Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2018 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Brilliantly British: De Fordson Thames 7V, met ‘Surrey’ drie-assige conversie en Thompson Brothers ‘Sussex’ Aircraft Refuelling Bowser.

Ik ben geen vrachtwagen bouwer, dus ik stap uit mijn 'comfort zone', om gelijk maar eens een Engelste term te gebruiken. De aanleiding voor deze bouw was een schitterende foto van Paul Huf, die ik gebruikte om de bouw van een KLM C-47 aan te kondigen.

photo 450962

Uitgedaagd door forumleden om ook de tanker op de voorgrond te bouwen, ben ik mij gaan verdiepen in een onderwerp waar ik niets van wist. En al zoekend op internet kwam ik er achter dat onderstaande quote niet geheel juist is...
Juggernaut schreef:
Zolang het onderwerp in Engeland gebouwd is of in Engelse dienst is geweest mag het meedoen.
Nu beseffen we ons dat de vrachtwagenbouwers een beetje klem zitten, aangezien die enkel de Londense dubbeldekker bussen kunnen pakken....


British?
De Ford Motor Company had bij Londen in Dagenham aan de Theems een grote automobiel- en motorenfabriek gebouwd. Vanaf 1933 werden hier modellen onder de naam Fordson (een samentrekking van Henry Ford & Son) op de markt gebracht. Alle aandelen van dit bedrijf waren in handen van de Ford-familie.
De Fordson 7V, werd voor het eerst geïntroduceerd in 1937 en was eigen ontwikkeling van Ford England. Het verving de Fordson BB (met de traditionele lange neus) en werd kortstondig vooraf gegaan door model BBE uit 1934, dat al veel van de inovaties van de 7V bezat. Tussen 1937 en 1949 is er een onbekend aantal van model 7V gebouwd. Vanaf 1939 werden alle modellen die in Dagenham werden gebouwd aangeduid met de naam ‘Fordson Thames’.

Met zijn eigen gewicht van ongeveer 2,9 ton kon de 7V tussen de twee en vijf ton nuttige lading dragen, afhankelijk van de wielbasis. County Commercial Cars ltd. uit Hampshire bood een ‘Surrey’ drie-assige conversie aan, waardoor het laadvermogen werd vergroot naar zes ton.
Een van de eerste bedrijven die op grote schaal custom conversies maakte voor airport tankers (bowsers) was Thompson Brothers uit Bilston. De ‘Sussex’ bowser kon op meerdere chassis worden toegepast. Het ontwerp was revolutionair omdat de pompapparatuur werd aangedreven door de hoofdmotor van het voertuig in plaats van separate pompen, wat een aanzienlijke gewichtsbesparing opleverde, terwijl de pompkracht toenam. Voor de oorlog was de Sussex één van de standaard tankers van Shell Aviation Service en deze werd geregeld toegepast op de drie-assige chassis conversie van de Fordson 7V. De Sussex bowser bestond uit een gestroomlijnde opbouwbouw met daarin ondergebracht voor 1000 gallon (3785 liter) aan brandstoftanks, om zodoende met één wagen meerdere types brandstof met verschillende octaangehaltes te kunnen aanbieden. Achterop de wagen stond een pomphuis met dispensers die elk 75 gallon per minuut konden leveren via eigen brandstofslangen op roterende trommels. De Sussex kon 7,3 ton gewicht dragen, waarvan 3 ton aan brandstof.

photo 450964
Een advertentie voor een Sussex type ombouw. Deze kon op meerdere chassis worden toegepast.

photo 450971
Een overlever anno 2018, klaar voor restautarie in Nieuw-Zeeland. Deze is identiek aan de versie die door KLM Tankdienst is gebruikt in de jaren '40

Brilliantly?
De 7V was een kleine vrachtwagen, ook wel ‘lorry’, ‘tipper’, of ‘tracktor’ genoemd. Het bezat een stuurcabine, afgeleverd door de Briggs Manufacturing Company uit Detroid, maar gebouwd in Dagenham. De bestuurder zat naast de motor, waardoor er geen lange neus nodig was. Dit was een Britse oplossing die daarna standaard werd in opvolgende modellen. Hierdoor had de bestuurder een beter zicht op de weg en nam de manoeuvreerbaarheid toe. Vooral in een stedelijke omgevingen was dit een grote verbetering. Ook het voorruit was uit één stuk gemaakt. Opvallend was dat het vooruit in zijn geheel opengeklapt kon worden ter ventilatie.

Het motorblok was de (benzine) 3.6 liter V8 Ford Flathead-zijklepmotor die 85 PK leverde en die met de hand kon worden aangezwengeld. Latere modellen konden ook worden uitgerust met de zescilinder 4.7-liter Perkins- dieselmotormotoren in lijn, die 45 PK leverde. Vanaf 1939 waren hydraulisch bediende remmen standaard.
De vroege 7V's, gebouwd in 1937 en 1938, hadden een gebogen, rond radiatorrooster. Vanaf 1939 werden de radiatorroosters vlak en werden ook de koplampen kleiner gemaakt. Deze maatregelen waren het resultaat van het begin van de oorlog en de bijbehorende schaarste aan middelen.

Brilliantly British dus!
Hoewel bijna alle Forsdson-vrachtwagens tijdens de oorlog aan het leger werden geleverd, waren de BBE/7V ten tijde van de Tweede Wereldoorlog de meest gebruikte brandweerauto in London. Na de oorlog vonden veel 7V’s hun weg naar civiel gebruik als trekker of brandweerwagen. Uiteindelijk is de 7V overgegaan in de productie van de Ford Thames 40OE en daarna de Ford Transit serie. Vanaf 1964 zijn de namen 'Fordson' en 'Thames' ondergebracht in 'Ford of Britain'.

In de oorlog is het merendeel van de Fordson ‘Sussex’ Bowsers verloren gegaan. Het resterende materieel kwam na de oorlog in dienst op vliegvelden zoals Schiphol, bij de KLM Tankdienst (in samenwerking met Shell), of op Stockholm Arlanda bij Shell Aviation Service. Wat er met de KLM Tankdienst voertuigen is gebeurt is niet te achterhalen. Een andere overlever is de Fordson BBE Sussex uit 1936, die is opgenomen is het Arlanda Flygsamlingar, een privé luchtvaartverzameling in Stockholm.

photo 450972
Dit is dus geen model 7V, maar een daar sterk op lijkende voorloper, de BBE met een standaard 'Sussex' conversie.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op di 09 okt, 2018 9:36 am, in totaal 10 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2018 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Er is geen model beschikbaar van een Fordson 7V tanker. Het zal dus een samensmelting worden tussen een resin kit van de 7V 'Tipper', het chassis komt van een donor model van een BZ-35 tanker (past toevallig goed) en de bowser zal scratch werk worden.

Eerst maar de 'Surrey’ drie-assige conversie. Ter referentie heb ik een schaaltekening gemaakt op 1/72
photo 450965

Daarna heb ik de dubbele achteras opgebouwd met een 1mm diameter metalen staafjes als (aandrijf)as.
photo 450966

Vervolgens heb ik de uitlaat verbouwd tot iets wat ongeveer overeenkomt met de exhaust die ik op diverse foto's zie.
photo 450967
Het gaatje dat ik erin heb geboord is niet heel diep, maar als het goed is geeft het straks wel het gewenste effect.

photo 450969
en de uitlaat, inclusief 'muffler' aangebracht naast de onderkant van de motor.

photo 450968
De stand van zaken tot nu toe, op de schaaltekening gelegd.

photo 450970
Zo, een weekeindje brouwen verder. Binnenkort meer!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op vr 03 aug, 2018 17:03 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2018 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Heel interessante intro, hiermee is mijn interesse nog meer gewekt: deze ga ik met veel belangstelling blijven volgen. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2018 17:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Net als de engelse honden heeft deze truck ook geen neus he? :lol: :lol:

Maar je start is al veel belovend

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2018 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er uit als een mooi kitje. Succes met deze kitbash!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2018 0:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Een kitbash is het zeker. Bijna top-chop ;-)

photo 451298
De tank van de BZ-35 is in elk geval flink onderhanden genomen. Boven- en onderkant kwamen goed overeen, dus op deze wijze kon ik de brandstoftank verlengen.

photo 451299
Daarna diverse onderdelen aangepast

photo 451300
Een vloerplaatje gemaakt, met index aan de onderkant zodat hij altijd maar op één manier past. Dit deel zal niet zichtbaar zijn, maar dient om het vervolg op te bouwen.

photo 451301
En de basis is gelegd. Morgen probeer ik de wielen iets dichter naar het chassis toe te brengen, zodat de stroomlijnkappen er mooi strak omheen vallen, zonder dat de gehele ombouw te breed wordt.
Overigens zit alles nog los hier. Dat maakt het spuiten later een stuk gemakkelijker. Ook het interieur van de cabine moet nog worden aangepakt.

later meer,
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Niet alleen een verdienstelijk vliegtuigbouwer, maar ook in de voertuigenhoek goed bezig :brouw: . Prachtig stukje conversie/scratch.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het wordt hoe langer hoe interessanter! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2018 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank voor de aanmoedigingen. Het is ook een leuk projectje om te doen. Weer eens wat anders en er is een hoop van te leren.

photo 451522
Het afpassen van de zijkant heb ik grotendeels op zicht gedaan, met de schaaltekening voor de grove afmetingen.

photo 451520
Het buigen was even een klusje. Daar heb ik een ronde dunne vijl voor gebruikt. Het licht hoekige effect gaat er af bij het schuren.

photo 451521
En, met nog niet alle onderdelen verlijmt, dit is het beeld tot nu toe. Vooral de krommingen vergen nog veel aandacht. Daarnaast moeten nog tal van details worden aangebracht. En dit is slechts één kant, de andere moet nog helemaal gesneden en gevouwen worden ;-) Maar langzaam komt de 'Sussex' opbouw in haar definitieve vorm.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2018 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja ja, dat komt goed... het begint er echt op te lijken! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement