Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
Het is al weer afgekoeld. Doe je nog mee? Ik hou de BB de komende paar maanden nog in leven met een Basler BT-67 (als ik binnenkort iets meer tijd heb), dus jou bijdrage is zeer welkom!

:brouw: VJ


Ja, ik heb de doos weer van de plank gepakt. Met de Lisunov was ik nog niet begonnen, maar de C-47 al wel dus daar ga ik in de komende maanden ook weer mee verder om in ieder geval de HA-TSA af te maken, en mochten de moderators me nog tijd geven zal ik de Lisunov Li2 ook nog bouwen. Zal deze of volgende maand de acryl display cases bestellen bij mijn vast leverancier.

Na het avondeten ga ik verder met de C-47, en in ieder geval zal ik komende week een bouwupdate plaatsten aangaande deze Frankenstijn C-47.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Tijdens het laten drogen van de laag filler bij de bouw van de andere Douglas C-47 PH-TCY heb ik dit model erbij gepakt en ben wat dingen aan elkaar gaan plakken.

Ik begon met de vleugels, gevolgd door de stabilo's.

photo 484648 photo 484647

Daarna dacht ik, acht ik ben nu toch lekker bezig, ik maak de wielen ook maar alvast zodat ik ze binnenkort van een kleurtje kan voorzien.

photo 484652

Nadat ik dat gedaan had, en zag dat ik tijd over had, ben ik begonnen aan het vormen van een van de wielkasten uit het PE setje dat ik bij dit model heb. Dit was nog best lastig on van zo'n recht stukje messing zo'n rond ding te maken. :roll:
Zoveel zelfs dat ik bijna vergat dat ik andere Dakota ook nog had, maar ben bij het drogen van de secondelijm daar toch weer mee verder gegaan, de filler had toen 4 uur kunnen uitharden, meer dan voldoende.

photo 484649 photo 484651

Vandaag ben ik met dit model ook weer wat verder gegaan, hier heb ik geen foto's van. Ik ben bezig geweest met de cabineramen glad en glanzend maken. Helaas kennen bij veel kits de ramen sinkspots die niet mooi zijn, en bij deze zitten ze aan beide zijden, dus polijsten, polijsten en polijsten, totdat ik geen spot meer zie. Daarna weer glanzend maken met mijn Herôme Super Shine, iets wat eigenlijk voor nagels is en door dames gebruikt wordt, maar door mij gebruik om mijn vliegtuigmodellen mooier te maken. Helaas ben ik daardoor met de andere Dakota vandaag niet verder gekomen. Ik heb deze foto's nog, waarvan ik niet meer weet wanneer ik ze gemaakt heb, maar wil ze jullie niet onthouden.

photo 484646 photo 484650


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Afgelopen dinsdag ontving ik van de courier mijn bestelling verf van Mr. Paint, waarna ik dit model weer oppakte en een en ander ben gaan verven.

Ik begon met de binnenzijde van de romp.

photo 484858

Nadat ik de romp had gedaan heb ik de wielen van het onderstel van de vleugel gedaan.

photo 484860

Hierna was de verf van de binnenzijde van de romp droog, en heb ik het extra raampje afgetekend, en daarna een gaatje geboord om het uiteindelijk op maat te vijlen. Naast deze raamopening maakte ik ook het gaatje van de koepel open aan de bovenzijde van de romp.
photo 484859

Vandaag heb ik de cockpit en de rompdelen bij elkaar gevoegd, dit is nu aan het drogen.

photo 484861

Morgen zal ik nog een paar foto's maken wanneer de tape van de romp af is. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 23:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Leuk wat meer activiteit in de BB. Vorderingen zien er keurig uit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Tijd voor een kleine bouwupdate.

photo 485002 photo 485003

De romp is klaar, alleen nog de voorruiten in de cockpit nog, het middenstuk van de vleugel zit er los in geklemd. Ook kun je het extra raampje nu zien achter de piloot.

photo 485004 photo 485005

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk de naad tussen de rompdelen gelijk te maken, maar je heb altijd toch her en der een plekje dat niet lekker zit.

photo 485006 photo 485007

Het wordt dus, nadat ik de laatste ruitjes erin heb geplakt, ook bij dit model de kunst van afplakken en filler/schuren/filler totdat je die naden niet meer ziet.
Maar de beloning van al dat prepwerk is, wanneer de eerste laag Vallejo metal color erop gaat, en je na het drogen van die verf, geen lelijke naden ziet er er niet horen te zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
photo 485297 photo 485295

photo 485296

In kleine stapje de naadjes van de romp wegwerken, en de romp mooi maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 0:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Heb me vandaag geconcentreerd op de romp-onderzijde van de C-47.

Dus eerst afplakken, en daarna met twee lagen filler uit de spuitbus van Motip. Daarna het papier rondom weer verwijderen zodat ik dit overhield.

photo 485464 photo 485465

Daarna kwam het nat schuren met waterproof schuurpapier, korrel 600 - 800, totdat het vinyltape weer schoon geschuurd was. Dan ziet het er als een mooie rechte naad uit, en voelt het op dezelfde hoogte van de fillerlaag. Hierrna de vinyltape verwijderen en de naden weer voorzichtig openmaken met een dun zaagblad, gevolgd door nogmaals met waterproef en water licht schuren. Nu heb ik dit, ik denk dat ik de onderzijde van de romp nu mooi strak heb gemaakt.

photo 485467 photo 485466

Zo nog een laag primer zwart erover en dan vindt ik het wel genoeg voor vandaag, morgen weer een dag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Afgelopen weekend weer een klein stukje verder met de Hongaarse Douglas C-47 gegaan.

photo 485737

De onderzijde is voorzien van een mooie strakke zwarte primerlaag, en met het oog zie ik geen problemen meer, nu alleen nog de bovenzijde en de neus.

photo 485738 photo 485736

Ook de vleugels heb ik voorzien van een mooie laag zwarte primer. Daarnaast heb ik afgelopen vrijdag de Acryl dispay cases betaald voor deze en de KLM Douglas C-47A PH-TCY en één van de twee andere uit dat KLM Douglas DC-3-luik.
Nu is het wachten tot ik ze in huis heb (verwacht rond de week van 20 oktober).

Deze week even mijn dremel en bitjes opzoeken, zodat ik de PE interior van de wielkasten passend maken. Hoop eind van de week de vleugel en de romp gehuwd te hebben, het zou een mooie milestone zijn in de bouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Woensdag 9 oktober ontving ik de display cases om de Douglas DC-3/C-47 veilig in te stallen wanneer ze klaar zijn.

photo 488131


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement