaten en mitraileurs. Dát ga ik sowieso niet al te veel doen bij dit vliegtuig. (Ik heb nml. de vanghaak gemonteerd, dus dat betekent zoals ie was toen ie nog op het vliegkampschip de HSM Eagle stond. In die tijd zijn ze niet zwaar gebruikt, maar later pas intensief toen ze op Malta gestationeerd stonden. Toen vlogen ze vanaf een vliegveld en was de vanghaak uiteraard gedemonteerd ).

Maar hoe zit dat dan met een zogenaamde "wash" om de lijnen te acentueren, waar doe je dat mee? Ik heb tot nu toe al flink mijn best gedaan op deze kit en wil er écht iets moois van maken....

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2005 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Hierbij nog wat foto's die ik deze ochtend heb geschoten:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2005 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Het is echt een plaatje, dat prachtige vliegtuig. Die spandraden maken hem natuurljik helemaal af. Over de zwart wit kwestie: ik wist niet eens dat ze dat deden, het is erg apart :shock: geeft wel iets moois aan je vliegtuig.

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2005 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 11:04 am
Berichten: 844
Woonplaats: Haaksbergen
Nico, een wash bestaat doorgaans uit sterk verdunde olieverf (enamels en zelfs acrylics worden ook gebruikt, maar daar heb ik zelf geen of slechte (acrylics !) ervaring mee) Voor het verdunnen kun je bijvoorbeeld terpentine, thinner of, voor acrylics, schoonmaakalcohol gebruiken. Het is aan te raden voor het aanbrengen van de wash je model van een glanzende laklaag te voorzien, dan werkt je wash beter. Matte oppervlakken hebben namelijk een sterk 'zuigende' werking, dus dan komt je wash overal te zitten behalve daar waar je het wilt hebben :wink:

Ik gebruik zelf meestal Tamiya Acrylics voor het spuitwerk, en voordat er een wash opgaat spuit ik er een laagje Johnson Parket Plus overheen. Inderdaad, parketlak ! Prima spul dat voor allerlei zaken gebruikt kan worden.

Op Armorama staat een zeer interessant artikel over het weatheren van vliegtuigen :

http://aircraft.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=19&page=8

Grtz,
Michel

_________________
Mijn bescheidenheid is minstens zo groot als mijn ego.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2005 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Hoi Michel,

Ik heb voor deze klus vanmorgen in ieder geval blanke lak gekocht. In dit geval van Tamiya Xf 21 flat base. Eerder gebruikte ik die van Hunbrol, maar mijn ervaring is dat die vaak plakkerig blijft. Ik hoop dat ik met die van Tamiya hier minder last van krijg.

Voor de zwarte wash ben ik maar eens naar zo'n Warhammer winkel gegaan en heb daar een potje zwrt meegenomen, CHAOS BLACK heet dit. Ik zie bij die Warhammer schilderaars altijd mooie schaduw effecten, vandaar dat ik dit maar eens ga proberen. Eerst nog wel de laatste wijzingen aanbrengen aan de Gladiator voordat ie in de blanke lak gaat.

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2005 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 11:04 am
Berichten: 844
Woonplaats: Haaksbergen
Nico, let goed op : Tamiya Flat Base is geen matlak ! Je kunt het druppelsgewijs toevoegen aan andere Tamiya acrylics om er zeker van te zijn dat je een matte kleur krijgt, maar zo uit de pot moet je het niet verwerken, want dan zal er na het drogen een melkwitte waas over je model zitten, en dat lijkt me niet de bedoeling, toch ?

En voor de wash zou ik persoonlijk geen zwart gebruiken, maar eerder een bruin/zwart mengsel.......... een beetje de kleur van een smerig toilet in een dubieus wegrestaurant :wink:

Grtz,
Michel

_________________
Mijn bescheidenheid is minstens zo groot als mijn ego.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2005 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik ben blij dat ik dit nog even lees!!!

Bedankt voor de tip. Moet nog wel eerste de decals er op doen, voordat de laklaag er op gaat. Op recencies op modellingmadness.com las ik een aantal keer dat de decals van Roden niet zo geweldig zijn. Voor de zekerheid vandaag eerst een laag decalrestoreder aangebracht van microscale...

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement