Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


-Max. startgewicht van 12,500 lb (5,670 kg).
-Bij voorkeur civiel, maar onbewapend militair (liaison, observatie etc.) mag ook.
-Helicopters zijn toegestaan.
-Geen warbirds/gevechtstoestellen!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2018 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Negen jaar geleden ben ik begonnen met het verbouwen van een 1/48 Piper PA-28 Cherokee naar de iets grotere Piper PA-28 Warrior. Dat was toen omdat ik precies 10 jaar daarvoor mijn eerste solo vlucht had gemaakt op deze kist. Maar ik had niet de juiste decals en wist niet hoe ik dat kon organiseren. Het model kwam uiteindelijk half afgebouwd en slordig geschilderd ergens onder het stof te liggen…

photo 443525
Piper PA-28 Cadet van de NLS

photo 443524
Piper PA-28 Warrior II van de NLS. De PH-SBX, waar ik in 1999 mijn eerste solo vlucht op heb gemaakt!

photo 443520
het oude model onder het stof vandaan gehaald...met lekker vergeelde Humbrol wit.

Twee jaar geleden heb ik het model weer opgepakt en heb ik samen met TheFlyingDutchman decals laten printen. Het model is weer kaal geschuurd, gescribbed, met pre-shade effecten gespoten en voorzien van details. En nu is het bijna klaar.
Het zou prachtig passen in deze BB: duidelijk general aviation, mooie Nederlandse historie, leuke herinnering aan mijn studententijd bij de NLS. Het is ook zeker een Buddy-Build, al was het maar vanwege de hulp van Jelle. Alleen heb ik geen foto-log bijgehouden. Sorry…

Maar als de moderators mij toestaan, zal ik het model toch hier posten. Omdat het zo goed past in het onderwerp. Daarnaast zal ik zo goed mogelijk de verschillende stadia de van bouw beschrijven.

Van Cherokee naar Warrior
De PA-28 is een lijn van het op drie na meest gebouwde vliegtuig ter wereld (#1=C172, #2= Il-2, #3=BF-109). De naam voor alle verschillende modellen was aanvankelijk ‘Cherokee’. Later is deze lijn uitgebreid met andere modellen zoals Arrow, Archer, Warrior, Dakota, Pathfinder en Cadet. Uit de PA-28 lijn komen ook de zespersoons PA-32 Cherokee Six en de twee motorige PA-44 Seminole voort. Er zijn tot nu toe meer dan 32.000 PA-28’s gebouwd en de productie van de modellen Arrow en Archer-DX gaat nog steeds door.

Bij gebrek aan een kit voor een moderne PA-28 variant, is mijn model een samenvoeging geworden van twee kits:
- Bandai Piper Cherokee 140 uit 1973 (in de uitgave van Minicraft)
- PM Model SIAT 223 Flamingo uit 1986.

photo 443518

De belangrijkste aanpassingen aan het model waren:
- grotere ‘semi-tapered’ vleugels
- andere neussectie voor een zwaardere motor met een grotere propeller
- meer ramen in de cabine en in een andere configuratie
- vertical stabilizer met een kleine verhoging
- geen wielkappen om de wielen

De romplengte van het brandschot naar achteren is niet verschillend, dus die kon hetzelfde blijven. De spanwijdte van de horizontal stabilizer had iets groter gemoeten, maar dat heb ik niet gedaan. Zo zijn er nog wel een paar details te noemen die ik, had ik het hele model nu aangepast, anders zou hebben gedaan dan negen jaar geleden.

Semi-tapered wings
De eerste versie van de Piper PA-28 kwam uit in 1960 en had een eenvoudige, robuuste constructie. Het was de goedkopere concurrent van Cessna’s model 172.
De vleugels waren korte, rechte planken (‘plank wings’ of officieel ‘Constant chord wings’): parallel leading & trailing edges. Goedkoop in productie, maar inefficiënt omdat de buitenste delen van de vleugel nauwelijks lift leveren, maar wel gewicht en weerstand toevoegen.
In 1975 introduceerde Piper het model PA-28-151 ‘Cherokee Warrior’, dat een iets ruimere cabine had voor vier in plaats van 2 mensen en vleugels die halverwege zowel aan de voorrand als aan de achterkant een lichte knik hadden, waardoor het uiteinde van de vleugel overgaat in een gelijkbenig trapezium: de ‘tapering’. Naast efficiënter werd de vleugel hierdoor stabieler bij lage snelheden en werden de overtrekeigenschappen gemoedelijker. De Warrior werd een ideale leskist.

photo 443521

Van het oorspronkelijke model heb ik de vleugels afgezaagd ter hoogte van de overgang van flap naar rolroer. De tips van de Cherokee waren platter, de groot en dus niet bruibaar. Maar de smalle tips van de SIAT 223 Flamingo waren perfect. Dus heb ik de tips van de Flamingo gezaagd en de overige Flamingo vleugel in twee delen, onder de juiste tapering hoek op de overgebleven vleugel van de Cherokee gelijmd. Het middenstuk van de vleugel heb ik opgevuld met een plaatje styreen. En zo ontstond de semi-tapered vleugel van de Warrior. Als basis heb ik een schaaltekening gebruikt. Alle hoeken heb ik, middels die tekening, op het oog gedaan.

photo 443522
De rolroeren heb ik voorzien van een ribbeloppervlak door dunne strookjes styreen te lijmen en daarna bijna geheel vlak te schuren. Het is de bedoeling dat dit een effect geeft, zoals ook op de staart en op de flaps. Het is een experiment...

Motor
De motorbehuizing van de Cherokee 140 is gemaakt voor de relatief lichte Lycoming O-320 motor van 140 pk. De Warrior die ik er van wilde maken had de zwaardere Lycoming O-320 versie van 160 pk. Daarvoor was een iets grotere motorbehuizing nodig. Op het oog bijna die van de Flamingo. En de prop van de Flamingo was zelfs perfect. Om de motorbehuizing naar voren toe iets smaller te krijgen is het geheel 1x doormidden gezaagd en onder een kleine hoek naar elkaar toe verlijmt.
Er zit geen motortje in het model, zoals dat wel bij het origineel van Bandai zo is. Nu heb ik er een moer in gelijmd, om te voorkomen dat het een tail sitter wordt.

Cabine
Het interieur van het Bandai model heeft 4 stoelen. Eigenlijk was de Cherokee 140 en 2 zitter, maar als je verder geen bagage (of te veel brandstof!) meenam, konden er wel 4 mensen in zitten. Eigenlijk een 2+2 zitter. De Warrior II, had een sterke verbetering qua performance en kon daardoor gemakkelijk 4 mensen met bagage en 5 uur brandstof meenemen.
De oorspronkelijke cabineramen heb ik opgevuld met styreen en daarna glad geschuurd. De huidige ramen zijn opnieuw uitgesneden. Het transparant is later toegevoegd. De deur (die alleen aan de rechter kant zit) heb ik daarbij open gezet. Net zoals op een foto van vlak na mijn eerste solo vlucht op deze kist.

photo 443519
Die liggen al twee jaar te wachten. De Olympic decals waren destijds voor de Skyvan.

photo 443523
Het is een soort 'ChopShop' model geworden. De laklaag moet het hem gaan doen....klaar voor de spuiterij!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2018 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk toestelletje, ik was alweer vergeten dat ik die PH-SBX decals er toen bij had gedaan. Ik zie nu wel dat het tussenstreepje wat te laag zit. Die kun je nog losknippen en verschuiven. De ombouw ziet er strak uit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2018 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ik zal eens kijken naar het tussenstreepje. Dat was mij nog niet opgevallen, maar nu je het zegt...

photo 443699
Drie lagen Inspire white verder en een laagje pre-shade en het model ziet er al weer heel anders uit ;-) De kist zag er 'gebruikt' uit. Het was zeker geen hangar-queen en dat mag best gezien worden.
Hierna volgt nog één laag inspire white en Alcad aqua gloss om de flory wash en decals aan te kunnen brengen. Daarna worden de details geschilderd en volgt de laatste laag gloss. Ik hoop de buitenfoto's te kunnen maken nu de zon nog schijnt.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2018 10:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
mhh, die gekleurde banden van de preshading vind ik toch storend, beauty queen of niet... Mocht je zo'n vuile nuances willen geven op wit is het beter (dankzij Dave The doctor geleerd) om je onderlaag van het wit voor te kleuren:

photo 390395

photo 393470

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2018 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dat is ook mijn plan Silenoz (mooi voorbeeld trouwens). Dit is nog niet de definitieve uitstraling. Eerst heb ik het wit dekkend gemaakt om een egaal uitgangspunt te krijgen. De pre-shade op de foto is ook bedoeld als voorkleuren. Hier gaat nog een hele laag (redelijk) dekkend wit over, waardoor de banden die je nu ziet worden verzacht tot bijna niet zichtbaar.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2018 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hij is af, net op tijd voor de buien vandaag. Een einde aan 9 jaar brouwen (met grote tussenpozen) van een deels samengevoegd, deels scratch, deels standaard model. Niet perfect, wel een waardevolle persoonlijke herinnering.

photo 443978

photo 443979

photo 443977

photo 443981

photo 443984

photo 443982
Het oorspronkelijke model van de Piper Cherokee versus de verbouwde Warrior. De Cherokee is jaren geleden gebouwd, in de periode voor ik een airbrush had en hier op het forum al die mooie technieken leerde.

photo 443983

NLS 1927 – 2016
De Nationale Luchtvaartschool (NLS) was de oudste luchtvaartopleider van Nederland. Ze werd in 1927 opgericht door de Rotterdamsche Aero Club. Ze kreeg vestigingen in Amsterdam, Enschede en Rijswijk. De NLS is ook op vliegveld Hilversum actief geweest met Tiger Moths, Piper Cubs en Piper Cherokees.
In 1968 werd de Nationale Luchtvaartschool een onderdeel van de Schreiner Aviation Group (vandaar de oranje S op de staart) en werd het verplaatst naar vliegveld Zestienhoven, nu Rotterdam The Hague Airport. Rond 1978 verhuisde de NLS naar Maastricht-Aachen Airport waar vanaf dat moment de opleiding tot verkeersvlieger plaatsvond met de Piper Warrior II, Piper Arrow (later TB-20 Trinidad) en de Piper Seneca voor de tweemotorige syllabus. De eindopleiding werd eerst op de Fokker F27 Frienship verzorgd, maar in de loop van de jaren is dit overgegaan naar de Boeing-737 full flight simulator.

In 2001 werd de VFR-fase van de praktijktraining naar Portugal verplaatst, waar de NLS een nieuwe school, de Aeronautical Academy Evora, opzette. Kort daarna nam CAE (Canadian Aviation Electronics: wereldleider in simulatortechniek) de trainingsdivisie van de Schreiner Aviation Group over.
In 2004 werd ook de IFR-fase naar Portugal verplaatst en vervolgens verhuist de NLS in 2006 van Maastricht naar de CAE locatie in Hoofddorp. De NLS ging langzaam op in het concept van de CAE Global Academy. In 2012 werd Oxford Aviation Training door CAE overgenomen waardoor het grootste netwerk van vliegscholen ter wereld is ontstaan.

CAE beschikte na de overname over 42 trainingslocaties voor piloten, onderhoud- en cabinepersoneel. De naam van de nieuwe opleider: CAE Oxford Aviation Academy. In Nederland bestond alleen nog de theoriefase voor de opleiding tot verkeersvlieger onder de naam CAE Oxford Aviation Academy-Amsterdam. In 2016 is deze opgeheven en verplaatst naar de vestiging van CAE Oxford Aviation Academy – Brussels. Dat overigens weer de legacy is van de in 1953 opgerichte Sabena Flight Academy. De oorspronkelijke B.V. Nationale Luchtvaartschool is inmiddels opgeheven.

photo 443980

PH-SBX
c/n: 28-7916005 was een Piper PA-28 161 Warrior II, voorzien van een 160pk sterke motor. Het toestel is op 5 september 1978 nieuw afgeleverd aan Luchtvaartmaatschappij Schreiner Airways BV. Later is het overgegaan op de BV Nationale Luchtvaartschool, Beek en is het hele bestaan als lesvliegtuig gebruikt. Op 27 juni 2002 is de inschrijving doorgehaald en is de kist samen met 4 overige Piper Warrior’s en 2 Piper Cadets van de NLS verkocht aan APTS – Arta Kish Pilot Training School, in Iran. Daar is het, regeristreerd als EP-VHA, op 20 april 2011 gecrasht.
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=121868

photo 443985
Zoals gezegd: het is geen perfect model. De voorkant van het motorcompartiment klopt niet helemaal en zo zijn er nog meer details te ontdekken die, had ik de hele verbouwing anno 2018 gedaan, beter hadden gekund. Maar hierbij is het klaar. Naast het foto boek met herinneringen staat nu dus 'mijn' Warrior in de vitrine ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Je hebt weer een heel net modelletje neer gezet. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Prachtig!! Net zo strak als je Cessna. Heb je de romp nou ook echt moeten verlengen of zit er alleen een extra raampje in?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Alleen een extra raampje. Dat is in werkelijkheid ook zo, zie de bovenste twee foto's van dit draadje. Bij de Cadet (basis uitgevoerde trainer) hebben ze het raampje weggelaten. De Warrior II was wat completer uitgerust omdat het in eerste instantie bedoeld is als reisvliegtuig. Het achterste raampje zit boven het bagagecompartiment en is ooit aan het ontwerp toegevoegd om puur esthetische reden.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 apr, 2018 21:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Heel leuk om een toestel te bouwen waar je mee verbonden bent.
9jaar! Dat moet voldoening geven.
Knappe verbouwing en een geweldig resultaat.
Zeker een ereplaats geven!

Proficiat!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement