Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 9:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 maart, 2019 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Topic van onder het stof halen... heb 3 weken niets gepost, maar ondertussen niet stilgezeten qua bouwen :oops: :D

De vleugels werden aan de romp gemonteerd. Dit ging vrij goed, er moest enkel een kleine naad gevuld worden onderaan de vleugel (waar de vleugel aan de romp aansluit). Dit was niet echt onoverkomelijk.

Vervolgens de cockpitkap gemonteerd en met tape afgeplakt, en toen kon de primer gespoten worden:

photo 471893


Deze heb ik verschillende dagen goed laten drogen en uitharden.

Eergisteren tenslotte de stoute schoenen aangetrokken en een eerste laagje geel gespoten:

photo 471894


photo 471895


zoals jullie zien is het bijlange nog niet dekkend. Echter wou ik niet te veel in 1 keer spuiten. Ik probeer liever 5 dunne laagjes dan 1 dikke laag...

Zonet heb ik aan de onderzijde nog 2 dunne laagjes gespoten (let wel, het is nog een beetje nat op de foto):

photo 471896


Het geel toont op de foto wel vrij donker (deze avond met mijn gsm onder een witte tl-lamp genomen).

Straks nog een dun laagje op de bovenzijde. Ik probeer tegen het weekend nog wat foto's te maken van de vorderingen.

Groetjes!
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 maart, 2019 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Sneller dan verwacht nog een update.

Gisteravond heb ik nog 2 à 3 laagjes kunnen spuiten. Daarmee heeft de Gnat nu in totaal 4 of 5 laagjes verf over zich heen gekregen. Het De laatste laag was gewoon nog een fijne nevel.

Deze middag zag ik even kans om in het lentezonnetje een paar foto's te nemen. Geeft direct een ander (beter?) beeld dan het kunstlicht.

Strike a pose...

photo 471990

photo 471989

photo 471987

photo 471985

photo 471986

photo 471988

Het was de eerste airbrush ervaring voor mij ('t is te zeggen, op een model, had wel al eerder op papier geexperimenteerd).
Het geel is inderdaad een lastige kleur om te spuiten.

Het is niet perfect gelukt, maar ik ben blij dat ik het geprobeerd heb! :D

Groetjes!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 maart, 2019 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke kist.

Het geel lijkt er lekker op te zitten, maar kan niet de flinke naad aan de onderzijde verhullen bij de punt, daar had je beter nog een beetje plamuur tegen aan kunnen brengen voordat je met de kleur in de weer ging. Vaak is een laagje primer (of laagje lichtgrijs) handig om zulke 'hiaten' te laten zien, die kun je dan nog afwerken voordat de laklaag wordt aangebracht.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2019 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank je wel Rene.
Onder de neus in dat spleetje moet de pitotbuis (denk dat het zo heet - dat staafje) nog geplaatst worden.

Ik wou dat pas op het einde plaatsen omdat ik bang was dat het anders ging afbreken...

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 18:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
:brouw: :brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 21:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Je hebt het moeilijkste kleur er mooi op gekregen!
Nu zit je met een kanarie-Gnat...

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2019 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je hebt de naden netjes weggewerkt gekregen. Ik had nog wel wat problemen bij de aansluiting bij de cockpit. Maar dat zal wel komen doordat ik 'm drie keer verlijmd heb. Hij is in ieder geval lekker opvallend geel. Ga zo door!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 maart, 2019 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank jongens

Momenteel staat de Gnat in de glanslak.

Ik twijfel of ik de paneellijnen zou accentueren met een wash.
Is dat gebruikelijk bij zo'n "paradevliegtuig"?

In dat geval best donkergrijs of donkerbruin op het gele?

Edit: deze ochtend de stoute schoenen aangetrokken en een donkergrijze wash gemaakt met drupje afwasmiddel.
Dit in de lijntjes laten lopen en nu staat het te drogen.
Foto's volgen
J.

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2019 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Goede avond vrienden

ergens voel ik me een beetje schuldig :oops:
zoals in m'n vorige post geschreven had ik de paneellijntjes geaccentueerd met een wash. Vervolgens had ik foto's genomen buiten in het zonnetje, maar het is er niet meer van gekomen ze te posten en een berichtje te schrijven... sorry!

ondertussen was ik verder gegaan met de eerste decals. Dit ging vrij goed, zelfs zo goed dat ze na een paar avonden allemaal al geplaatst waren (nu ook niet dat het er zoveel waren :roll: :D )

anyway, ik had dan maar besloten om het model rustig volledig af te werken.

Het landingsgestel werd verder afgewerkt en geschilderd en de pitotbuis werd geplaatst.
De standaard pitotbuis uit het gietraam was nogal een lomp geval vond ik. Er hing ook behoorlijk wat flash aan.
Daarom besloot ik om de buis af te knippen en enkel het deeltje te behouden wat onder de punt van de neus moest gekleefd worden. Vervolgens heb ik met een kopspeld een gaatje geprikt (kopspeld eerst opgewarmd in een kaarsvlam).
Tenslotte heb ik er een kort stukje metalen gitaarsnaar ingeplakt met secondenlijm (de dunste die ik had). Het lijkt nu wel een stuk beter vind ik (maar je kan het niet altijd duidelijk zien met de grijze ondergrond op de foto's).

Tijdens het plaatsen van de foto's zie ik net dat er aan de rechtervleugelpunt een beetje verf afgesprongen is... dat wordt even retoucheren :D

Ziezo, genoeg geschreven. Hieronder de foto's, ik zal de 3 beste in de galerij plaatsen.
Mijn eerste groepsbouw is een feit, en ik heb ervan genoten!

groetjes!
Jasper

photo 474110

photo 474108

photo 474107

photo 474106

photo 474105

photo 474109

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2019 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Strak bakkie geworden! Gitaarsnaren had ik nog niet eerder gehoord als modelbouwonderdeel, maar het komt op de foto’s over als een goede oplossing. Gefeliciteerd met dit mooie resultaat dus.

Als je de vleugeluiteinde nog gaat aanpakken, dan kan je ook nog overwegen de navigatielichten daar bij te werken. Die heb je zo te zien nu nog niet gedaan.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement