Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2018 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Silenoz schreef:
...en aan de andere zijde de achterzijde van de klokken (beetje ronde staafjes) en kan je eventueel de draadjes ook aanbrengen.


Ja zeg, alsof RUDD al niet moeilijk genoeg is 8)
De draadjes zijn wel zichtbaar, dus daar zou ik wat mee moeten doen.
photo 434003

Hieronder een afbeelding van een afwijkend instrumentenpaneel (voordat ik daar weer 'commentaar' op krijg), dit was zo gedaan om op de plaats van de passagier een brancard te kunnen plaatsen.
photo 434002

De kit heeft 2 stoelen en dus ook een symmetrisch instrumentenpaneel.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2018 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Maar goed, progressie...

Het is me al wel duidelijk dat dit niet een kit voor beginners is. Een paar onderdeeltjes zijn niet in de bouwbeschrijving weergegeven waar ze moeten komen en het is ook een beetje zoeken onder welke hoek je de compressorbuis moet plaatsen. Voorwaarde blijft dat alles binnen het glaswerk moet passen. Dus één glashelft aangebracht, vervolgens vastlijmen en dan met de andere glashelft kijken of het nog past. Op basis van onderstaande foto heb ik de compressorbuis voorzien van wat ribbels (koperdraad) en reliëf (dun styreen) en zie je dat de buis van bovenaf meteen een knik maakt om bij de staartboom nog weer een klein knikje te maken. En toen begon er een lichtje te branden. Het onderdeel wat ik als stuurknuppel had herkend, bleek geen stuurknuppel te zijn, maar dat laaste stukje gebogen compressorbuis. Goed de sprue bekeken en bleek dat er een ander onderdeel is, wat niet op de handleiding staat (in de handleiding staat helemaal niks over besturingshendels). Dit leek ook heel er veel op een stuurknuppel, dus de foute eraf, de goede erin en toen kon de compressor aangesloten worden. In het uiteinde van de motor zit nog een punt (geen idee wat voor functie die heeft), die heb ik van een stukje styreenstaaf, voorzien van een punt) ook aangebracht. Bij het plaatsen van de motor had ik niet zo veel speling, daar ook deze moet passen binnen het glaswerk. Ben al lang blij dat het begint te lijken.

photo 433866

photo 433997

photo 433996

photo 433995

photo 433999

Op de rotorkop nog een verdikking gemaakt, vanwaar stangetjes gaan om de pitch van de bladen te veranderen (waardoor de heli omhoog of omlaag kan). De hydraulische slangen wil ik ook nog aanbrengen.
photo 434000

photo 433998

photo 434001

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2018 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Heel mooi werk René. En complimenten voor je macro foto's.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2018 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet het mega-ingezoomd uiteraard niet uit. Het stangetje is op de foto nog iets te lang, maar dat is inmiddels bijgewerkt. Ter vergelijk, het witte styreen-staafje is 0,5 mm dik. Ik heb in alle onderdelen een gaatje geboord van 0,6 mm en daar dit staafje doorheen gedaan. Ik kan de rotorbladen achteraf dus in de hoofdrotorpyloon steken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2018 16:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Respect, René. Je weet ze wel uit te kiezen!
Dit projectje zal veel van je geduld vergen.
Je laat al mooie dingen zien, zelfs mega ingezoomd ziet het er geweldig uit.
Inderdaad niet voor een beginner, maar in jou handen...

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2018 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Afstofmodus aan...

Mijn vorige updates waren tijden mijn griepperiode. Daarna weer orde van de dag, wat eigenlijk inhoud, dat ik niet zo veel tijd kan vrijmaken om te bouwen. Ik heb veel te veel andere dingen die me ook bezig houden. Maar goed, gister een leuk (doch rustig) modelbouwdagje gehad bij de gebroeders Ketting in Termunterzijl. Net als Hurdegaryp een jaarlijks evenement, maar niet zo druk bezocht. Wat het weer leuk maakt om met het 'vaste' clubje (IPMS Noord) leuk bij elkaar te zitten bouwen. Zodoende kwam het dat ik weer wat heb gedaan aan dit project.

De stoeltjes moesten volgens de beschrijving in de cockpit aangebracht worden. Alleen vond ik de stoeltjes wat kaal. Op basis van enkele oude foto's (zie hieronder), zaten er toch wel riemen in, op zich ook wel logisch. Dus maar even creatief door tape op aluminiumfolie te plakken en hier hele dunne reepjes (net geen millimeter breed) van gesneden en dit met secondelijm op de rugleuning en de zijstukken aangebracht. Vanaf de voorzijde ook nog een klein reepje met een gesp eraan (circel van 1,5 mm diameter van 0,25 mm dik (uitgeponst met punch-and-die)). Ook nog gesp aan de riempjes van de rugleuning gemaakt van stukjes styreen. Met de neus erop wellicht niet perfect, maar dat is het mooie van deze kleine schaal. In de plaatsing van de stoelen heb ik beide stoelen 'face-forward' geplaatst. Er waren toestellen bij, waarbij de stoel van de meevlieger naar achteren geplaatst was. Bij brancard-vervoer kon de stoel er uit (en hadden de toestellen een soort uitbouw aan de cockpit, anders paste de brancard er niet in. Maar ik heb ze dus beide naar voren staan, net als op de eerste van de onderstaande foto's.

photo 438449

photo 438450

Na het vastlijmen van de stoelen in het model, heb ik het gehele interieur voorzien van grijze primer van Vallejo.

photo 438448

photo 438447

Volgens de handleiding wordt het interieur licht grijs, dus dat was de volgende stap.

photo 438446

Dit laat ik nu weer even drogen (kan mooi met mijn bouwtempo) om daarna details te verven in de cockpit. Tot zover.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Vrouw is weekend weg, kan ik mooi mijn eigen ding doen. Verder met de ULH dus.

Ik vond het PE van het instrumentenpaneel waarachter de film gelijmd moest worden wat iel, dus 0,5 mm styreen erachter en op maat gevijld en voorzien van een kleurtje (lichtgrijs). Door dat styreen op de achterkant, kon ik mooi wat bekabeling (zwart geverfd dun koperdraad) aanbrengen (wat eerder al gevraagd is en wat ik dus toch maar gedaan heb). Of het precies zo hoort, ach... het is klein en het zit er.
photo 440707

Aangebracht op het model.
photo 440708

De buis vanaf de turbine naar de rotorkop aluminium geverfd en voorzien van wat zilver en gunmetal. Het gunmetal weer wat afgezwakt door een drybrush van zilver.
photo 440709

photo 440711

De eerste helft van de canopy aangebracht.
photo 440710

photo 440712

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 maart, 2018 14:54 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, is wel leuk zo met iets meer kleur...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 maart, 2018 19:05 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Vrouw vaker uit huis sturen (of nog eens een griepje laten langskomen).
Leuk prutswerk!
In een foto zag ik dat de zittingen van de stoeltjes donker/zwart zijn, maar het bruin breekt het monotone wat meer.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 maart, 2018 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Wellicht dat de kussens donkerder hadden gemogen, maar dan had je de riemen haast niet gezien. Nu is het contrast inderdaad wat groter.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement