Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 okt, 2018 23:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 342
Woonplaats: Arnhem
Het ziet er al gaaf uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2018 6:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1176
Dank voor de aanmoedigingen.

photo 456529

Citaat:
Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp
Aan het begin van de jaren dertig pionierde Pratt & Whitney met radiaalmotoren waarbij de zuigers achter elkaar, in twee rijen van elk 7 cilinders, werden opgesteld; de ‘Twin Wasp’. De typeaanduiding ‘R-1830’ komt van de brandstofverplaatsing van 1.830 kubieke inch (Cilinderinhoud= 30 liter) en de ‘R’ staat voor ‘radial’.
Van deze motor zijn tussen 1932-1951 173.618 exemplaren gebouwd. Het is één van de belangrijkste vliegtuigmotoren uit de tweedewereldoorlog en de hele Wasp motorenserie is één van de meest iconische motorseries ooit gebouwd.

De C-47A werd aangedreven door twee R-1830-92 (Twin Wasp S1C3-G) motoren met een maximum continu vermogen van 1.200 pk bij 2.700 r.p.m. op zeeniveau voor het opstijgen. De standaard propeller is een Hamilton-standaard Hydromatic full-feathering, constant speed propeller met een diameter van 11 voet, 6 inch (3,505 meter) en een 3E50 hub.

De C-47B had R-1830-90 motoren met superchargers (twee snelheden) en extra brandstoftanks in de cabine (voor Himalaya routes). Na de tweede wereld oorlog werden van al deze motoren, middels een modificatie, de ‘high blower’ van de supercharger uitgeschakeld of verwijderd. Gemodificeerde toestellen gingen verder onder de benaming C-47D.

De specificaties van de R-1830-90, geïnstalleerd op de C-47B/C-47D (vermoedelijk ook op de 5 modellen 'C'), waren bijna hetzelfde als de -92 motor van de C-47A. Verplaatsing en compressieverhouding waren identiek. De diameters van de motoren waren hetzelfde, hoewel de -90 iets langer was dan de -92 (4.699-6.960 centimeter). De R-1830-90 kon 1000 pk handhaven op 2.550 r.p.m. op 12.500 voet (3.810 meter) en 1.000 pk bij 2.700 r.p.m. op 14.000 voet (4.267 meter), een aanzienlijke toename ten opzichte van de -92.


photo 456523
De crank shaft (die heet eigenlijk ‘reduction gear housing’) moest nog aan alle kanten worden uitgeboord. Door het hart voor de krukas en 14 0.1mm gaatjes langs de ring waar straks de ontstekingskabels door gaan lopen.

photo 456525
Eerst is alles alu gespoten.

photo 456528
Daarna de diverse onderdelen voorzien van een wash en glanslak. Daarna kon de motor in elkaar.

photo 456524
Eerste stadium (van links naar rechts: Vector Resin - Airfix - Revell). De crank shaft is bij alle drie de setjes XF-18 gespoten.

photo 456527
Een aardig zenuwklusje was het plaatsen van 28 push rods. 14 stuks voor intake en 14 voor de exhaust slag van de motor. En dat dan keer 2. pff wat een klus.

photo 456526
En met de rods zwart geschilderd. Hier valt goed op hoe veel te klein de Revell motor eigenlijk is. De volgende stap is het aanbrengen van de ontstekingskabels. Voor de Revell en Airfix heb ik daarvoor PE, maar voor de Vector motor zal ik zelf looddraadjes gaan trekken.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2018 7:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 1436
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie bouw tot dusver VJ. Wat een leuk extraatje is zijn de gordijnen, echt een leuke toevoeging. Wat betreft het houtwerk, gewoon eens proberen op een proefstukje. Het valt echt reuze mee om te doen. Jouw houtwerk met het stencil is ook goed gelukt.

De motoren zijn mooie modellen op zich maar volgens mij maak je een denkfoutje. Je hebt gaatjes geboord waar de ontstekingskabels door gaan lopen. Als ik echter kijk naar de foto en terugdenk aan mijn bouw van deze motoren dan komen de ontstekingskabels van een ontstekingsring af. Deze zie ik niet meegegoten. De klepstoters zitten wel op de goede plek en hiervoor zou die ring moeten komen. Nu weet ik ook wel dat dit erg klein is maar wellicht kun je (zeker met jouw brouwkwaliteiten) die ontstekingsring scratchen als deze niet bijgeleverd is.

_________________
Gr, Ferry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2018 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1176
Dank voor de tip Ferry. Inderdaad zit die ring er niet bij. Op de foto van 'the real thing' is hij blauw en valt hij niet op. Mijn idee van de gaatjes is ook alleen om een punt te hebben om de kabels op vast te zetten. Optisch zullen ze aan de ring verbonden zijn, zoals bij veel PE het geval is.
Ik ga voor één motor overigens ook de exhaust scratchen, omdat daar de motorbehuizing vanaf blijft. Dan zal één van de motoren in elk geval mooi zichtbaar blijven.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement