Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 15:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


-Max. startgewicht van 12,500 lb (5,670 kg).
-Bij voorkeur civiel, maar onbewapend militair (liaison, observatie etc.) mag ook.
-Helicopters zijn toegestaan.
-Geen warbirds/gevechtstoestellen!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 apr, 2018 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Mooie vordering. Wist niet dat deze kit ook de decals voor de PH-OTC had. Nu ik dit weet ben ik gelijk op zoek gegaan naar deze. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2018 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Kleine vordering gemaakt, wat schuurwerk gedaan en daarna een shim aangebracht tegen de achterwand van de cockpit. Ik weet niet of ik het aan mezelf te wijten heb of dat ik de schuld aan de canopy kan geven, maar ik geloof dat Thiery dit probleem niet had. Bijkomend voordeel is dat ik de naadjes niet hoef te plamuren :mrgreen: .
De IP coaming en achterwand staan nu in de eerste laag verf te drogen, morgen weer verder.

photo 442823

Tot de volgende update!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2018 13:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Zeer net interieur!

Dat achterwandje had ik opgevuld en geschuurd.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2018 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Waar waren we ook alweer gebleven? Oh ja, eerst de romp/cockpit afgemaakt. Ik zag dat er op de achterwand nog een soort cilinder hoorde en ik heb wat resin brandblussertjes van Whirlybits aangeschaft. Zo'n blusser ligt toch redelijk prominent in het zicht.

photo 444245

Daarna ben ik niet erg meer op geschoten, een aantal gevallen "twee stappen voorwaarts, één stap terug" zorgen voor vertraging.

Eerst gaten in de vleugel geboord voor de stijlen, KP had bultjes gegoten i.p.v. gaatjes.

photo 444249

photo 444250

Helaas bleek bij het droogpassen dat met de plek die KP had bedacht de vleugel een behoorlijke "V" stelling zouden krijgen terwijl de vleugel in het echt zo recht als een strijkplank is.......... Eerste stap(je) terug.

Ook bleek bij het droogpassen dat de vleugel in het verticale vlak scheef stond (1 vleugeltip lager dan de ander) en ook in het bovenaanzicht scheef was. Oorzaak verticaal; de gaten die ik in de canopy had geboord (zie mijn waarschuwing in het topic van Thiery), oorzaak bovenaanzicht; één scheve vleugel.

photo 444243

Ga 2 stappen terug :( .

Ondertussen ook de landingslichten in de vleugelvoorrand aangebracht, met een boortje 2 holletjes gemaakt en deze met bare metal foil gevuld.

photo 444244

Dat ging dan gelukkig wel goed :mrgreen: .
Afgelopen maandag bij de hobbyshop wat koperen buis van 1 mm. gehaald om de vleugels mee te bevestigen. Thuisgekomen kwam ik erachter dat ik geen geschikt vulmateriaal voor de gaten in de canopy had. Van wat kunststof buis- en stafmateriaal iets massiefs gemaakt.

photo 444251

Daarmee nu 1 gat gedicht en wachten tot het morgen goed droog is. Daarna met een gloednieuwe scalpel afsnijden en daarna gat 2 vullen.

photo 444246

photo 444248

De gaten aan de andere kant zijn goed (hoop ik :wink: ) zodat ik overmorgen weer nieuwe gaten kan boren. Morgen ook de scheve vleugel opvullen met plastic card zodat ze weer gelijk zijn en dan kunnen de vleugels eraan. Dan natuurlijk ook de gaatjes voor de stijlen op de juiste plaats aanbrengen en dan zijn we weer wat verder.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 mei, 2018 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, ruim een maand verder en nog niet klaar (maar wel aardig op weg :wink: ).

Het kleine kitje blijkt toch wat lastiger dan verwacht. Ik was al niet helemaal overtuigd van de constructie die KP had bedacht voor de montage van de vleugels en als je dan zelf ook nog niet helemaal goed nadenkt over het boren van de gaatjes krijg je scheve vleugels.

Voor de tweede keer................ :roll:

Dit was wat ik oorspronkelijk in gedachten had, nieuwe gaten boren en messing buis in de vleugels zoals KP dat ongeveer bedoeld had. Nadeel was dan wel het lijmen van de stijlen aan de binnenzijde. Dat zou met secondenlijm moeten gebeuren en dat is niet erg vergevingsgezind. Toen ik onderstaand resultaat zag besloot ik toch een andere oplossing te verzinnen.

photo 447247

De oplossing die ik uiteindelijk toegepast heb; ik had nog een zakje met verschillende maten kunststof staf, buis en profiel waarvan ik 2 buisjes heb afgesneden en in de canopy heb gelijmd. Daarna messing staf in de vleugels gelijmd met als voordeel dat deze nog wat verbogen konden worden. Hierdoor kon ik eindelijk de vleugels goed uitlijnen.

photo 447248

En zie, eindelijk de vleugels op één lijn. Het kostte wat moeite................. :mrgreen:

photo 447249

Daarna de canopy afgeplakt en de gaatjes van de buis afgestopt met puntjes van satéprikkers. De passing was dusdanig dat ik er geen verf in wilde krijgen.

photo 447239

Na het spuiten de vleugels gemonteerd...

photo 447242

en erachter gekomen dat de romp aan de onderkant open was gespleten én dat de gaatjes die ik in de vleugel had geboord op de verkeerde plek zaten.

photo 447241

Bovendien bleken de vleugelstijlen niet helemaal gelijk.

photo 447240

Die heb ik op gelijke breedte gebogen en voorzien van de losse steuntjes en daarna heb ik het landingsgestel gemonteerd. Dat had ook een kleine hulpconstructie nodig omdat je veel delen van deze kit een beetje moet "wildplakken".

photo 447245

Maar uiteindelijk was het dan toch tijd voor de verfspuit, als eerste FS 14079 forest green.

photo 447243

Daarna afplakken.

photo 447246

En een laag BS 250 dark earth die ik met wit wat lichter heb gemaakt. Op foto's lijkt het een stuk minder donker dan dark earth uit het potje en bovendien blijken er talloze variaties te zijn. (De stabilo's zijn er op deze foto overigens afgebroken maar zitten er inmiddels weer op.)

photo 447244


En dat was het weer voor deze update, bij de volgende is deze hopelijk klaar.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2018 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, de Piper is klaar. Eigenlijk afgelopen maandag al, maar mijn computer overleed vorig weekend zodat ik nu pas een update kan plaatsen.

De afgelopen week eerst de decals geplakt, wat ik een van de leukste bezigheden vindt. Plotseling is je model bijna af. Alle decals komen uit de spares box, de cijfers op de romp zijn van de Avenger set van Dutch Decal, evenals de "R"die bestaat uit een 1, 0 en 4 uit dezelfde set. De "R-217" op de staart komt uit een oude IPMS set (allemaal losse cijfertjes) en het kleine constructie nr. komt uit de 334 SQD deel 1 set van Flevodecals. Het is weliswaar het constructie nr. van een Beaver, maar ik had niets beters. Verder nog van koperdraad nog een opstapje gevouwen, dat was ik bijna vergeten. Daarna het toestel in de satijnglans van Humbrol gezet, deze is direct uit het blikje redelijk mat en dat komt mooi uit omdat de Pipers van de Klu in matte verf waren gespoten. Toen de canopy masking eraf en toen was hij klaar.

photo 447813

Tijdens het decallen braken natuurlijk de stabilo's en het richtingsroer af, maar dat was ik ondertussen wel gewend van deze kit, weerbarstig tot het eind :roll: .
Op zich niet zo vreemd, alle delen bij de staart hebben ook maar minimale oppervlakken om de lijm te laten hechten. Gelukkig hebben de spandraden de boel nog een beetje bij elkaar gehouden :mrgreen: .

photo 447814

De eindfoto's, een fors aantal:

photo 447820

photo 447819

photo 447817

photo 447816

photo 447815

photo 447812

photo 447811

photo 447810

Dat was het dan...............

Bedankt voor het kijken, de tips en de commentaren.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2018 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Lonneker
Wow... deze Piper is echt waanzinnig mooi geworden.
Ik heb 'm ook nog liggen. Ik ga dit bouwverslag zeker als referentie gebruiken!
Nogmaals.... Chapeau!!!!

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2018 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Mooi kistje geworden..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2018 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk geworden zeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2018 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Wat een schitterend strak resultaat! En dit is 1/72... ongelofelijk.
Dank voor je bijdrage!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement