Gents, hij is af! Zo vlak voor mijn vakantie. Voorlopig mijn laatste bijdrage aan de General Aviation BB, want na de vakantie ga ik mij richten op de Gooneybirds!
Het model van A-model is mij bijzonder goed bevallen. De detaillering is zeer de moeite waard. In het eindproduct heb ik alleen de HF antenne niet aangebracht. Ik kwam er gisteren achter, dat de draadjes op zijn. En omdat PH-MAD een deel van haar bestaan ook geen Antenne bevestigd had, heb ik het maar bij gelaten.
Martinair: "Everything that has a beginning has an end"In mijn beschrijving van Marinair was ik gebleven bij een trots en succesvol bedrijf. Waar is het misgegaan? Daarover zijn de meningen verdeeld en lopen de emoties soms hoog op. Er hebben denk ik, na er jaren over gesproken te hebben met oud Martinair vliegers, drie hoofdoorzaken gespeeld. Dit natuurlijk naast een economische crisis en soms botte pech.
Ten eerste: In 1998 nam Martin Schröder afscheid van ‘zijn’ Martinair, dat toen al voor 50% van KLM en 50% van Nedlloyd was. De Europese commissie stak in 1999 een stokje voor de overname van alle aandelen door KLM. Omdat voor beide aandeelhouders het opdat moment niet meer duidelijk was welke strategie gevoerd moest worden, werd van grote investeringen afgezien. De vloot werd ouder en minder waard. Hierdoor sijpelde het kapitaal langzaam uit de maatschappij, wat op zichzelf nieuwe investeringen steeds moeilijker maakte.
Ten tweede: Terwijl de KLM rond 2000 (‘The World is one dick away”) en Transavia (.com) de transitie maakte naar online ticketverkoop, negeerde Martinair passage de opkomst van internet. Door de toenemende concurrentie van lowcost carriers in Europa, gedreven door vergelijkingsmachines op internet, moest Martinair (letterlijk) haar vlucht nemen naar verre bestemmingen. Hier leek het product weer te veel op het KLM product. Uiteindelijk had Martinair passage geen toegevoegde waarde meer binnen de groep en moest het in september 2010 haar passagiersoperaties staken. Het ging zich voortaan specialiseren in het vliegen met ‘full freighters’.
Ten derde: In 2008 werd Martinair toch 100% dochter van AF/KLM. Maar de KLM visie op de vrachtmarkt was fundamenteel anders. Zo was Martinair ijzersterk in ad-hoc vracht. Het bezat een fantastisch netwerk van verladers. Maar KLM geloofde niet in ‘full freighers’. De strategie van KLM aangaande vracht is in volgorde van prioriteit: eerst ‘belly’, dan ‘combi’ en als laatste ‘full freight’. Zo gebeurde het dat een Martinair vracht lading van Costa Rica naar Curaçao werd gevlogen (met een ingehuurde 727 van Amerijet) om zo de KLM vlucht naar Amsterdam rendabeler te maken. Terwijl op dat zelfde moment een half lege MD-11F ook van Costa Rica naar Amsterdam vloog, maar dan verlieslatend.
En het kon nog erger: er bestaat de afspraak tussen AF en KLM, dat Air France percentueel gelijk moeten groeien of krimpen. Dus toen AF, onder druk van de economische crisis twee freighters moest laten staan, werden lucratieve Martinair vracht contracten ontbonden en moesten eveneens 2 MD-11F’s noodgedwongen aan de grond blijven.
Martinair heeft in 2014 te koop gestaan, maar van een overeenkomst met een koper is het nooit gekomen. Om de continuïteit te garanderen werd de KLM Cargo en Martinair Cargo vloot in 2015 geïntegreerd. Door moeilijke marktomstandigheden, maar ook door onderlinge concurrentie en kiften binnen de groep is de productie van het eens zo trotse Martinair zo goed als gedecimeerd.
Martinair Legacy De naam en het logo leven voort in de Martinair Flight Academy en in de prachtige DC-3 ‘Doornroosje’ PH-DDZ (momenteel opgeslagen), de Dove PH-MAD (oorspronkelijk Royal Navy C.20 Sea Devon, XJ350) en de Dove 6 neussectie (oorspronkelijk G-AMFU, OO-SCD), vernoemd naar Martin Schröder, allemaal te bewonderen in het Aviodrome. En bijna allemaal toestellen uit de General Aviation, om maar weer eens terug te komen op het thema van deze BB.
Als laatste staat er ook nog een Dove in het Malaga Airport Museum, voorzien van een soort MAC beschildering en de (foutieve) registratie PH-VLA, om te herdenken dat MAC een van de eerste buitenlandse maatschappij was die toeristenvluchten ging uitvoeren op de nu zo populaire Spaanse bestemming. De Dove op Malaga is overigens geen oude MAC kist, maar MSN: 04534 (CN-MBA Royal Moroccan Air Force, N9888A Visionair, last flight 1987) en er zijn plannen het toestel na restauratie te voorzien van een andere beschildering…. Helaas weer een stukje MAC geschiedenis dat zal worden gewist.
fijne vakantie allemaal
VJ