Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Ongelooflijk! :shock: en dat allemaal in de 'braille schaal'
Chapeau voor de folie, als ik het goed zie zijn dat 2 kleuren op dezelfde buis.
Persoonlijk zou ik het nog niet op 1:35 zo netjes krijgen

Keep up the good work :brouw:

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 maart, 2019 14:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Een voordeel, je hoeft niet te verven...
Het inpakwerk is mooi gelukt.

Gr
Thiery.

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2019 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, de descent stage is bijna klaar, alleen nog de "loopplank". Hiervoor moet ik nog wat dunnere leuningen uit metaal maken en in kleur spuiten, dan is deze helemaal klaar.

Alle poten van het landingsgestel zijn nu bekleed, best wel een werkje. Eerst aan een zijde van het staafje met cyanoacrylaat gel vastzetten tegen het verschuiven. Daarna eromheen rollen en met allesklever vastgelijmen. En dat dan 13 x 4 keer :roll: . Toen de boel zwart geschilderd en waren ze klaar voor montage.

Voor de "schotels" heb ik rondjes gemaakt met een cirkelsnijder, deze vervolgens met cyanoacrylaat gel aan de bevestiging voor de poot in het midden gelijmd en vervolgens om de schotel geplooid en vastgelijmd met de Tesa allesklever.

photo 474448

photo 474443

Vervolgens het landingsgestel aan de descent stage vastgelijmd en toen de schotels eronder.

photo 474444

De onderzijde niet helemaal bekleed, daar zie je niets meer van als hij op het ondergrondje staat.

photo 474445

photo 474446

En zo moet het er ongeveer uit gaan zien. Lijkt eenvoudig, gewoon nog wat antennetjes en stuurraketten en klaar. Om het wat lastiger te maken zit er een heel pallet aan kleuren op de facetten en het zal vast wel een tijd duren voor ik dat voor elkaar heb.

photo 474447

Wordt vervolgd...........

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2019 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een boeiend topic... ik blijf volgen! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2019 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het ziet er al geslaagd uit. Ik ken ‘m eigenlijk alleen van zwart-witbeelden dus met zo veel kleur is wel verrassend. Is het maanoppervlak alleen niet wat te donker? Ik zou denken dat het wat lichter moet zijn. Niet dat ik het zeker weet, want ik ben er ook nog nooit geweest :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2019 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
FokkerFan schreef:
Is het maanoppervlak alleen niet wat te donker? Ik zou denken dat het wat lichter moet zijn. Niet dat ik het zeker weet, want ik ben er ook nog nooit geweest :wink:

LOL Fokkerfan... misschien eens vriendelijk lachen naar Elon Musk? :lol:

Na ja, er mag al eens gelachen worden, maar in het wetenschappelijk museum in Londen staat er een levensechte replica van, compleet met astronaut en diens ruimtepak schijnt wel echt te zijn. Voor zover ik hem mij herinner is de bouwer hier op de goeie weg qua kleurtjes. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2019 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, een tijdje al niets laten horen. Reden hiervoor is dat ik twee weken ziek thuis ben geweest met een stevige griep, het is echt héél lang geleden dat ik me zo beroerd heb gevoeld photo 475305. Daardoor uiteindelijk ook niet veel opgeschoten, eergisteren voor het eerst weer wat kunnen doen.

Voor ik ziek werd had ik vanwege de vele vlakken op de ascent stage extra printjes gemaakt van het kleurenschema en hiervan een kubus gemaakt (gelukkig net de goede maat doos in huis :mrgreen: ) om zo een 3D model te hebben. Dat leek me wel makkelijk.

photo 475302

Ook nog kunnen constateren dat Airfix voor de montage van de stuurraketten aan de achterzijde nogal een ruime tolerantie aanhield. Op de foto's is dit één geheel met de rest van de ascent stage.

photo 475306

En zo had Airfix het in gedachten;

photo 475303

photo 475304

Dus de bevestiging voor de stuurraketten maar op maat gemaakt met een stuk plastic card van 1 mm.

photo 475295

photo 475293

Dat sluit toch een heel stuk beter aan.

Afgelopen vrijdag begon het weer een beetje te kriebelen en ben ik verder gegaan. Eerst de sleuven dichtgemaakt, de bevestigings lip die daarin moest gewoon afgesneden. Daarna de raampjes afgeplakt en alles in de grijze primer van de Action gezet en toen ging het mis...........

photo 475294

photo 475296

De primer tast blijkbaar het plastic aan. Dit verschijnsel had ik al eens eerder gehad met de doorzichtige romp van de Bell X-1 van Tamiya, maar toen dacht ik dat dit kwam door het doorzichtige plastic. Uiteindelijk viel het na het in kleur spuiten bij de X-1 niet op, maar omdat ik op deze kit met metaalkleuren aan de gang moet is het zo laten geen optie. Omdat ik geen zin heb om alle vlakjes weer netjes glad te schuren (bovendien, met dezelfde primer ook weer hetzelfde probleem? :? ) in de auto gesprongen en 3 verschillende primers van Mr. Hobby aangeschaft. Dit schijnt een vullende werking te hebben, dus maar eens testen. Hiervoor de antenneschotel die ik toch niet ga gebruiken in de primer gezet met hetzelfde resultaat. Het resultaat van de verschillende soorten Mr. surfacer is voor de volgende update.

photo 475301

photo 475298

Verder heeft de ascent stage een fors aantal klinknagels, zie de foto van de echte in deze post (bij de zwarte vlakken aan de L kant). Hiervoor heb ik opliggende klinknagel decals van HGW aangeschaft en een test gedaan. De folie die je later moet verwijderen zit aardig vast en bleek de primer mee te trekken. Eens even nadenken of ik dat risico wil nemen anders kan ik straks weer helemaal overnieuw beginnen. Waarschijnlijk nog wat meer testen, volgens de gebruiksaanwijzing is er getest met Mr. Mr. Mark softener en - setter en ik heb Microscale sol gebruikt. Ook hiervan het resultaat bij de volgende update.

photo 475300

photo 475308


photo 475299

FokkerFan schreef:
Het ziet er al geslaagd uit. Ik ken ‘m eigenlijk alleen van zwart-witbeelden dus met zo veel kleur is wel verrassend. Is het maanoppervlak alleen niet wat te donker? Ik zou denken dat het wat lichter moet zijn. Niet dat ik het zeker weet, want ik ben er ook nog nooit geweest :wink:


Hmm, toevallig, ik ben er ook nog niet geweest :wink: . Gezien de foto hierboven lijkt het het maanoppervlak aardig in de buurt komen, zeker omdat het zonlicht nogal fel is. De lander zelf is inderdaad veelkleurig, zie ook de link naar het kleurenschema.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2019 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Shake schreef:
Ook nog kunnen constateren dat Airfix voor de montage van de stuurraketten aan de achterzijde nogal een ruime tolerantie aanhield. Op de foto's is dit één geheel met de rest van de ascent stage.

Gr. Sjaak
Tja, iedereen wordt wel eens een keertje ziek maar goed: niet verwonderlijk dat er fouten zitten in het model van Airfix. Dit is een update van een modelletje uit begin jaren '70, kort na de maanlanding dus ja... Airfix heeft zich waarschijnlijk gebaseerd op foto's want echte plannen en technische gegevens van de lander waren volgens mij toen nog steeds top-secret!

Nu ja, de ruimtewedloop uit de koude oorlog is voorbij en nu vind je inderdaad wel veel meer courante informatie. Enfin: uiteindelijk is geen enkele kit 100% correct en vind ik het tot nu wel een mooi modelletje worden! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2019 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hé Sjaak, mooie vorderingen laat je zien! gelukkig ben je ondertussen goed van de griep vanaf...

laatst heb ik ook die mr surfacer 1000 gekocht. ik heb hem al eens gebruikt om heel kleine kiertjes te vullen (met penseeltje er gewoon "opschilderen").

De dag erna schuurt het makkelijk weg heb ik ondervonden, maar het durft wel nog eens te krimpen en dus moet je zo nu en dan nog een 2e / 3e / ... laagje erover smeren.

groetjes!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2019 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ervoor gekozen om de ascent stage toch maar grotendeels af te schuren, het testje met de Mr. Surfacer liet zien dat de scheurtjes niet met de primer te dichten waren. Meteen de ruitjes aangepakt, ik ergerde me aan de grote kieren.

Jaspers tip ter harte genomen en de kieren gedicht met meerdere laagjes, met de kwast aangebrachte, Mr. Surfacer 500. Hier op de foto moeten er nog wat laagjes worden aangebracht.

photo 476874

Inmiddels de raampjes en de naadjes vlak geschuurd en helder gepolijst. De rest ook geschuurd en in een eerste laagje Mr. Surfacer 1200 gezet. Er bleek nog wat vulwerk te zijn, dat staat nu te drogen, en het hobbyhok bleek erg stoffig aan het spuitwerk te zien :? . Vervolg; hobbyhok stoffen en stofzuigen :roll: , gevulde plekjes gladschuren en de stofjes verwijderen. Daarna weer een laagje primer, waarna ik hopelijk een een mooie egale ascent stage heb. Bij het spuiten gelijk een proefstukje meenemen voor een nieuwe test met de klinknagels.

photo 476875

photo 476873

Wordt vervolgd.........

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement