Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Douglas DC-8-33 KLM - Minicraft 1:144 | Intro
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=279&t=51650
Pagina 1 van 2

Auteur:  FokkerFan [ wo 02 jan, 2019 18:30 pm ]
Berichttitel:  Douglas DC-8-33 KLM - Minicraft 1:144 | Intro

De sixties...daar ben ik veel te jong voor om dat meegemaakt te hebben en heb er dus ook geen persoonlijke herinneringen aan. Maar een leuk onderwerp is het wel, want er is nogal wat gebeurd destijds!

Zeker als je van vliegtuigjes plakken houdt, is dit een onderwerp waar je mee uit de voeten kan. Ik ben eens in mijn "to-do-stapel" gaan snuffelen en kwam daar een aantal kits tegen die wel van toepassing zijn op dit onderwerp. Omdat de kit toch in 6 maanden af moet zijn, moet het niet een te moeilijke doos worden. En omdat ik ook al aan een F-16 ga beginnen eerdaags, wil ik in deze GB toch een civiele kist neerzetten en dus vielen de B-52's, F-4's, T-33's, MiG-21's en F-104's af. In eerste instantie was mijn keuze gevallen op een Iljoesjin 62 van Zvezda, maar daar kan ik enkel een -M versie mee maken die pas in de jaren '70 voor het eerst het luchtruim koos. Dan een Toepolev 134 van hetzelfde merk. Daar kunnen dan ook weer enkel latere varianten van gebouwd worden. Hoewel die wel al eind jaren '60 vlogen, kan ik daar geen foto's van vinden en heb ik er ook geen bijpassend decalsetje van. Dus die viel ook af. Een Boeing 720 van Roden dan maar? Daar wil ik een Braniff kist van maken in hun twee kleuren tenue, ook weer jaren '70... Het viel dus eigenlijk niet mee, maar toen kwam ik een DC-8 van Minicraft tegen...

photo 464820

De kit had ik ooit eens tweedehands gekocht en was al geopend. Het schijnt een goed te bouwen kit te zijn. Aangezien het nu 2019 is, honderd jaar na de oprichting van de KLM, was de keuze om een DC-8 te maken uiteindelijk erg makkelijk. De KLM was immers de eerste die de DC-8 in Europa in dienst nam met de PH-DCA. Een tot -33 omgebouwde -32.

Voor een -33 moet de kit dus ingekort worden en er moeten andere motoren onder. En Uiteraard een ander decalsetje. Voor een kortere romp heeft Minicraft voorbereidingen getroffen voor de nog creatievere bouwers onder ons door aan de binnenkant van de romp inkepingen te maken die aangeven waar er gezaagd moet worden. De motoren voor deze KLM versie zijn van Pratt & Whitney, type JT4A. Deze zijn bij zowel Braz Models als F-RSIN te koop dus dat moet geen probleem zijn. Decals van het introductiekleurenschema ben ik vooralsnog alleen bij F-DCAL tegen gekomen. Maar die zien er goed uit. Dus dit gaat 'm worden!

Afbeelding

In de doos zaten de volgende onderdelen.

photo 464822

Niet heel veel onderdelen dus wat de bouwe hopelijk bespoedigd. Ik mis helaas wel een stukje van een vleugeluiteinde. Die moet ik maar uit een andere doos halen dan of namaken uit een stukje sprue. Dat komt wel goed. Aangezien de grote onderdelen al los waren, kon ik 'm mooi al even droogpassen.

photo 464821

Dat paste goed. En dit zijn de inkepingen die ik al eerder had beschreven. Voor moet er 4,25 cm uit de romp.

photo 464824

En achter 3,5cm. Dat lijkt allemaal prima te kloppen.

photo 464826

Dus heb ik gisteravond meteen het mes er maar in gezet en de boel geamputeerd waarna ik het volgende er aan overhield.

photo 464827

In eerste instantie was ik bang dat ik toch teveel had ingekort, maar het lijkt toch te kloppen. Grappig om te zien dat zo'n kist amper groter is dan een A320 van nu.

Dat is het voor nu. Ik wil me eerst concentreren op het afronden van twee andere projecten. Dan ga ik verder met deze.

Groetjes, Ingmar

Auteur:  Lt D [ wo 02 jan, 2019 19:07 pm ]
Berichttitel:  Re: Douglas DC-8-33 KLM - Minicraft 1:144 | Intro

Nice!
Onmiddellijk de hakbijl bovenhalen....
Succes!

Gr
Thiery

Auteur:  FokkerFan [ do 03 jan, 2019 16:11 pm ]
Berichttitel:  Re: Douglas DC-8-33 KLM - Minicraft 1:144 | Intro

Haha, ja Theiry en daar blijft het niet bij. Vandaag heb ik een masker besteld bij Vintage Flyer decals. Niet alleen voor de cockpitramen, maar ook voor de cabineramen welke ik zelf zal moet maken. Het wordt een soort Chucky :shock:

Auteur:  Vintage Jet [ vr 04 jan, 2019 0:36 am ]
Berichttitel:  Re: Douglas DC-8-33 KLM - Minicraft 1:144 | Intro

Zo, das een dappere zet: van een -63 een -33 maken! Wel erg interessant. Hou je ook rekening met het feit dat de vleugel van de -62 en -63 tal van aerodynamische verbeteringen had, die je nu ook moet 'terugdraaien'? Zo zijn niet alleen de motorgondels anders, ze hangen ook anders onder de vleugel. Bij alle types tot en met de -61 zitten de motorgondels verwerkt in de leading edge en lopen 'protrusion' door tot ver boven op de vleugel. De -62 en -63 had langere pylons die ruim onder de leading edge bleven, waardoor de bovenkant van de vleugel 'clean' bleef. De nieuwe 'long duct' nacelles staan ook onder een kleine hoek en hangen iets lager dan bij de -33. En je zal inderdaad nieuwe tips moeten maken: de -63 vleugel had 90 cm wingtip extensions.

Ben heel benieuwd naar deze brouw, die mooi in lijn is met de PH-DCY van Bas.

:brouw: VJ

Auteur:  FokkerFan [ vr 04 jan, 2019 12:35 pm ]
Berichttitel:  Re: Douglas DC-8-33 KLM - Minicraft 1:144 | Intro

Bedankt voor de aanmoediging en informatie VJ. Ik ben me ervan bewust dat die aangepast moeten worden. De kit voorziet al in twee soorten vleugeltips. Helaas ontbreekt er dus van de korte tips één. Dus die moet ik uit een andere doos halen waar ik dan ooit een -62, -63, -72 of -73 van ga maken (ik heb nog een mooi decalsetje voor zo'n gele DHL-kanarie :D ). Voor wat betreft de ophanging van de motoren denk ik dat het after-market setje van Braz Models de aanpassingen grotendeels wel afvangt.

Afbeelding

De onderdelen rechtsboven op de foto lijken mij op de bovenkant van de vleugel te behoren.

Bas heeft de lat mooi hoog gelegd ja. Eens kijken of ik dat kan evenaren.

Auteur:  FokkerFan [ wo 23 jan, 2019 19:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Douglas DC-8-33 KLM - Minicraft 1:144 | Intro

Vandaag post uit de U S of A ontvangen.

photo 466997

Een masker voor zowel de cockpit- als de cabineramen. Speciaal op verzoek gemaakt dus daar ben ik blij mee. Daarmee kan ik binnenkort een begin maken aan het verdere verbouwen van de romp. Nu nog de decals bestellen en de motoren bij de LHS eens ophalen.

Groetjes, Ingmar

Auteur:  FokkerFan [ do 28 maart, 2019 22:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Douglas DC-8-33 KLM - Minicraft 1:144 | Intro

Afgelopen week lag er een enveloppe op de deurmat :D

De meesten van jullie kennen dat gevoel wel als je een kitje voor een goede prijs tegen het lijf loopt, kopen! Nu heb ik ook meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om decals aan te schaffen voor een tweetal kits.

photo 473166

Maar hier gaat het nu natuurlijk om.

photo 473167

Nu kan ik verder omdat ik nu de positie van de cabineramen kan uitmeten. Alleen de motoren nog, hopelijk kan ik die zaterdag ophalen.

Vanavond meteen maar een beetje gebouwd. Een cockpit zit niet in de kit dus heb ik zelf maar vast een bodem en achterwand op maat gemaakt. Alles past verder erg goed moet ik zeggen.

photo 473502

Tot de volgende update.

Auteur:  Lt D [ do 04 apr, 2019 11:33 am ]
Berichttitel:  Re: Douglas DC-8-33 KLM - Minicraft 1:144 | Intro

mooi slank toestel.
Nu geen 3 maand wachten met volgende update, hé. :wink:

gr
Thiery

Auteur:  Shake [ ma 08 apr, 2019 19:40 pm ]
Berichttitel:  Re: Douglas DC-8-33 KLM - Minicraft 1:144 | Intro

Ambitieus zaagwerk :shock: .
Ook lekker geïnvesteerd in aftermarket goodies, heb je de motoren al opgehaald? Ben benieuwd naar het vervolg...........

Gr. Sjaak

Auteur:  FokkerFan [ za 18 mei, 2019 8:25 am ]
Berichttitel:  Re: Douglas DC-8-33 KLM - Minicraft 1:144 | Intro

Om toch maar even blijk te geven dat er met dit model toch wel wat gebeurt, is het maar weer eens tijd voor een updateje.

Er zit inmiddels een cockpit in, althans een vloer en achterwand. Ik zal nog wat stoeltjes scratchen van wat restanten plastic en dan is dat wel goed denk.

photo 476384

Daarnaast heb ik de openingen in de neuskegel voorzien van wat luchtstroomgeleiders. Ik denk tenminste dat het dat zijn. Op foto's zijn die vrij goed zichtbaar en bij de kit zaten ze niet dus ook hierbij maar restanten gebruikt.

photo 476383

Ook kan ik het verzwaren van de neussectie van het lijstje afstrepen. Stom genoeg wil ik daar nog wel eens te laat achter komen. Maar j, dat is misschien ook het risico als je de handleiding niet volgt.

photo 476382

Of het gewicht nodig is in deze korte configuratie weet ik niet. Met de resin motoren vermoed ik dat er wel voldoende gewicht voor het kantelpunt zit, maar ik ga hier geen risico meenemen. Overigens moet ik de motoren nog steeds afhalen... :oops:

Nu moet ik beginnen met de cabineramen en dat is het punt waar ik wel een beetje tegenop zie. Hopelijk binnenkort een positieve update.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/