Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 14:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Net weer terug van vakantie, dus nog geen tijd gehad om verder te bouwen. Wel alvast antwoord op de vragen:

TheFlyingDutchman schreef:
Is de neus van de DC-2 van bovenaf nou breder dan die van de DC-3? Mijn referentiekader beperkt zich tot de bekende Italeri/Revell/Airfix Dakota maar die heeft wel echt een smaller bovenaanzicht. Welke heeft gelijk?
Ik heb er twee boeken op nageslagen. Ik denk dat dit plaatje het mooi laat zien (bovenste is een DC-2 en onderste de DC-3):
photo 448735

(plaatje komt uit dit boek:)
photo 448736

De fuselage van de DC-2 is zo te zien smaller en daarom lijkt de neus van de DC-2 breder te zijn dan de DC-3. De dimensies van het model komen trouwens mooi overeen met de dimensies genoemd in het boek.

Silenoz schreef:
De uitlaten op de zijkant van de motoren lijken me toch groot voor de schaal..
Ja, vind ik eigenlijk ook. Ik denk dat ik een stel nieuwe ga maken van uitgerekte sprue.

Trajanus schreef:
Maar hoe maak je nu het glas van de raampjes?
De raampjes en cockpit blijft dicht en daar worden decals opgeplaatst na het verf spuiten (zie ook mijn post hier hoe de decals eruit komen te zien: https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 18#p992968).

Binnenkort hoop ik weer wat tijd te hebben om verder te gaan.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jul, 2018 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Het is weer wat koeler, dus ik heb weer wat vorderingen kunnen boeken.

Na een tijdje op het internet gespeurd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat er versies zijn met en zonder uitlaten aan de zijkant. Derhalve heb ik besloten de uitlaten maar gewoon weer te verwijderen. Voor de rest heb ik het toestel bijgeschuurd.
photo 449637

Daarna wederom in de primer.
photo 449639

Tijdens het drogen een begin gemaakt met het landingsgestel. Niet zo veel wielen deze keer, ben ik niet meer gewend haha!
photo 449638

En dit is het resultaat na het drogen van de primer.
photo 449640

photo 449641

Verder eigenlijk geen bijzonderheden meer. De volgende stap wordt dus het spuiten. Dat zal deze keer wel niet heel spannend worden :P

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2018 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Het spuiten was inderdaad niet zo spannend.

Eerst de onderkant....
photo 449781

....en dan de bovenkant
photo 449780

Ik vind de kleur wel echt leuk. Gaat zeker opvallen tussen al de andere modellen.

De volgende stap worden de wielen gevolgd door de propellers (en de intakes een donker kleurtje geven uiteraard), weathering en als laatste het decallen.

Hopelijk nog voor eind juli klaar!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2018 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
wow, knal oranje! Je gaat weer als een speer. Vanaf de laatste week van juli doe ik weer mee (nog een weekje in de Spaanse zon).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jul, 2018 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Tot snel dan VJ! Zelf naar toe gevlogen, of als passagier deze keer? :lol:

De decals zijn inmiddels geprint en hebben ook al een laagje van de decals spray gekregen. Ik heb een hoop reserve raampjes geprint, maar uiteraard ook extra voor de nog komende goony birds

photo 449950

Het model staat nu ook op zijn wielen! Tevens heb ik de inlet van de motoren zwart gemaakt en de metalen onderdelen hierin lichtjes met een uitgestreken kwastje metaalkleurig gemaakt
photo 449951

Het einde komt stilaan in zicht!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Zelf naar toe gevlogen, of als passagier deze keer?

:lol: , met de kinderen op schoot....? nee, lekker achterin ;-)

Wat ga je hard. Ziet er mooi uit, zo van een afstandje. Ben heel benieuwd naar het eindproduct. Je moet me toch eens vertellen waar je die mooie apron ondergrond vandaan haalt. Ik zit steeds te #$%& met een geprinte versie die meer een meer gaat bobbelen en eigenlijk ongeschikt is voor eindfoto's.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jul, 2018 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Hij begint al erg mooi te worden! Erg leuk zo'n oranje kistje. :) Geeft een beetje kleur aan je overwegend blauwe verzameling :wink:

Vraagje: hoe heb je die raamdecals gemaakt? Teken je dat zelf? Of heb je een AA scan vermeubeld tot iets wat past op een DC-3? Kun je daar eens wat over vertellen?

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 12:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
malair schreef:
Zelf naar toe gevlogen, of als passagier deze keer?

:lol: , met de kinderen op schoot....? nee, lekker achterin ;-)

Wat ga je hard. Ziet er mooi uit, zo van een afstandje. Ben heel benieuwd naar het eindproduct. Je moet me toch eens vertellen waar je die mooie apron ondergrond vandaan haalt. Ik zit steeds te #$%& met een geprinte versie die meer een meer gaat bobbelen en eigenlijk ongeschikt is voor eindfoto's.

:brouw: VJ
Bedankt VJ. Ik heb je even een PB'tje gestuurd :)

Bas_ schreef:
Hij begint al erg mooi te worden! Erg leuk zo'n oranje kistje. :) Geeft een beetje kleur aan je overwegend blauwe verzameling :wink:
Inderdaad! Ik heb expres oranje gekozen zodat hij lekker opvalt.

Bas_ schreef:
Vraagje: hoe heb je die raamdecals gemaakt? Teken je dat zelf? Of heb je een AA scan vermeubeld tot iets wat past op een DC-3? Kun je daar eens wat over vertellen?

- Bas
Ik heb ze inderdaad zelf gemaakt. Ik ontwerp ze via Photoshop. Als je Photoshop een beetje kent is het niet zo moeilijk. Ik begin met een voorgetekende decal (meestal zwart of grijs) die ik van internet afpluk (voor bijna ieder vliegtuig zijn wel raamdecals te vinden, meestal via airlinercafe). Dit gebruik ik als basis. Vervolgens speur ik het internet af naar foto's van het origineel. Daarna knip ik de ramen uit en plak die over de basis afbeelding. Dan een beetje passen en meten, bijsnijden, skew, distort, perspective, etc. tot je iets hebt wat er op lijkt. Daarna op de juiste schaal brengen, in word zetten, afdrukken op decal papier, decal spray er op en klaar. Het is vooral veel trial and error.

Gisteren weer wat verder gegaan en wat lichte verwering aangebracht (op de foto niet zo goed te zien).
photo 450238

En over decals gesproken: daar heb ik ook een begin mee gemaakt!
photo 450237

Misschien nog een update, anders volgende week de eindfoto's!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2018 0:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mooi!! Ik heb alleen wel de indruk dat de cabineramen wat te hoog zitten. Er past ongeveer precies één raampje tussen de bovenste kromming van de vleugelwortel en de onderste rand van de raampjes, als ik foto's bekijk. Sowieso zaten ze in deze kisten erg laag. In de DC-3 waarin ik heb meegevlogen moest je behoorlijk bukken om fatsoenlijk iets te kunnen zien. :o


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2018 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Thanks Jelle!

De ramen zitten precies op de plaats waar ze op het model aangeven stonden, maar ik heb het toch even nagekeken:

Op de bouwtekeningen van de LI-2 (min of meer hetzelfde als de DC-2 en DC-3) zie je dat er drie raampjes passen tussen de bovenste bolling van de vleugel en de ramen (even met Photoshop bewerkt)
photo 450295

Bij het model passen er net iets meer als drie (ook even met Photoshop bewerkt).
photo 450294

Concreet zitten de raampjes op het model 0,2 cm te hoog en heb je dus gelijk (scherp hoor!). Een fout van de kit me dunkt. Ik ga dit echter nu niet mee corrigeren, aangezien het nauwelijks opvalt, maar ik ga hier bij de DC-3 en PS-84 wel extra op letten.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement