Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


-Max. startgewicht van 12,500 lb (5,670 kg).
-Bij voorkeur civiel, maar onbewapend militair (liaison, observatie etc.) mag ook.
-Helicopters zijn toegestaan.
-Geen warbirds/gevechtstoestellen!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 apr, 2018 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Zie deze foto met orginel interieur.

Ik kan me voorstellen dat bij toestellen die voor vracht en/of post gebruikt werd uit veiligheid, of op aanvraag van de klant, een deur in werd gemonteerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 apr, 2018 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Ik snap je redenatie. Maar gezien diverse foto's, tekeningen en fabrieksbrochures met een cockpit deur, interpreteer ik het precies andersom: In het kader van comfort en privacy werden Dove's standaard met een deur uitgerust, die desgewenst eenvoudig verwijderd kan worden. Bijvoorbeeld als je vliegt met passagiers, zonder een cabin attendant. Dat is ook een voorschrift bij rondvluchten zoals die in 1999 met D-IFSA werden uitgevoerd. Dan worden, in het geval van calamiteiten, alle safety briefings en calls naar de passagiers door de vliegers gedaan. Toevallig is dit ook het toestel in de serie met walk-around foto's die ik postte, maar dan met de deur weer keurig op haar plaats ;-)

In elk geval heeft de PH-MAD in het aviodrome een deur en die gaat in mijn model keurig dicht. Van het weekeinde komen de bestelde resin stoeltjes!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2018 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Vanmiddag kwamen de HaHen resin stoeltjes binnen. Dus vanavond meteen aan de slag met schuren en passen.

photo 442473

photo 442472
Alles zit nog los voor het spuiten. De cockpit stoelen zijn ook klaar en voor het vergelijk heb ik een figuurtje uit de Airfix Heron op de FO seat gezet. Zie je meteen hoe krap de Dove cabine en cockpit eigenlijk is.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2018 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
En hij dendert maar door, wat een tempo! Leuk en sierlijk onderwerp.
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken, maar dat zal wel goed komen :brouw: . Ik begrijp overigens niet dat ze bij Martinair vliegers van 2.30m aannemen, dat levert een zeer oncomfortabele werkplek op :wink: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2018 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Het interieur is op kleur. Voor de stoelen ben ik uit gegaan van de PH-MAD in het Aviodrome. Dat is niet het originele toestel, maar andere informatie heb ik niet. En ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat men in 1983, toen dit toestel aan de collectie van het Aviodome werd toegevoegd, ook zorgvuldig is geweest met details.

photo 443458
Huidige interieur zoals deze nu in het Aviodrome staat.

photo 443456
De kleuren van de cabine wanden en vloeren komen redelijk overeen met de foto van het origineel. Door de belichting lijken ze nu iets te licht.

photo 443457
Stoeltjes op hun plaats. Ik lijm het interieur er nog niet in, want eerst zal ik de romp aan de buitenkant scriben. Daarna gaat het nieuwe glas er in (zodat je nog iets van het interieur kan zien) en komen er ook gordijntjes langs de ramen te hangen.

photo 443455
En de cockpit 'uit de doos' gemaakt. Alleen the throttles (wit) zijn toegevoegd. Tot nu toe ben ik blij verrast met de detaillering van dit model!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2018 9:56 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Daar maak je een mooi gebakje van! Er komen zelfs gordijnen (benieuwd hoe je die gaat knutselen).
Haast jammer om de romp te sluiten en het zicht weg te nemen.

Ik blijf met veel interesse je vorderingen volgen.

gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2018 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Het heeft even geduurd, maar hierbij weer een update. Veel werk met kleine vorderingen zijn vaak niet de moeite om te posten. Dus hierbij een overzicht van de paar uur hier en daar die ik de afgelopen maand aan de Dove heb kunnen besteden.

Lt D schreef:
Er komen zelfs gordijnen (benieuwd hoe je die gaat knutselen).
Haast jammer om de romp te sluiten en het zicht weg te nemen.

Dat ben ik met je eens Thiery! Daarom zal ik ook niet de ramen van het model gebruiken, maar een dunner transparant dat een veel beter zicht geeft op het interieur.

photo 446129
Eerst heb ik de romp opnieuw gescribed. De lijntjes zijn mooi, maar ik ben bang dat ze gemakkelijk dichtlopen, dus heb ik overal een dun naaldje door gehaald. Dat moest gebeuren voor de ramen erin gingen.

photo 446128
Vervolgens de ramen op maat gesneden en, voorzien van plakband ter bescherming, voorzichtig in de hoekjes vastgezet met KristalKlear. Amodels heeft een mooi randje aan de binnenkant aangebracht, dus dit ging redelijk gemakkelijk.

photo 446130
Daarna gordijntjes uit papier gevouwen. Gewoon pakpapier in een leuk kleurtje. Er zijn weinig kleurenfoto's van PH-MAD en op de paar die er zijn ziet men creme kleurige gordijnen. Omdat de cabine ook al creme kleurig is en ik opzoek was naar contrast, heb ik gekozen voor een iets donkere tint. In elk geval past het wel in het beeld van de jaren '60.

photo 446131
Ook weer vastgezet met KristalKlear.

photo 446132
En met de cabine op de plaats ziet het er zo uit. De volgende stap is de cockpit op orde brengen en dan kan de romp dicht.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 mei, 2018 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
photo 446277
En de cockpit. Of beter: het cockpitje. Want het was erg krap bemeten allemaal. In het model zelfs zo krap, dat ik de pilotenfiguurtjes er niet in krijg. Dus die komen wel een keer terug in de Heron.

photo 446278
Het model is een behoorlijke staartzitter. Ik hoop dat dit voldoende gewicht oplevert. Ik wil ook weer niet dat het model langzaam door zijn poten zakt door het gewicht. De details van de nose wheel bay (hier nog half open) zijn mooi.

photo 446275
En dicht is de romp. Het instrumentenpaneel paste net niet, dus heb ik een klein stukje moeten uitzagen uit het glareshield. Waarschijnlijk had ik de hele cockpitsectie een fractie naar achteren moeten kantelen om dit te voorkomen. Maar dat lukt niet meer nu de cabine gemonteerd is, dus dit was een acceptabele workaround.

photo 446276
Hier zie je goed hoe veel hoger de vliegers zitten. De volgende stap is het zwart schilderen van het glare shield en het plaatsten van de cockpitkap.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 mei, 2018 17:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
tja, hier word ik sprakeloos van.
Het lijkt zo eenvoudig wat je doet...maar dat is volgens mij maar schijn.

Knap!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 mei, 2018 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Prachtig wat je hier laat zien, ga zo door :brouw:

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement