Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2019 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
tsjopper bob schreef:
het lijkt wel wat op een resin-model van de floats waar je mee bezig bent.

Hoi René, die zijn inderdaad de inspiratiebron geweest. Alleen zijn die resin setjes (het waren er twee: RVHP #7294 en AMC #7206) nergens meer te vinden. Dankzij Carvair heb ik deze mooie vacuform floats weten te bemachtigen. En Carvair heeft ook geweldig geholpen bij de volgende stap: het aanbrengen van rivets. Vaak moet je voor dergelijke tekeningen betalen, maar deze komt van een open bron, dus het zou zonde zijn het niet met jullie te delen. Jan: nogmaals dank voor deze geweldige vondst!

http://inter.action.free.fr/images/affiches/dc3.gif

photo 473450
De buik had ik een maand of drie geleden al gedaan. Nu zijn de vleugels aan de beurt.

photo 473451
En het resultaat. Vooral in het strijklicht dat 's ochtends in mijn werkkamer valt, zijn de rivets goed zichtbaar. Volgende week hoop ik de romp te kunnen rivetten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2019 8:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Gelukkig dat Rosie bestaat. Je zal die klinknagels er 1 voor 1 op moeten aanbrengen :shock: . Wordt weer erg fraai VJ.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 apr, 2019 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Het geeft een heel mooi effect!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2019 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Die floats zien er super uit. erg benieuwd hoe stoer dit allemaal gaat staan als het bij elkaar komt.
zeker ook gezien al het werk met die rivets. Ik hoop dat dat na het verven er net zo mooi of beter uitkomt te zien zoals het nu al doet.
Erg gaaf wat je hier allemaal weer laat zien.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
fvdm schreef:
Gelukkig dat Rosie bestaat. Je zal die klinknagels er 1 voor 1 op moeten aanbrengen :shock:

Zeker...pfff het was me het klusje wel ;-)

photo 473964
Eerst heb ik de lijntjes afgetekend met behulp van de originele maatschetsen (zie post hierboven).

photo 473963
en het resultaat. Daarna heb ik hem met plakband in elkaar gezet om de vloeistukken af te tekenen.

photo 473962
en dat was me een klus... elk lijntje leek scheef te staan. Uiteindelijk heb ik net zo lang potloodlijntjes gezet tot het er onder elke hoek acceptabel uitzag.

photo 473961
Door alle curves was afplakken met dymo tape op veel plaatsen onmogelijk. Dus heb ik de meeste rivet lines uit de hand getrokken. Een aardig zenuwklusje en dus met recht: alle klinknagels 1 voor 1 Ferry!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 18:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Die zenuwen resulteren niet in bibberende handen zo te zien! :D Wat een geweldig resultaat tot zover!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 21:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Goed bezig VJ dat gaat er denk ik wel fraai uitzien!
Heb jij ook dat er ineens weer een paar uur voorbij zonder dat je er erg in hebt is als je met dit soort dingen bezig bent? :brouw:

Grt, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2019 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Carvair schreef:
Heb jij ook dat er ineens weer een paar uur voorbij zonder dat je er erg in hebt is als je met dit soort dingen bezig bent? :brouw:
Haha, nee daar heb ik geen erg in. Mijn gezin wél!

Carvair schreef:
Vintage Jet schreef:
Helaas is de Airfix new tool, waar ik nu mee bezig ben, zo mogelijk nog krommer...
:brouw: VJ

Das vreemd VJ van die passing , ik heb er zelf al drie in elkaar zitten en eerlijk gezegd krijg ik hem heel goed passend..
Is hij misschien een beetje vervormd?
Grt, Jan

Het sluit allemaal gewoon niet zo strak als ik had verwacht.
photo 474007
Hier zie je de onderkant. Het interieur valt prima in de uitsparingen, maar er blijft toch een kier over (die met wat kracht overigens wel sluitend te krijgen is).
photo 474006
Ook is de ligger een millimeter te hoog. Hier heb ik het een en ander al behoorlijk bijgewerkt. Dit is de passing zonder dat ik er kracht op zet. Ook hier geldt weer: als je het aandrukt past het uiteindelijk wel. Maar er blijft dus wel enige spanning op de constructie staan. Overigens is het onderste deel van de romp wel iets vervormd. Je ziet de kier in de wing-root die daardoor ontstaat.

Maar dat leren we hem wel af ;-)
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2019 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hmm VJ dit ben ik niet gewend bij deze kit..in ieder geval niet zo erg als dit!
Heb jij de lijmvlakken of eigenlijk alle vlakken die de romp aan de binnenkant raken goed schoon en dus zonder verf ?
Dat kan enorm schelen bij deze kit, zelf loop ik dus alle bulkheads en vloer na met wat schuurpapier totdat de romp lekker in elkaar valt..
Dat van die ligger klopt wel en moet er best wel wat afgeschuurd worden..
Zelf zet ik eerst de hele vleugel in elkaar em daarna ga ik de romp er tussen passen omdat het voor mij makkelijker is om de fairing die op de romp zit een beetje af te schuren..
Eerst doe ik de fairing al op de romp in tegenstelling van de tekening omdat ik lekker eigenwijs ben :lol:
Helaas geen detail foto’s maar wel een idee misschien hoe het kan worden en hoe ik het aanpak..
Misschien zie je ook wel dat dit geen normale Dak is maar een .... :wink:
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Nog een tip voor de cabineramen!!
Ze vallen er een beetje dieper in dan wenselijk en daar heb ik het volgende op verzonnen..
Ik doe een tape op de ramen die wat uitsteekt maar eerst een beetje Revell contacta clear in de sponningen, dan leg ik het raampje in de sponning en door de tape op de raampjes zakken ze niet te diep erin en blijven ze gelijk met de romp..


Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Carvair schreef:
Hmm VJ dit ben ik niet gewend bij deze kit..in ieder geval niet zo erg als dit!
Heb jij de lijmvlakken of eigenlijk alle vlakken die de romp aan de binnenkant raken goed schoon en dus zonder verf ?
Dat kan enorm schelen bij deze kit, zelf loop ik dus alle bulkheads en vloer na met wat schuurpapier totdat de romp lekker in elkaar valt..
Dat van die ligger klopt wel en moet er best wel wat afgeschuurd worden..

Nog een tip voor de cabineramen!!
Ze vallen er een beetje dieper in dan wenselijk en daar heb ik het volgende op verzonnen..
Ik doe een tape op de ramen die wat uitsteekt maar eerst een beetje Revell contacta clear in de sponningen, dan leg ik het raampje in de sponning en door de tape op de raampjes zakken ze niet te diep erin en blijven ze gelijk met de romp..


Dank je voor de tips Jan. Ben je de Dart-turbine versie aan het bouwen? Ik zie wel hele lange nacelles!
Ja, alle vlakken zijn schoon. Ik heb voor de zekerheid de randen van het interieur nogmaals langsgelopen. Die ramen vallen er diep in zeg jij, maar is dat met of zonder de PE van Eduard? Want mede vanwege het randje in de transparante delen lijkt het dat de ramen eigenlijk niet zonder deze gemonteerd kunnen worden. En over correcte passing en de PE delen gesproken...

photo 474283
Laat ik het zo zeggen: de HobbyBoss PE past beter op de ESCI kit dan de Eduard PE op de bijhorende Airfix new tool ;-) Gelukkig loop ik alles langs voor het uiteindelijke monteren. Nu kan ik overal nog goed bij.

Ondertussen heb ik de motorgondels afgerond. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de ESCI (Revell) motorgondels, omdat de juiste carburetor air intake niet bij de Airfix kit zit.

Citaat:
photo 474286
photo 474287
De eerste generatie C-47s hadden (net als de C-53 en DC-3A) een carburateur inlaat bovenop de motorgondels, net achter de cowling (onderste plaatje). Bij de latere modellen C-47A en B werd een ‘tropical filter’ toegevoegd om vervuilde lucht te filteren van zand. Deze inlaten liepen door tot voor aan de cowling (middelste plaatje).
De C-47B kreeg een cowling die verder naar achtere doorliep vanwege de two stage supercharger (bovenste plaatje). Bij het verwijderen of uitschakelen van de blowers na de oorlog, waardoor de B series verder gingen als D series, bleven de fairings ongewijzigd.

photo 474282
De Airfix kit biedt de mogelijkheid de kleine air intake toe te passen en de intake van de supercharger. Gelukkig heb ik de onderdelen van de ESCI kit nog op mijn werktafel liggen en daar zitten mooie tropical filters tussen. Allen is de cowling weinig gedetailleerd. Dat heb ik oa opgelost door de cowl flaps individueel los te snijden en iets open te monteren.

photo 474284
Alles voorzien van zinc chromate groen.

photo 474285
En klaar voor montage. De motoren zijn al klaar. Die had ik tegelijk gebouwd met de motoren van de KLM C-47.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement