Een maand geen update! Maar het heeft allemaal niet stil gestaan.
Om te beginnen heb ik tal van kleine dingen aan de body gedaan, zoals het uitzagen van een extra luik om de deuropening te vergroten.
Ik maak het model met de deur dicht, dus hij komt ook in gesloten toestand te staan. In werkelijkheid is dit luik bedoeld om de toch al niet zo kleine cargo opening nog verder te vergroten zodat er LD-5 standaard containers geladen kunnen worden.
Hier is de laadvloer verlengt. Dat was even passen en meten, maar het klopt tot op de millimeter (was even spannend, maar net gepast).
Dan het interieur: Omdat het een 'what-if' model wordt, ben ik vrij te doen waar ik zin in heb! Daarom heb ik mij laten inspireren door foto's van de 'The Sched': de laatste commerciële lijndienst (scheduled service) ter wereld met een DC-3. Tot aan het verbod op het uitvoeren van deze lijndienst in 2015, was dit de service tussen Hay River (YHY) en Yellowknife (YZF) in 45 minuten over Great Slave Lake, dagelijks gevlogen door een legende: Buffalo Joe McBryan.
Ook al kan je bij Buffalo nog steeds een 28 zits DC-3 charteren en vliegen waarheen je maar wilt, 'The Sched' waar je gewoon een ticket voor kon kopen komt waarschijnlijk niet meer terug. De route wordt nu gevlogen door First Air met een ATR en de (dure) Basler zou nooit economisch kunnen vliegen op deze route. Als Buffalo ooit zelf Baslers zou aanschaffen (of de Zuid-Afrikaanse variant
https://www.buffaloairways.com/index.ph ... d-for-sale), dan kan men deze eerder verwachten op vrachtcharters naar het noorden, waar geen landingsbanen zijn. Het toestel kan namelijk prima landen op bevroren meren of simpelweg op een sneeuwvlakte. Maar Of dat ooit met 32 betalende passagiers gedaan zal worden...? Wie weet als je hem zelf huurt...
ter referentie: interieur van C-GWIR (
https://aviation-safety.net/database/re ... 20130819-0). De crash met dit toestel met 21 passagiers aan boord was de voor Transport Canada de directe aanleiding 'the sched' te verbieden.
Heerlijk contrast! Doet gewoon pijn aan je ogen. Ik heb het groen iets hoger laten eindigen, zodat ook het oranje door de raampjes nog een beetje zichtbaar is. De cargo achter in de cabine bestaat uit een kurk en wat ijsstokjes. Één van de belangrijkste redenen dat Buffalo Airways kan bestaan, is de toevoer van eerste levensbehoeften naar regio's die zonder vliegtuig niet bereikbaar zijn. Het transporteren van bouwmaterialen is daarbij een essentieel onderdeel.
En zo staat ze er nu bij. De vleugel-romp fairings zitten nog los en ik zit er toch over te denken hier enige rivets op aan te brengen.
VJ