Als je wat teruggaat in de postings zie je de opbouw
Maar het is heel moeilijk om echt de progressfoto's te maken voor mij, want het is voornamelijk aanbrengen van laagjes sterk verdunde verf op die plekken die je wilt veranderen.voor acrylverf Je zet de basiskleuren op, dus blauw voor uniform, geel voor MaeWest, bruin voor de hond, donker bruin voor de vliegmuts en basiswit (is een soort creme kleur) voor het harnas. Vandaaruit ga je met een donkerder blauw de 1e schaduwen in de plooien aanbrengen, dat kunnen soms wel 10 lagen zijn, dan met een donkerder kleur het centrum van de schaduwplekken inschilderen, daarna ga je met lichtere kleuren de oplichtingen doen, naarmate je lichter gaat werken worden de spots kleiner uiteraard. Af en toe haal ik de kleuren naar elkaar toe door met een sterk verdunde basiskleur het geheel te schilderen. je werkt dus eigenlijk met gekleurd water zeg maar. Ik heb diverse sets van AK en Vallejo waarbij mijn voorkeur uitgaat naar AK, je heb dan een basiskleur en over het algemeen 2 highlight en 2 schaduwtinten. De sets varieren van wit tot zwart, dus geel, rood, blauw, groen, wit, zwart, setje huidskleur, setje non metalic etc
Uiteraard zijn deze verdunningen niet vast, maar dat is gevoel en ervaring hoe je schildert en die ervaring ben ik nu aan het opbouwen. Ik vind het namelijk nog niet goed, de overgangen moeten veel soepeler en er moet meer gradatie in komen (ik ben wel heel kritisch hoor en zoek altijd de hoogste lat waar ik heen wil)
Met olieverf is het iets makkelijker je gebruikt veel minder kleuren, maar dat houdt in dat je meer moet mengen op je palet. Overigs is dit een hele goede oefening want een ieder kent het wel, je bent lekker bezig en opeens mis je een kleur, vaak breekt er dan paniek uit. Door de ervaring van het mengen van olieverfkleuren leer je om toch die kleur te kunnen krijgen die je wilt.
Bij olieverf zet je je figuur weer op in de basiskleuren met acryl waarnaar je een hele dunne laag olieverf opbrengt. Doordat je nu nat in nat kan werken door de trage droogtijd is het dan een kwestie om met een donkerder kleur een klein lijntje te zetten in bijv een plooi en die dan uit mengen in de basiskleur, hierdoor krijg je een veel mooier verloop in een kortere tijd. ook met oplichten is het een kwestie van een lichte kleur te gaan blenden in je basislaag. nadeel is wel de langere droogtijd van olieverf.
Tja, wat maar je voorkeur is, beide methodes hebben gewoon voordelen, maar ook nadelen, het is toch een kwestie van voorkeur. Ik ben er zelf nog niet uit wat ik beter of mooier vindt. heb een ruime ervaring met olieverf, maar nog niet echt veel in acryl en dat wil ik eerst verkrijgen voor ik echt besluit waarmee ik verder ga. Mijn voorkeur is echter wel voor de gezichten met olieverf te gaan werken, dat is in acryl bij mij nog een zwak punt, al houdt ik wel van de wat lichtere gezichten en niet bijv de Spaanse school waarbij de onderkanten van de gezichten vaak donker zijn.
_________________ BertUS Klik hier voor mijn siteZit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen? Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm
|