Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm Berichten: 1948
Wat fijn Barry, dank je! Naast het drukke werk en het gezin is het vooral mijn wekelijkse 'therapie', zeg ik altijd maar! En deze week heeft de dokter pleisters geplakt
decal-pleisters die niet helemaal passen, omdat ze eigenlijk bedoeld zijn voor de iets bollere C-47 neus. De Basler heeft een puntige radarneus en het streepje is zojuist met een drupje gloss black weggewerkt.
De onderkant is inmiddels ook verweerd en voorzien van de nodige decals. De oorspronkelijke registratie C-GPNR heb ik voor de aardigheid veranderd naar de niet bestaande registratie C-GRNP. En dat is een knipoog naar het moderne 'Required Navigation Performance' concept dat overigens niet geassocieerd wordt met de Basler BT-67 cockpit. 'RNP' is een set specificaties die vallen onder de familie van Performance Based Navigation (PBN) die zowel nauwkeurigheid als integriteit van de positie van het vliegtuig bepalen. Waarschijnlijk heeft de moderne BT-67 cockpit wel beschikking over Area navigation (RNAV) equipment, dat fundamenteel overeenkomt.
Bij de volgende update is de leading edge mat zwart en kan het landingsgestel met ski's er onder! Bijna klaar...
Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm Berichten: 1948
Dank voor de complimenten! Hij is bijna af. Als laatste komen de ski's er onder. Landen op ski's is een zeldzaamheid en slecht weinig vliegtuigen zijn er mee uitgerust. De DC3/C-47 en dus ook de Basler zijn echter helemaal thuis op de noord- en zuidpool. Gemakkelijk is het niet: het vliegtuig heeft, afhankelijk van vliegsnelheid en wielen op of neer, de neiging meer voorover te willen (pitch down). De twee ski's zelf wegen al 550 kg (1200 lbs).
Hier een voorbeeld van de functie van de ski's in combinatie met een intrekbaar landingsgestel. De vleugel achterop de ski gaat het nose-down moment van de ski in de vlucht tegen. Het intrekken en laten zakken van het landingsgestel kan alleen bij snelheden boven de 170 km/u (91 knots). Boven die snelheid geeft de ski-vleugel voldoende downforce om te voorkomen dat de achterkant van de ski tegen de onderkant van de vleugel aan slaat en zo mogelijk schade toe brengt aan de hydraulische leidingen die daar lopen.
De diverse kabels heb ik vastgemaakt met een klein druppeltje KristalKlear in een voorgeboord gaatje. De voorste en achterste kabel houden de ski recht (in aanvulling op het aerodynamische effect van de ski-vleugel) en worden continue op spanning gehouden door een vrijlopende katrol die aan de vleugel is bevestig. De twee parallel lopende kabels, die via het landingsgestel lopen, zijn bevestigd aan twee tuimelaars waarmee de ski aan de wiel-as is bevestigd. Staan de tuimelaars omhoog dan kan, met ski en al, geland worden op verharde banen. Alleen de achterkant van de ski's slepen dan iets over het asfalt. Met de tuimelaar omlaag steekt de ski dieper dan het wiel en kan op ijs worden geland, zonder dat de banden de ruwe ondergrond raken. De ski's zijn aan de onderkant versterkt met teflon om slijtage tegen te gaan.
De leading edge is zwart (de-ice boots) en de ski-unit is klaar. Om veilig op ijs te kunnen laden geldt de vuistregel: per 1 inch ijs kan 1000 lbs aan gewicht worden gedragen. In Europese eenheden uitgedrukt komt dat overeen met 180 kg gewicht, gedragen door elke centimeter ijs. De Basler BT-67 weegt leeg 7100 kg en heeft een MTOW van 13.000kg. Dus de ijsvloer moet zeker tussen de 40 en 70 cm dik zijn! Ter vergelijk: KNSB-toertochten worden georganiseerd als er een ijsvloer van minimaal 10 centimeter ligt. De Elfstedentocht met duizenden deelnemers gaat door bij 16 centimeter ijs....
De volgende foto's zijn de eindfoto's! Die komen op de eerstkomende zonnige dag (zonder storm). VJ
Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm Berichten: 359
Schitterend gedaan met die draadjes VJ dit maakt het wel af .. Het is een whiffy deze kist maar wel een hele gave Over wind gesproken, ik had gisteren een double whammy met twee lastige naderingen waarvan de eerste op Zaventem (er kwam wel weer een zure lucht uit de cabine en er kon gelijk gekuist worden) en een uur later weer één op Schiphol..de jongens voorin hadden het er maar druk mee.. Op Zaventem een takeoff gedaan en binnen het veld al een bochten naar rechts op 3500 voet whahaa..klimt wel zo’n lege 700 tegen de wind in...
Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm Berichten: 1948
Dank je Jan! Ja, een what if speciaal voor de verjaardag van Buffalo Airways, dat in mei 50 jaar wordt. Ze moeten toch een keer die oude warbirds gaan vervangen...How to replace a DC3? with a Turbine DC3! Ik zit deze weken alleen maar in de sim. De storm heb ik helemaal gemist. Helaas, want een potje sturen is altijd leuk
Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm Berichten: 359
Tja echt vliegen is toch leuker dan simmen, we hebben toch wel weer gemogen zondag.... Wat betreft de Buffalo en de Basler zie ik dat niet snel gebeuren. Mikey had laatst weer een zeer informatief filmpje geplaatst over diverse toestellen die aantrekkelijk kunnen zijn en de Basler was er niet 1 van vanwege de prijs.. Volgens hem kost een nieuwe BT67 7,5 miljoen dollar en hij gaf al een knipoog naar de nieuwe Cessna 408 Skycourier kost maar een slordige 5,5 miljoen en die machine zou wel eens wat kunnen zijn om de Dakota’s en alles wat avgas slurpt te kunnen vervangen... Avgas verkrijgen word volgens hem een steeds groter probleem in Canada en het ergens opslaan is geen optie omdat ze de houdbaarheid naar een halfjaar terugschroeven dit jaar... Dus ziehier de Skycourier https://cessna.txtav.com/en/turboprop/skycourier
Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm Berichten: 291
Heel erg mooi VJ, die draden heb je heel strak gemonteerd! Kan toch ook wel wat jaloers worden op de vaktermen die hier in het rond vliegen, en de daarbij behorende werkzaamheden van jullie beiden als ik het zo lees.
In beide gevallen sluit ik me bij Marco aan. Die kabels heb je mooi uitgedoktert. Stond dat ergens op een instructie of heb je dit aan de aan de hand van alleen maar beeldmateriaal gedaan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen