Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Vintage Jet schreef:
Trajanus schreef:
De overgang van vleugelvoorkant naar romp bevalt me nog niet en ga ik nog verder schuren want nu zit er een bobbel. Foutje van Italeri. Kost wel wat detail....

Ik wil de flaps in de neerwaartse poditie bevestigen, alsof deze vogel net is geland. Probleem is dan dat de hem in z'm bast kijkt, want er zijn geen huidplaten voor de onderzijde op die plek. Met plastic card dus zelf maar even gefabriekt.

Zo, dat gaat er al heel fraai uitzien. Ja, ik had ook problemen met de passing van de romp vs onderkant. Dat lijkt een dingetje te zijn van de oude ESCI mal. Helaas is de Airfix new tool, waar ik nu mee bezig ben, zo mogelijk nog krommer... Je zou de details nog voorzichtig kunnen scriben?
Leuk dat je de flaps naar beneden laat. Dat geeft de kist net even een betere look.

:brouw: VJ


Das vreemd VJ van die passing , ik heb er zelf al drie in elkaar zitten en eerlijk gezegd krijg ik hem heel goed passend..
Is hij misschien een beetje vervormd?
Dat van die van de Esci klopt wel das inderdaad waar ik zelf ook in het verleden tegen aan ben gelopen en vind ik het zwakste punt van die fraaie kit..

Maar goed bezig Jan en een mooie oplossing voor het gedeelte van de flaps :brouw:

Grt, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2019 17:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik vorder, al zij het langzaam. Er blijkt toch van alles aan de hand te zijn met deze kit. Zo was ik dagen bezig om de overgang tussen het iets te grote windshield en romp glad te maken. Aanvankelijk met houtlijm, maar dat zette zelfs na 4 beurten geen zoden aan de dijk, dus moest de putty van Valejo er aan te pas komen.

Afbeelding

Het tweede probleem is de kleur van het vliegtuig. De aanwijzingen van Italeri kloppen gewoonweg niet. Olive Drab zou de hoofdkleur moeten zijn, maar als je bedenkt dat dit specifieke vliegtuig 4 jaar in dienst is geweest is de “originele’ OD wel erg donker en te factory fresh. De verwering zou geleid moeten hebben tot een geel/groene/bruine variant. Zie bijvoorbeeld de Dakota’s in “A Bridge too far”. De kleur moet sowieso groener zijn dat Italeri aangeeft.

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik gekozen voor olijfgroen van Tamya (XF-58) en neutral gray voor de onderzijden (Valejo 70.992 Neutral Gray) en niet Flat Dark Gray, zoals Italeri het wil hebben. Maar dat is nog niet alles. De camouflage langs de randen van de 4 vleugels zou medium green moeten zijn. Via diverse conversietabellen kwam ik uit op Humbrol 117 mat US Light Green. Het probleem dat je dan weer krijgt is dat die randen van licht zijn terwijl de instructies laten zien dat ze juist donkerer moeten zijn dan de standaardkleur. Ik heb diverse opties geprobeerd en alleen met schwarzgrün zou je dat op kunnen lossen, maar dat is een Duitse kleur….. Ik laat het maar bij Humbrol 117.

Afbeelding

Afbeelding

Een ander probleem zijn de invasiestrepen op de romp. Die zijn overgeschilderd met een hele andere kleur groen, zoals ook de enige echte foto van dit specifieke vliegtuig laat zien. Dat moet gebeurd zijn in 1945, mogelijk vóór de invasie in Zuid-Frankrijk. Na verschillende opties te hebben uitgeprobeerd kwam ik toch terecht bij Humbrol 149 US Dark Foliage Green, maar ben allerminst tevreden. Ik ben wel blij dat de romp i.i.g. in de glansvernis zit zodat de kit te hanteren is. Zowel vleugels als romp hebben 3 lagen dunne verf: 1x XF-62 OD en 3x XF-58 Olive Green.

Afbeelding

En dan zijn er nog de aillerons, richtingsroer en de hoogteroeren. Die waren met canvas bekleed en niet met metaal. Door het verschil in textuur oogde de kleur anders terwijl ze in dezelfde kleur als romp en vleugel waren gespoten. Dat verschil in textuur wil ik tot uiting laten komen dooe 2 laagjes matte vernis aan te brengen. U ziet het: keuzes, keuzes. Het begint ’s morgens vroeg al bij het koffie-automaat op het werk en het houdt niet op… :evil:

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 03 mei, 2019 22:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2019 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Interessante vorderingen! De kit blinkt niet uit in een perfecte pasvorm helaas. De kleur lijkt inderdaad te donker.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2019 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Is het een idee om het (te) donkere groen iets op te lichten door de panelen in te kleuren met een witte toon? Dan heb je meteen een verweerd effect. Misschien zou je dat ook kunnen bereiken met lichte pigment poeder, als je geen airbrush hebt.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2019 22:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor de suggesties mannen, maar ik laat het nu maar zo. Bij de volgende Amerikaan maak ik een mengsel van OD en khaki.

Eerst even een vooraanzicht omdat je zo de neergelaten flaps goed kunt zien. ik ben er blij mee dat ik dat zo gemaakt heb.

Afbeelding

Waar ik steeds tegenaan loop is dat de instructies bij deze kit niet juist zijn, ontbreken of afwijken. Zo zien we bij "mijn" versie dat de invasiestrepen geheel ontbreken op de schilderinstructies en een aparte kleur groen hebben. Het kostte me veel puzzelwerk om een kleur te vinden die hier zou passen, maar ik was niet tevreden met het resultaat. Toen ik de oorspronkelijke en enige foto van dit vliegtuig bekeek zag ik dat de invasiestrepen op de romp vaag zichtbaar zijn en met name de witte banden zijn overgespoten ( of overgekalkt met de blokkwast :lol: ). Ook op de zijkant van de doos stonden de strepen wel, en 'toned down' zoals dat hoort. Een Engelse bouwer maakte mij erop attent dat vanaf het najaar van 1944 invasiestrepen werden overgespoten, eerst aan de bovenzijde om weer een goede camo van boven te hebben, en later ook aan de onderzijden. Er was geen algemene regel voor want de foto's laten verschillen zien. Ik vermoed dat dat bij "mijn" kist gebeurd is toen hij in 1945 in Frankrijk werd gehuisvest.

De instructies geven geen duidelijkheid over de maat van de strepen. na vergelijken en nameten heb ik ze op maat gesneden en aangebracht. Om de zorgen dat de strepen precies doorliepen aan de onderkant heb ik ze laten overlappen. Ik vond het een lastige klus.

Afbeelding

Afbeelding

En dan komt het er zo uit te zien. Inmiddels zijn de uitlaten ook aangebracht.

Afbeelding

Vervolgens de witte balken overgeschilderd met XF-58 olive green matt. Niet precies langs de lijntjes, want dat was in het echt ook niet zo: het werd immers aan het front gedaan en niet in de fabriek. Op een proefstukje heb ik de zwarte blaken groen gepoogd te maken door te tamponneren, zodat je het zwart toch nog kon zien, maar dat mislukte. Een airbrush is het enige waarmee dit probleem goed kan worden aangepakt.

Afbeelding

De volgende stap was de strepen overschildeen met gloss vernis, want er moeten hier decals komen. Flaps, richtingroer en kielvlakken zijn afgeplakt en van een extra laagje matte vernis voorzien. Die waren namelijk van canvas en dat geeft in de praktijk door de andere textuur ook een andere reflectie.

Afbeelding

De lampen in de vleugels zijn bevestigd. ik moest ze zelf maken want was ze kwijtgeraakt ......

Afbeelding

Ik ben redelijk tevreden met het resultaat. Het toestel lijkt erg "vet" maar dat valt mee, want de pannel lines zijn nog goed zichtbaar. Het verband kan er nu af en het decallen kan beginnen.

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2019 15:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Dit gaat een mooie Skytrain worden! Knap schilderwerk met het kwastje! Was de neuskegel destijds ongeverfd metaal?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2019 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hoi Jan,
Het is een mooie sky train aan het worden! Wordt voor het olive drab geen humbrol 155 gebruikt?
Neutral grey heb ik tamiya xf-53 voor.
Zijn die invasie strepen decals bij de kit?

Veel succes verder!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2019 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Paul1970 schreef:
Zijn die invasie strepen decals bij de kit?


Ja (zie eerste topic), alleen wit is met groen ovegeverfd

Trajanus schreef:
Afbeelding


Paul1970 schreef:
Wordt voor het olive drab geen humbrol 155 gebruikt?

Dat is maar net welk merk verf je hebt. Met omnummertabellen kun je vergelijken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2019 6:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt Rene, die had ik even gemist.
Voor mijn gevoel is Humbrol 155 wat lichter van kleur.

Maar goed over olive drab zijn ook veel discussies welke de juiste tint is geloof ik.
Jan zijn Sky train ziet er mooi uit wat resultaat betreft en daar gaat het om!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2019 16:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
@ Marco: inderdaad: het was blank aluminium
@ Paul, ik heb 3 soorten olive drab, maar ze zijn allemaal te groen. Op het web wordt heel wat gediscussieerd over OD en het wordt beschouwd als één van de lastigste kleuren. De kleuren zoals die geleverd worden zijn leuk voor vliegtuigen die net van de band rollen. Punt is dat OD snel verweert, maar ook dat de kleur per fabrikant verschilt, zowel in het echt als bij de modelbouwverf. De volgende keer meng ik OD met khaki om het een meer bruine tint te geven. Voor deze kit is dat te laat.

Ik heb me aanvankelijk steeds aan de kleurinstructies van Italeri gehouden. Daar heb ik spijt van als haren op mijn hoofd. Na een hoop gepuzzel en geprobeer koos ik Tamya XF-58 olive green als basiskleur i.p.v. OD-varianten en Humbrol 117 Mid green voor de randen. Nu zit ik met een groene kit waarvan de randen lichter zijn, terwijl dat juist andersom zou moeten. Dit bederft de lol van het resultaat van het werk aan deze kit een beetje, omdat het (te) ver van historisch correct is. :evil:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement