Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 11:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
:lol: De DC-10 is nog niet af, maar ik dacht laat ik maar wel alvast een draadje openen in deze Buddy Build. Mijn eerste bijdrage wordt een Douglas DC-2 van Czech Master Resin in de kleuren van KLM.

De DC-2 was het eerste volledige metalen vliegtuig voor de KLM en kon 14 passagiers vervoeren. KLM bestelde er in totaal 18 en was de eerste maatschappij die er buiten de VS mee vloog. De eerste DC-2, de PH-AJU Uiver, werd wereldberoemd door het winnen van het handicapklassement van de luchtrace Londen - Melbourne in oktober 1934.

Het model dat ik ga maken is van Resin en is naar mijn weten de enige DC-2 model in 1:144 schaal. KLM vloog de DC-2 in bare metal kleuren, maar toen een DC-2 van KLM (per ongeluk?) bijna door de Nazi's uit de lucht was geschoten besloot KLM de toestellen (alsmede de DC-3's) in het fel oranje te schilderen met duidelijke KLM HOLLAND titels erop. Van de DC-2 zijn hier geen foto's van, maar van de DC-3 wel. Om toch een idee te geven:
photo 445591

Ik ga hem ook in het oranje spuiten. Dat is weer eens wat anders, maar belangrijker is dat ik op die manier een goed verschil krijg tussen de DC-3 en PS-84 (anders zegt mijn vriendin straks weer zoiets van: "waarom maak je drie keer dezelfde?")

Enfin, de kit:
photo 445592

De onderdelen. Het ziet er allemaal vrij goed uit op het eerste gezicht:
photo 445593

En de decals:
photo 445594

Ik verwacht niet al te lang met het model bezig te zijn (niet echt een heel moeilijk kleurenschema tenslotte). De raampjes ga ik overigens dicht maken en van foto realistische decals voorzien (net als straks bij de DC-3 en PS-84). Deze moet ik nog wel even maken.

Ik hoop ergens in Juni (nog net voor mijn vakantie), de eerste vorderingen te kunnen laten zien.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op do 26 jul, 2018 22:20 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
...anders zegt mijn vriendin straks weer zoiets van: "waarom maak je drie keer dezelfde?

haha, dat zegt mijn vrouw bij ELK vliegtuig :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2018 16:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Vintage Jet schreef:
malair schreef:
...anders zegt mijn vriendin straks weer zoiets van: "waarom maak je drie keer dezelfde?

haha, dat zegt mijn vrouw bij ELK vliegtuig :lol:

De mijne herkent ze tegenwordig steeds beter haha en ze heeft voorkeur een goede nog wel want de Hercules , Ju52, Dakota en Catalina vind ze het einde (de laatste 3 heeft ze dan ook een keer mee kunnen vliegen, in de Dak onder dwang en daarna begon ze het leuk te vinden)

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2018 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Formaplane heeft ook een DC-2 in 1/144. Ik werd pas nog gewezen op eBay waar er drie te koop stonden.

photo 446711
photo 446712
photo 446713

Ik heb het niet gedaan omdat ik dezelfde kit als jij heb. Ik heb trouwens de versie met boek mocht je die willen lenen. Ik heb ook uiver decals gekocht.

https://www.kampfgruppe144.com/phpBB3/v ... cmr#p32917

Hier een klein bouwverslag met wat punten van aandacht als je daar om geeft.

Veel plezier met deze gave kist. Groet, Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2018 12:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hoi Lex,

Interessant! Ik wist niet dat er nog een kit van bestond. Ik ben zelf overigens niet zo'n fan van vacform (behalve als het alleen de fuselage is, dat is niet zo spannend). Bedankt voor de link naar het bouwverslag! Dat soort info is altijd welkom, hoewel ik denk dat ik zeker niet alles ga scriben.

De onderdelen zijn inmiddels uitgepakt en gewassen. Ik heb deze keer ook met een speciale vetverwijderaar het model schoongemaakt. Hopelijk helpt dit straks bij het primen.
photo 446818

Even snel een kleine dryfit. De fit is niet geweldig, maar de dimensies lijken me verder goed.
photo 446817

Ook heb ik alvast de windscreen decals en raamdecals gemaakt. Deze kan ik natuurlijk ook bij de DC-3 en PS-84 gebruiken (hoewel de PS-84 wel een extra cockpit raampje heeft)
photo 446815

photo 446816

Daarnaast heb ik nog twee vragen voor de experts hier.
- Vraag 1: Volgens mij waren de leading edges van de DC-2 metaalkleurig of (in mijn geval) oranje. Deze zijn niet zwart zoals bij de DC-3 toch?
- Vraag 2: Bij de DC-3 zaten de landingslichten in de vleugels, maar deze zaten bij de DC-2 alleen bij de neus toch en niet (ook nog) in de vleugels?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2018 14:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Ondanks het warme weer toch weer wat vorderingen kunnen boeken.

De vleugels zijn bijgeschuurd bij de leading edges en de nacelles zijn bijgewerkt. Het resin is vrij zacht, dus het schuurt lekker.
photo 447870

De raampjes ga ik niet opvullen met het bijgeleverde doorzichtige resin (ze zitten nogal hard op de sprue en bovendien kan ik doorzichtig resin altijd wel ergens anders voor gebruiken), maar met mijn eigen methode. Eerst gebruik ik model klei om de raampjes op te vullen.
photo 447872

photo 447871

Model klei blijft zacht, dus er overheen komt standaard plamuur welke vervolgens glad geschuurd wordt.
photo 447875

De voorkant van de motoren is van de sprue afgehaald en bevestigd aan de rest van de motoren en vleugel. Voor zo'n klein model heeft het best leuke details. Secondelijm werkt bij dit type resin trouwens super goed, dus het aanbrengen van de onderdelen moet echt in één keer goed.
photo 447873

Dan kunnen de romphelften alsmede de cockpit gelijmd worden! De fit is niet geweldig (zeker aan de onderkant niet), maar ach ik heb erger gezien.
photo 447876

Dan alles in de plamuur. Het is maar een klein model, dus ik ga hier niet alles van te voren afplakken. Ook de motoren heb ik bij de inlets lichtjes opgevuld.
photo 447878

photo 447879

Het resultaat na de eerste schuurronde. Bij de motoren heb ik ook uitlaatpijpen gemaakt.
photo 447880

photo 447881

Dan kan hij in de primer. Ik kies deze keer voor een grijze primer omdat deze voor mijn gevoel beter hecht. Inderdaad geen problemen met vissenogen of iets dergelijks. Zoals je kan zien hebben de ramen nog wat werk nodig, dus die worden nog een keer geplamuurd en geschuurd
photo 447882

Hier het resultaat na de tweede ronde. Dit ziet er al beter uit.
photo 447886

Geen extra plamuur of schuurwerk meer nodig, dus de stabilo's kunnen gelijmd worden.
photo 447885

En dan kunnen de vleugels. De fit is wederom zeker niet geweldig.
photo 447887

De wing/body fairing is opgevuld en helaas was er een scheurtje zichtbaar op de bovenkant van de romp. Dit komt denk ik omdat ik te hard geknepen had tijdens het bevestigen van de vleugels. Dit is een fout die ik wel vaker maak. Ik moet daar toch eens beter op gaan letten.
photo 447889

En dat is de status op het moment! Het begint al langzaamaan op een DC-2 te lijken.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2018 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Is de neus van de DC-2 van bovenaf nou breder dan die van de DC-3? Mijn referentiekader beperkt zich tot de bekende Italeri/Revell/Airfix Dakota maar die heeft wel echt een smaller bovenaanzicht. Welke heeft gelijk?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2018 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
wow, je gaat weer als een speer! Mooie vorderingen hoor.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2018 16:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, en inderdaad ferme details voor de schaal... De uitlaten op de zijkant van de motoren lijken me toch groot voor de schaal..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2018 8:50 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Je bent voortvarend van start gegaan Malair! Mooi om te zien hoe je dat met klei doet. Moet ik ook eens proberen. Maar hoe maak je nu het glas van de raampjes?

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement