Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 23:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2019 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 938
Woonplaats: Oosterhout
Mooi VJ!

Vintage Jet schreef:
De struts zijn dunne metalen buisjes die ik met de hand gevormd heb.
Hoe heb je deze zo mooi gebogen? Of is het metaal zo zacht dat je het met de hand kon buigen?

Vintage Jet schreef:
Ik heb hier voor metaal gekozen omdat de hele constructie flink wat zal gaan wegen
Dat zal best inderdaad! Goed dat je met metaal werkt, want anders heb je risico dat het doorzakt. Bij mijn MD-11 zat er ook een metalen landingsgestel bij voor dezelfde reden (die was overigens bijna een kilo! De A340-600 -welke ik recent heb aangeschaft- is overigens nog zwaarder!)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2019 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
malair schreef:
Hoe heb je deze zo mooi gebogen? Of is het metaal zo zacht dat je het met de hand kon buigen?

Door hem voorzichtig te buigen in het deel van de pincet waar beide bladen op elkaar komen. Een beetje een houtje touwtje manier, maar het werkt prima. Voorzichtigheid is wel geboden, ik heb inderdaad een paar stukjes gebroken.
malair schreef:
Bij mijn MD-11 zat er ook een metalen landingsgestel bij voor dezelfde reden (die was overigens bijna een kilo! De A340-600 -welke ik recent heb aangeschaft- is overigens nog zwaarder!)

Oh, gaaf! Ik kijk uit naar de A340. Die zal HUGE zijn! Veel metalen delen zijn van witmetaal en het is mijn ervaring dat dit soms nog zwakker is dan het kunststof. Voor de C-47 had ik ook van die witmetalen delen, maar die buigen al als je er naar kijkt!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2019 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
En toch zat het mij niet lekker.... gisteren de foto's geupload, kijk ik ze vanmorgen terug en denk ik: het klopt niet. Die 'bow wheels', zoals ze heten zijn te groot. Veel te groot. De P51 wielen waren een gokje. Dat de main wheels die van de Catalina moesten zijn had Carvair me al ingefluisterd. Maar wat te doen met die voorste wielen?

En toen ineens viel het kwartje: het zijn dezelfde wielen als op de L-1049! Ook al werd deze variant van de Constellation pas 10 jaar later ontwikkeld (de 'korte' Connies hadden andere neuswielen), blijkbaar waren deze velgen en banden toen al beschikbaar. En laat ik in de stash een doosje van plusmodel hebben staan; Wheel Bays for EC-121 Warning Star. Deze set ga ik ooit gebruiken voor een KLM L-749, maar zoals gezegd heb ik daar andere neuswielen voor nodig. Dus ik heb ze van zolder gehaald en....

photo 467780
Perfect fit!

photo 467782
Ondertussen ben ik druk aan het plamuren en schuren geslagen. Het kierde hier en daar (en het moet natuurlijk wel keurig waterdicht zijn straks ;-))

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2019 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooi verhaal VJ. Komt het toch nog goed. Eigenlijk was het ook wel gaaf geweest als je ‘m in het water had gemaakt in een dio. Ik snap dat je waarschijnlijk niet zit te wachten op experimenteren met het maken van water. Succes met schuren, plamuren etc. Niet teveel anders zijn ze zo weer lek :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2019 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 938
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Oh, gaaf! Ik kijk uit naar de A340. Die zal HUGE zijn!
Bijna 50 cm lang. Dit is echt een beest! Hopelijk kan ik er dit jaar nog aan beginnen.

Dit is echt een leuk project waar je mee bezig bent VJ. Een uniek model als hij af is.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2019 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Mooi! Ik hou erg van werken met ijzer- (en koper)draad, verwerkt makkelijk en je kunt er mooie details mee maken.

Keep it up!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2019 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
De XC-47C is niet vergeten hoor. Het duurt even voor ik updates kan laten zien omdat ik de drijvers aan het scriben en schuren ben en daar nog weinig van te zien is. Ook gaat de meeste beschikbare brouwtijd zitten in het afronden van de KLM C47. Wat ik wel net heb afgrond zijn de wielen voor beide modellen.

photo 471456
Mat zwart en 'stoffig' gemaakt met Tamiya poeder. Dat mag best overdreven, want eenmaal nat geworden droogt het donkerder op.

photo 471457
En de wielen zoals ze er nu bij staan. Van links naar rechts: de Catalina wielen (hoofdwielen EDO drijvers), de Dakota wielen, de Constellation neuswielen (neuswielen EDO drijvers) en het staartwiel van de Dakota. Eventueel ga ik de velgen nog weatheren en voorzien van een rode wheelmark index.

tot de volgende update.
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
De floats zijn weer een stukje verder.

Citaat:
EDO Model 78-29400 single step amphibious floats

Lengte: 12,8 meter
Diepte: 1,52 meter
Gewicht: 1.013 kg
Waterverplaatsing: 13 335 kg (29.400 pond)
Waterdichte compartimenten: 14
Interne brandstoftank: 1,230 liter (325 gallons)

EDO Aircraft Corporation (Long Island, NY) is opgericht in 1925 by Earl Dodge Osborn. De productie- en onderhoudsrechten van alle EDO float series worden nu beheerd door Kenmore Air Harbor, Inc. (Kenmore Air), Seattle.


photo 473210

photo 473211

photo 473206
Met potlood heb ik de lijntjes getekend, om ze daarna met de scriber er in te krassen.

photo 473207
De floats werden, net als het landingsgestel, bevestigd aan de hoofdligger van de C-47. Het aardige van de Airfix kit is dat de constructie in hoofdlijnen dezelfde is.

photo 473205
Alle bevestigingspunten zijn uitgemeten.

photo 473208
En de eerste passing laat zien dat ze aardig op hun plaats zitten.

photo 473209
Met een laagje primer/microfiller is te zien dat er nog wat oneffenheden weggewerkt moeten worden. Ook moeten neuswieldeurtjes, roer en bolders (bow, anchor en stern cleat in bovenstaande tekening) nog worden aangebracht. Maar eerst weer schuren, schuren en schuren...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2019 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Schitterend werk VJ , toch wel fijn dat die strut constructie al 1 was met de drijvers..
Dat maakt de boel wel mooi stevig op deze manier lijkt mij..


Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2019 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf zo hoor, het lijkt wel wat op een resin-model van de floats waar je mee bezig bent.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement