Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2019 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja inderdaad, de olive drab uit WO2 had een bruinige schijn en het is in de modelbouw inderdaad een lastige kleur. Zelfs bij de restoratie van dergelijke US voertuigen ondervinden de restorateurs daar problemen mee om de toch ietwat juiste kleur te krijgen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 17:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Douglas C-47A-65-DL Skytrain

USAAC, 436th Troop Carrier Group, 80th Troop Carrier Squadron
Membury, Berkshire, UK, Maart 1944 – februari 1945;
Airstrip A-55, Villeroche-Melun, Frankrijk, februari – mei 1945
Italeri 1338 (1:72)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 22:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik vond nog aanvullende informatie over dit transport squadron voor de historisch geinteresseerden onder ons ;-)

The squadron was formed in April 1943 by I Troop Carrier Command, trained and equipped at various bases in the United States for the balance of the year. It was deployed to England, being assigned to IX Troop Carrier Command, Ninth Air Force, 53rd Troop Carrier Wing, 436th Troop Carrier Group, in early January 1944, during the Allied buildup prior to the invasion of France. Initially it was stationed at RAF Bottesford, then moved to RAF Membury 3 March 1944.

The squadron participated in the D-Day operation, dropping 101st Airborne Division paratroops near Sainte-Mère-Église on the Cotentin Peninsula in pre-dawn hours and towing gliders with 82nd Airborne Division paratroops at dusk to drop zones just inland from Utah Beach, then carried out re-supply drops and glider delivery missions the following day. The squadron's aircraft flew supplies into Normandy as soon as suitable landing strips were available and evacuated casualties to England.

From 20 July until 23 August, a detachment from the squadron operated from Voltone Airfield in Italy in support of Operation Dragoon, the invasion of Southern France, releasing gliders carrying 82nd Airborne Division paratroops in the assault area on 15 August. It flew several resupply missions to France and then dropped supplies to Allied forces in Italy. The detachment then returned to Membury airbase in England.
In late September the squadron carried out airborne operations over the Netherlands, dropping paratroops of the 101st Airborne Division and releasing gliders with reinforcements of troops and equipment in missions during Operation Market Garden. In late December, the squadron flew sorties during Operation Repulse, the resupply of Bastogne during the Battle of the Bulge.
The squadron moved to Villaroche (Melun) Airfield, France, in February 1945, and for the balance of the Northern France Campaign and the Western Allied invasion of Germany was engaged in combat resupply of ground forces, operating from Advanced Landing Grounds in northern France. Delivered supplies to rough Resupply and Evacuation airfields near the front lines, returning combat casualties to field hospitals in rear areas. Participated in Operation Varsity, the airborne invasion of Germany, in March 1945. After V-E Day, the squadron continued to evacuate patients and prisoners of war and flew practice missions with French paratroops.

Redeployed to the United States in August 1945, it became a transport squadron for Continental Air Command until inactivated in November 1945.
Postwar the squadron was activated in the Air Force Reserve in 1947, first at Godman AFB, then at Standiford Field, Louisville, Kentucky, operating C-46 Commandos for Tactical Air Command Eighteenth Air Force; activated during the Korean War in 1951, its aircraft and personnel being used as fillers for active duty units, then inactivated.

Source: https://www.secret-bases.co.uk/wiki/80t ... r_Squadron

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 23:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Wow, indrukwekkend resultaat! Zeker gezien de soms moeizame pasvorm van de kit. Zo komt de kleur toch nog echt wel mooi uit hoor. Decals zitten er keurig op. Dit squadron heeft zo te zien aan vrijwel iedere actie meegedaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 6:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Een mooie C-47 geworden Jan! Jij weet alle hobbeltjes maar mooi te omzeilen.
Het verf werk ziet er ook weer strak uit even als de vele en kleurrijke decals !

Waar haal je dat mooie ondergrondje vandaan? (Niet het fotolijstje)

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 13:30 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Knap doorzet werk Jan! Goede keuze van de tinten groen en interessante informatie over het bijhorende squadron. De decals maken het tot een spectaculair geheel. Complimenten en dank voor je bijdrage aan deze buddy-build!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Niettegenstaande ik de groene kleur nogal donker vind is het toch een mooi toestel geworden! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 21:52 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor jullie gewaardeerde feedback mannen!

@ Paul: het ondergrondje is van Noy Miniatures. Ze hebben ze in 1/48 en 1/72:
https://www.aviationmegastore.com/quick ... miniatures
https://www.hannants.co.uk/manufacturer/noys-miniatures
https://nl.images.search.yahoo.com/sear ... tion=click

@ Vintage jet; graag gedaan:het was mij een genoegen. Deze GB heeft mooie dingen opgeleverd.

@ Walesa, je hebt helemaal gelijk. Hij is niet alleen te groen, maar ook te donker. Zo zien vliegtuigen er mogelijk uit als ze kersvers in olive drab gespoten de fabriek verlaten. Maar deze jongen moet al behoorlijk verweerd zijn geweest. OD staat erom bekend dat het snel verweerd. Hoe en hoe snel hangt af waar een vliegtuig werd ingezet. Aan originele foto’s uit WOII heb je ook niks, omdat de chemicaliën voor het ontwikkelen van foto’s destijds hele andere kleuren opleveren (voor technische details verwijs ik graag naar het uitstekende Luftwaffe Clolours van Michael Ullmann, die dit proces uitgebreid beschrijft). De volgende keer meng ik OD met khaki en geef het vliegtuig mogelijk een beurt met de lichte wah van Flory.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2019 22:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Even een tip voor mensen zoals ik die heel wat afworstelen met de kleur olive drab. Op de Twenot-dag in Nieuw-Vennep kreeg ik de tip om deze set te gebruiken. Hij bevat 6 tinten olive drab in verschillende schakeringen. Daarmee kun je tegemoet komen aan het schaaleffect: hoe kleiner het model, des te lichter de schakering moet zijn. Zo is mijn Dakota veeeel te donker (en te groen) geworden. Advies: verf een vliegtuig in een donkerder kleur dan je eigenlijk wilt. Kijk vervolgens hoe je het plaatwerk met een andere schakering lichter kunt maken. Herhaal dat zo nodig met een nog lichtere tint, tot de kleur je bevalt. Zie het voorbeeld op de 2e foto. Ik ga het binnenkort uitproberen met een Amerikaanse jager en laat hier dan zien hoe het uitpakt. Het setje (AK 131) kostte me 14,95 Euro.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 mei, 2019 23:16 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Mooi setje OD tinten heb je daar Jan! Er bestaat ook zo'n zelfde setje van MIG. Ik heb daar drie tinten van gekozen: Drab Base, Drab High Lights en Drab Shadow
photo 477057
Drab Base is vrij kakhy. Omdat 'mijn' toestel uit 1941 komt (en toen was de OD vrij groen) gebruik ik Tamiya XF-62 als basis. Het model staat nu in de eerste dekkende laag en ik moet zeggen: dat is ook een mooie kleur. Daaroverheen wil ik de high lights en schadow aanbrengen en dan blenden met Gunze 330, dat net een tint lichter is dan XF-62. Geen idee of het gaat werken, maar ik zal tzt de foto's posten.
Trajanus schreef:
Hij is niet alleen te groen, maar ook te donker. Zo zien vliegtuigen er mogelijk uit als ze kersvers in olive drab gespoten de fabriek verlaten. Maar deze jongen moet al behoorlijk verweerd zijn geweest.

Een ideetje om het model in zijn geheel mat te spuiten/verven? Bij de drijvers van de XC-47C viel mij op dat, toen ze even in hoogglans stonden, mij de schrik om het hart sloeg hoe veel te donker het was geworden. Bij het spuiten van mat viel alles weer op zijn plaats. En als kist flink verweerd was, zal hij waarschijnlijk niet hebben geblonken.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement