Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 nov, 2018 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Van Wolf73 heb ik gisteren de onderstaande kit over kunnen nemen. Bedankt Barry!

photo 460722

Het leek me leuk om toch nog aan deze GB mee te doen, maar een bommenwerper gaat me zeker weten niet lukken in een maand. Een eindejaarssprint wel en daar leent deze kit zich goed voor als ik de recensies mag geloven. Dus daarom dit eigenzinnige vliegtuig van de firma Folland die een duidelijk eigen kijk had op de strategie die de RAF zou moeten volgen. Volgens de eigenaar, W. E. W. Petter, zou het niet alleen om de kwaliteit van de vliegtuigen gaan, maar ook om de mogelijkheid om deze snel en in grote getallen te kunnen fabriceren en in te kunnen zetten bij een gewapend conflict. Een dergelijke gedachte zat natuurlijk ook achter de Mosquito en de Duitse Heinkel 162. Dit speelde zich natuurlijk allemaal ten tijden van de koude oorlog af en waren er in Engeland nog vele bouwers van vliegtuigen. Uiteindelijk is er gekozen voor de Hawker Hunter, maar is de Gnat (wat overigens een bepaald type mug is) wel als trainingstoestel aangeschaft.

Hoewel het pakket nog op de post moet, schrijf ik alvast de intro om mezelf ook nog wat verder in het vliegtuig te verdiepen. Zo kwam ik erachter dat het toestel wel als gevechtstoestel aan Finland, Joegoslavië en India geleverd is. In India is het ook nog geproduceerd en heeft het een belangrijke bijdrage geleverd in de oorlogen met Pakistan. Diverse F-86’s zijn door dit kleine toestel neergehaald, mede doordat de grotere F-86 minder wendbaar was. Verder is dit toestel een aantal jaar ingezet door de RAF Red Arrows en Yellowjacks. Momenteel vliegen er nog een paar rond als privévliegtuigen. Ik kan me daar goed bij voorstellen dat dit een leuke hobby zou zijn. Een niet te groot en onderhoudsvriendelijk vliegtuig voor de deur is toch een droom voor vele luchtvaartenthousiastelingen.

Nog even over de kit, dit is een uitgave uit 2014 wat de eerste uitgave van de nieuwe mal is. Zoals waarschijnlijk bij iedereen wel bekend is, zijn de nieuwe Airfix kits van hoge kwaliteit en scherp geprijsd. De passing zou goed moeten zijn, de details voldoende aanwezig en de decals makkelijk aan te brengen. Dat ga ik allemaal eens bekijken zodra ik e.e.a. in handen heb. Wel las ik dat de pitotbuis wat grof was en de stoeltjes geen riemen en hendels bevatten. Nu kan ik dat allemaal zelf wel fabriceren, maar omdat ik dit model uiterlijk 31 december af wil hebben, wil ik daar niet teveel tijd aan kwijt zijnen bovendien heeft Pavla voor een paar euri twee mooie stoeltjes:

photo 460720

En voor nog eens een paar euri heb ik een mooi metalen pitotbuisje van Master:
photo 460721

Met dit model wil ik alclad eens gaan uitproberen wat ik eerder dit jaar gekocht had. Het lijkt me er een geschikt model voor i.v.m. de goede passing en gering aantal naden wat weggewerkt hoeft te worden. Maandag of dinsdag kan ik hopelijk van start als alles meezit, maar dat zal zoals gebruikelijk beginnen bij de cockpit.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op do 11 apr, 2019 16:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 nov, 2018 10:37 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Succes met de bouw!
Moedig om zo last minute binnen te vallen.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 nov, 2018 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt Thiery. Met de feestdagen in het vooruitzicht verwacht ik wel een wat hoger tempo aan te kunnen houden dan normaal.

Vanochtend terug gekomen van vakantie en meteen bij de LHS mijn bestellinkje opgehaald. Toen ik naar buiten liep zag ik echter dat het Pavla zakje slechts één stoeltje bevatte i.p.v. twee zoals op de website vermeld. Dus ik weer naar binnen en ik werd naar Erwin verwezen (ik neem aan dat de reguliere klanten hem wel kennen). Bij hem de situatie uitgelegd en hij ging e.e.a. even nakijken. Helaas had ik het laatste stoeltje, maar in een trainer moeten er toch echt twee. En omdat het wel als zodanig op de website stond, heeft hij het setje omgewisseld voor die van Wolfpack welke toch wel wat duurder is. Dat vind ik nou nog eens service waarbij de klant op de eerste plaats staat! Daar kunnen ze zowel bij de firma Schiphol, als bij de KLM wat van leren met hun veedrijfpraktijken.

Dus hier ga ik het morgenochtend eens mee doen.
photo 461662

Dat wordt morgen, want ik ben nu zo’n 35 uur wakker aangezien slapen me niet lukt in het vliegtuig en helemaal niet in die beroerde 3-4-3 opstelling in de 777’s van de KLM.

Dus welterusten en tot morgen.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 nov, 2018 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
En het eerst hak en breek-werk is een feit! Hoewel ik de kit nog niet in handen heb, kan ik wel alvast de stoelen in elkaar zetten. Dus met precisiezaag eerst de blokken onder de stoelen verwijderd en daarna met een dremel de onderkanten vlak gemaakt. Even schoonmaken en de trekkoorden aan de bovenkant konden erop nadat ook hiervan de overtollige resin was verwijderd. Al met al ben je daar dan toch snel weer een uurtje zoet mee inclusief alles opruimen. En toen was het tegen drieën en moest ik de auto naar Parijs pakken waar ik morgen voor mijn werk moet zijn. Echter wilde ik de stoelen wel al in grondverf zetten dus heb ik ze maar meegenomen samen met een bus grondverf en heb ik zojuist in de parkeergarage van het hotel de stoelen gespoten :D

photo 461816

Dat kan nu mooi een klein etmaal drogen en dan kan ik ze morgenavond al een kleurtje geven. Nu alleen nog even de vraag welke. Volgens de instructies van de Red Arrows versie moet het zwart. Maar op internet kom ik ook een grijs interieur tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarbij kwam ik er ook nog achter dat er een update van de stoelen lijkt te zijn geweest. Ik zie ze namelijk met een enkel lus als trekkoord tegen maar ook met een dubbele.

Afbeelding

Ik heb het idee dat de resin stoelen met dubbele lus een nieuwere zijn en aangezien ik het oorspronkelijke kleurenschema maak, zou dat dus niet accuraat zijn. We moeten dan maar denken dat de oorspronkelijke stoelen achteraf zijn vervangen door de nieuwere versie...

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 nov, 2018 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Die lussen zaten me toch niet lekker. Om die reden heb ik maar besloten de dubbele lussen eraf te halen en uit een stukje koperdraad een enkele lus te maken. Door met een dun boortje twee gaatjes in iedere stoel te maken kon ik de draadje makkelijk bevestigen. Voor de zekerheid toch een beetje secondelijm erop, maar dat was eigenlijk nog niet eens nodig.

photo 461864

Helaas was ik door de vele files te laat thuis om de doos op te halen dus dat moet morgen dan maar.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 nov, 2018 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Goedenavond medebrouwers. Gisteren heb ik het pakketje afgehaald en ben meteen begonnen. Vanavond weer een uurtje verder gebouwd dus ik heb ook nog een enigszins interessante update voor jullie.

Allereerst maar de inhoud van het doosje, twee sprues met grijsblauw plastic, één met transparent plastic, een decalvelletje en uiteraard een bouwbeschrijving.

photo 461974

Het is niet heel veel dus prima om een poging te wagen om dit model in een maand af te krijgen. En om de vaart erin te krijgen heb ik meteen maar een aantal onderdelen gemaakt. Zo zijn de cockpitbodem, -achterschot en de dashboarden met elkaar verbonden, de tanks in elkaar gezet en ben ik gestart met de romp in elkaar te zetten. De voorkant van de luchtinlaten zijn losse onderdelen en ik had al gelezen dat deze enige motivatie nodig hebben om goed te passen. Een beetje droog passen en bijschuren en voilà:

photo 462017

Nu blijkt alleen zoals jullie kunnen zien op de onderste foto dat er nog een dun sleufje zit tussen de inlaat en de cockpit.

Afbeelding

En die gleuf had Airfix er niet bij gedaan. Zelf maar een vijl gepakt en met het blote oog stukje bij beetje dit aangepast tot iets wat voor mij acceptabel was.

photo 462015

Een beetje Revell contacta lijm en Mr. Hobby Cement S erop en het zit prima op z'n plaats. Even een beetje geduld met uit laten harden en de airbrush kan erbij gepakt worden. Volgens de instructies moet de binnenkant gewoon aluminium van kleur zijn en bij gebrek aan echt geode foto's van het origineel en het feit dat dit best aannemelijk is, ga ik dat dan ook maar doen. Omdat ik een mooie glanzende metaalkleur wil hebben ga ik de Inspire fine aluminium hiervoor gebruiken. Mij is door ASA verteld dat een zwarte onderlaag dan nodig is dat die van Alcald II daar geschikt voor is. En zo heb ik de onderdelen voor de inlaten en meteen ook maar de wielbakken een dergelijk kleurtje gegeven.

photo 462016

Nu wachten tot morgen om te zien hoe dit opgedroogd is en dan kunnen we weer verder. Tot dan.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 2:12 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
mooi gestart.
Deze zomer nog naast eentje gestaan:
photo 462032

schattig toestel.
Ik dacht dat de luchtinlaten wit waren.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
FokkerFan schreef:
Volgens de instructies moet de binnenkant gewoon aluminium van kleur zijn en bij gebrek aan echt goede foto's van het origineel en het feit dat dit best aannemelijk is, ga ik dat dan ook maar doen.


Ik vond deze.
Afbeelding

Ik zie echter op heel veel foto's (inderdaad niet duidelijke van de luchtinlaat) dat het eerste deel vaak in de kleur van de body is (rood, geel, metaalkleurig) en daarna overgaand in wit. Bovenstaande foto is dan wel metaal kleurig, maar de meesten vertonen een witte inlaat.

Rood en geel
Afbeelding

Turqoize (?)
Afbeelding

Kom je er toch niet uit, dan kun je er ook altijd een deksel op doen.
Afbeelding
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt heren voor de hulp. Wit lijkt me ook logisch gezien dat tegenwoordig normaal is. Maar of dat destijds ook was durf ik niet te zeggen. Ik kan me voorstellen dat dat aan het begin van het straalmotortijdperk nog gewoon kaal was. En aangezien ik de metaalkleurige vast wilde uitproberen heb ik het zo gelaten.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 dec, 2018 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi begin :brouw:.
Mooi en netjes gedaan die gleuf naast de luchtinlaat.
Ik wist eerlijk gezegd niet dat het zo een klein vliegtuig was.

Als je het alu wat glimmender wilt hebben straks kun je het poetsen. De alu kleur zal dan meer gaan glimmen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement