Silenoz schreef:
leuk zo die drijvers... vanwaar die gladdere donkerder laag?
Dat is waar de motoren olie lekken. En de Twin Wasps lusten niet alleen veel brandstof, maar ook veel olie. (8gr/hp/hour, dus dat is al snel meerdere liters per uur). En ook als de motoren uit staan blijven ze constant lekken, dus staan er standaard opvangbakjes onder. En in dit geval dus drijvers die het opvangen
Silenoz schreef:
In verband met het riveteren, ik zie dat het materiaal plaatselijk verhoogd is waar je rivetteerde, schuur je dit nog voor het spuiten?
Nee, dat ging me net te ver. Op de foto zie je het, maar met het blote ook nauwelijks. Daar komt bij dat een rivet juist iets moet uitsteken, dus het is prima zo.
Terug naar het laatste deel van de drijver: het neuswiel.
Zo moet het worden. De diameter van de banden weet ik niet, maar ik kan inschatten met de beschikbare tekeningen dat het ongeveer een band van 30 inch moet zijn geweest. Naar mijn inschatting zijn deze banden niet speciaal voor EDO drijvers gemaakt (waarom het wiel opnieuw uitvinden -slechte woordspeling), dus zocht ik naar iets bestaands. Uiteindelijk was ik uitgekomen op L-1049 neuswielbanden (size 34”), maar die hebben een radiaal loopvlak en kwamen echt pas 10 jaar later op de markt. Dus het bleef knagen dat dit niet de juiste oplossing was.
Na lang zoeken kwam ik op bijna dezelfde tekening van de neuswielconstructie van de B-25 (inclusief een opvallend naar voren stekende hydraulische shimmy damper, nr 6 in de tekening). De B25 had een neuswiel van 30", dus dat moest hem zijn. Alleen zijn die niet te vinden in 1/72. Althans niet met een open casting. Dus heb ik mijn toevlucht gezocht in een setje main wheels van een P-51. Eerder had ik die al gebruikt, dacht ik. Toen leken ze veel te groot. Later bleken dit wielen van en P-38 te zijn (36", dus inderdaad te groot). Nu heb ik 'echte' P-51 wielen en die zijn met 27" weer net iets te klein. In elk geval hebben deze banden een 'diamond tread', ontworpen voor gebruik op onverharde banen.
Dit heb ik er van gemaakt. Hierbij zijn de drijvers klaar. Nu verder met het spuiten van de romp. Binnenkort komt daar een foto-update van.
VJ