Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 11:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
leuk zo die drijvers... vanwaar die gladdere donkerder laag?

Knap werk met die PE, mooi en clean aagebracht.

In verband met het riveteren, ik zie dat het materiaal plaatselijk verhoogd is waar je rivetteerde, schuur je dit nog voor het spuiten?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Silenoz schreef:
leuk zo die drijvers... vanwaar die gladdere donkerder laag?


Dat is waar de motoren olie lekken. En de Twin Wasps lusten niet alleen veel brandstof, maar ook veel olie. (8gr/hp/hour, dus dat is al snel meerdere liters per uur). En ook als de motoren uit staan blijven ze constant lekken, dus staan er standaard opvangbakjes onder. En in dit geval dus drijvers die het opvangen ;-)

Silenoz schreef:
In verband met het riveteren, ik zie dat het materiaal plaatselijk verhoogd is waar je rivetteerde, schuur je dit nog voor het spuiten?

Nee, dat ging me net te ver. Op de foto zie je het, maar met het blote ook nauwelijks. Daar komt bij dat een rivet juist iets moet uitsteken, dus het is prima zo.

Terug naar het laatste deel van de drijver: het neuswiel.

photo 476031
Zo moet het worden. De diameter van de banden weet ik niet, maar ik kan inschatten met de beschikbare tekeningen dat het ongeveer een band van 30 inch moet zijn geweest. Naar mijn inschatting zijn deze banden niet speciaal voor EDO drijvers gemaakt (waarom het wiel opnieuw uitvinden -slechte woordspeling), dus zocht ik naar iets bestaands. Uiteindelijk was ik uitgekomen op L-1049 neuswielbanden (size 34”), maar die hebben een radiaal loopvlak en kwamen echt pas 10 jaar later op de markt. Dus het bleef knagen dat dit niet de juiste oplossing was.

Na lang zoeken kwam ik op bijna dezelfde tekening van de neuswielconstructie van de B-25 (inclusief een opvallend naar voren stekende hydraulische shimmy damper, nr 6 in de tekening). De B25 had een neuswiel van 30", dus dat moest hem zijn. Alleen zijn die niet te vinden in 1/72. Althans niet met een open casting. Dus heb ik mijn toevlucht gezocht in een setje main wheels van een P-51. Eerder had ik die al gebruikt, dacht ik. Toen leken ze veel te groot. Later bleken dit wielen van en P-38 te zijn (36", dus inderdaad te groot). Nu heb ik 'echte' P-51 wielen en die zijn met 27" weer net iets te klein. In elk geval hebben deze banden een 'diamond tread', ontworpen voor gebruik op onverharde banen.

photo 476030
Dit heb ik er van gemaakt. Hierbij zijn de drijvers klaar. Nu verder met het spuiten van de romp. Binnenkort komt daar een foto-update van.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2019 9:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Onderwijl ik bezig ben met het spuiten van de grijze onderkant van het model heb ik enkele details afgewerkt.

photo 476386
de Quickboost exhaust, waarbij ik de cabin heaters heb verwijderd.

photo 476387
en de 'needle blade' props, die standaard geleverd worden bij de Airfix kit. Het zwart met fel gele details heb ik, na het aanbrengen van de decals iets bewerkt met antraciet pigment om de kleuren meer te blenden. Ook heb ik met dry brush de leading edges iets verweerd. Niet te veel, want het gaat hier om een relatief nieuw toestel.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op za 18 mei, 2019 23:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2019 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, die wielen: het is inderdaad niet altijd eenvoudig om het juiste onderdeeltje te vinden maar het mooie aan modelbouw is wel dat je altijd een beetje kan "spelen" met het visuele aspect.
Je had wielen nodig van 30" en je hebt er van 27, een verschil van drie inch wat op 1/72 slechts een verschil maakt van 0.10mm, lijkt me echt wel verwaarloosbaar! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Voor de onderkant wilde ik meer diepte in het verfwerk hebben. Ook wilde ik eens iets anders proberen dan donkere pre-shade. Dat werkt best goed als je het bijna helemaal verstopt, maar in deze kist wilde ik de diepte scherper hebben, zonder hele donkere randen op plaatsen waar vervuiling nu eenmaal niet perse logisch is. Daarom heb ik colour bashing eens geprobeerd. Er zijn prima tutorials over te vinden, alleen noemt iedereen het anders: white bashing, black bashing...

Wat ik heb gedaan is het volgende:

photo 476692
Eerst heb ik de primer laag random voorzien van (opzettelijk overdreven) vlekken wit. Je 'bashed' daarbij een donkere tint, dus ik zou zeggen dat het black-bashing is (of beter gezegd 'grey-bashing'). Maar ik lees ook dat mensen het vernoemen naar de tint waarmee je het bashen uitvoert, dus dan zou het weer 'white-bashing' moeten zijn... :?
De (bespannen) rolroeren heb ik een eerste laag donker gegeven. Hier ga ik een andere techniek op proberen.

photo 476693
Daarna heb ik de onderkant gespoten met een sterk verdunde Tamiya XF-80. Wellicht had een donkerdere tint ook gekund, maar "British Navy Gray" is op het oog een mooie tint die recht doet aan de schaalverschillen. Denk ik.
Daarna heb ik de panel lines behandeld met Flory grey wash. Ik ben zo overtuigd van dit goedje, dat ik er over zit te denken de hele serie aan te schaffen. Dan kunnen alle andere potjes met wash helemaal achter in de kast staan ;-)

photo 476691
En dit is het effect geworden. De rolroeren ga ik later nog verder bewerken met de techniek die ik zelf benoem als "Ferry's trick", daar ik fvdm deze voor het eerst prachtig zag toepassen. Voorlopig ben ik in elk geval tevreden over het resultaat. Nu staat alles in de glans voor latere decals, maar uiteindelijk zal het natuurlijk een matte uitstraling krijgen.

Hierna ongeveer dezelfde techniek voor de donkere bovenkant. Dat wordt helemaal een uitdaging. Iemand nog tips hoe ik het beste de blurry overgang tussen het grijs en OD kan bereiken? Blu Tack lees ik overal, maar dat lijkt onverkrijgbaar.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ, zelf gebruik playdoh als je dat wat natter maakt is dat ook goed te gebruiken..
Nadeel is dat er kleur van de playdoh achter kan blijven maar dat is er met water af te spoelen

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Laatst bijgewerkt door Carvair op vr 24 mei, 2019 1:23 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 0:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Mooi resultaat, wat mij betreft goed passend bij een watervliegtuig. Ik gebruik Pritt Poster Buddies, dat is op veel plaatsen verkrijgbaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 8:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Waarom slurpen die oude stermotoren toch zoveel olie? Is het een kwestie van ruimere toleranties tussen zuigers en bussen? Of doordat een deel van de cilinders op z'n kop staat? Of.... jij weet er vast wel weer een mooi verhaal over.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 9:17 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een interessant verhaal over die verftechniek VJ. Als kwaster heb ik er niet zoveel aan maar het blijft leuk om te lezen.

Over de washes van Flory ben ik het helemaal eens met je. Die zijn veel beter dan andere bestaande washes.

Lekker doorgaan zo!

Jan, die net klaar is met z;n Skytrain en zo foto's gaat maken ;-)

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 9:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
hebben ze geen blutack in de brouwersshop hier? die vind ik persoonlijk iets beter dan prittbuddy, kleeft net iets minder waardoor het handiger wordt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement