Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


-Max. startgewicht van 12,500 lb (5,670 kg).
-Bij voorkeur civiel, maar onbewapend militair (liaison, observatie etc.) mag ook.
-Helicopters zijn toegestaan.
-Geen warbirds/gevechtstoestellen!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Vintage Jet schreef:
Shake schreef:
Ik ben bang dat ik toch geduld moet hebben tot KP een L-21 op de markt wil brengen.


L-21 = PA-18-125 en de 150 PK versie is weliswaar nooit militair gegaan, maar heeft geen uiterlijke verschillen. Dus dit zou hem moeten zijn: https://www.aviationmegastore.com/piper ... art=136427

https://www.scalemates.com/kits/1012862 ... -pa-18-150

Alle drie de KP uitgaven in 2016 van deze serie hebben dezelfde tool, waarbij het model uitgaat van flaps en horn balance elevators. Dat betekend dat dit model exact overeenkomt met een L-21 en dus dat Thiery aan de slag moet met putty om wat lijntjes dicht te zetten en er zo een L-18 van te maken. En dat brengt ons terug bij dit topic. Sjaak, doe je mee met deze?

:brouw: VJ
Oké, oké, tegen zo'n directe uitnodiging kan ik geen nee zeggen :wink: . Hoewel ik al bezig ben met een Hunter in de Re-hell groepsbouw en ik een notoir langzame bouwer ben, denk ik dat zo'n lief klein toestelletje er wel naast kan. Vanmiddag uit het werk dus meteen maar een doosje opgehaald bij de huisdealer in Aalsmeerderbrug. Natuurlijk ook maar een masking setje erbij, dat werkt toch wel heel makkelijk.

photo 432665

Bij inspectie van de inhoud kwam ik erachter dat Thiery niets hoeft te plamuren, er zitten 2 complete sets vleugels bij. Eén met - en één zonder flaps. Overigens meteen een mailtje naar KP gestuurd, het decal velletje met stoelriemen en het instrumentenpaneel zit er niet bij.

Dit zit er allemaal in de doos:

photo 432666

photo 432668

photo 432667

photo 432669

Eerste indruk is dat het een ietwat ruw gegoten modelletje is, er zit hier en daar wat extra plastic op, maar niets onoverkomelijks. Verder een wat kale cockpit, maar ik moet nog even googlen naar wat interieur foto's, het grote raamoppervlak geeft toch wel een aardige inkijk.

Van de week meer..............

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op za 09 jun, 2018 19:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk dat je ook meedoet! Ik vrees dat je nu alsnog de verkeerde kit te pakken hebt. Kijk even goed naar de cabineramen aan de zijkant: jouw versie heeft halfronde achterraampjes waar het bij de andere Cub modellen (o.a. de militaire) rechthoekig is. Ook je masking setje is dus verkeerd hierin, maar ik denk dat het best op te lossen is door gewoon anders af te plakken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Scherp opgemerkt! Dat wordt met polijst papier en - pasta aan de gang en wat extra afplakwerk. Niets dramatisch, maar ik had geloof ik beter dezelfde kit als Thiery kunnen kopen. Dat krijg je ervan als je blindelings VJ geloofd :wink: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2018 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Shake schreef:
Dat krijg je ervan als je blindelings VJ geloofd :wink:

Dat is per definitie onverstandig: luchtvaart is check, dubbelcheck en re-check. Assume makes an ass out of u and me.
Leuk dat je meedoet. Goed dat ze er twee setjes vleugels bij hebben gedaan. Het stabilo is ook correct zo te zien. Is het transparant niet gewoon helemaal clear tot achteraan? Voor ik je tipte heb ik deze site gekeken https://www.hobby.dn.ua/kovozavody-pros ... anguage=en en daar zijn de ramen rechthoekig en transparant. Ook geeft scalemates aan dat er geen nieuwe tool is, maar één serie identieke modellen. Dubbel check dus ;-) De ronding heb ik daarom niet genoemd als mogelijk struikelblok, daar de overige kitjes uit dezelfde serie rechte ramen hebben. Maar mochten ze toch voorgevormd zijn (jij hebt de kit in handen en dat is de re-check), dan is de oplossing gelukkig vrij eenvoudig.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2018 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
VJ, no offence meant. Over het algemeen zoek ik alles goed uit voor ik aan een bouw begin, maar dit was echt een impuls aankoop en deelname. Duidelijk een gevalletje "eigen schuld, dikke bult" :lol: .

Zoals de foto's laten zien is alles wat geen ruit is voorzien van een licht reliëf. Alles glad geschuurd met achtereenvolgens korrel 600, 1000, 1200 en 4000 en daarna nog eens met een polijst pad uit de brouwers schuur set en daarna polijstpasta en de beroemde P+.

photo 432706photo 432710
photo 432708photo 432707
photo 432709

Opgelost!

Overigens uit productieoogpunt een vreemde beslissing van KP. Ik vermoed dat een setje masking bij de kit goedkoper uitpakt dan een extra mal aanmaken voor een andere canopy. Peewit heeft de juiste masking voor beide configuraties en zou dus voor een kleine meerprijs kunnen worden bijgeleverd.

Me nu maar eens gaan verdiepen in de verschillen tussen de versies en kijken of ik een waarheidsgetrouwe R-217 neer kan zetten :wink: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2018 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Shake schreef:
VJ, no offence meant. Over het algemeen zoek ik alles goed uit voor ik aan een bouw begin, maar dit was echt een impuls aankoop en deelname. Duidelijk een gevalletje "eigen schuld, dikke bult" :lol: .

Overigens uit productieoogpunt een vreemde beslissing van KP.


No worries, excuus van mijn kant dat niet alle info klopte. Dit is een vreemde oplossing van KP. Duurder in productie lijkt mij. Maar kundig opgelost door jou.
Ook goed te zien dat we elkaar scherp houden. Zo helpen we elkaar naar het beste resultaat. Een echte buddy build dus! Nogmaals, tof dat je mee doet.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Eindelijk een beginnetje gemaakt met de de Piper. Allereerst maar eens uitleggen waarom het specifiek de R-217 wordt. In mijn jonge jaren was mijn vader chef gronddienst bij squadron 9 en ging ik in het weekend regelmatig mee naar de Kooy. Meestal was de zweefvliegclub bezig en daar mocht ik ook eens in de Piper cub zitten. Dit toestel was, net als de S-11 in die tijd, geleend van de Klu.

Op onderstaande foto is te zien dat het in deze periode de R-217 was, de uitgeleende toestellen rouleerden op regelmatige basis.

photo 432664

Grappig zo'n foto van een bureau in de pre digitale tijd, alles op papier, stempels en 1 telefoon per kantoor :) . Als bij ons op het werk hetnetwerk uitvalt kan ik naar huis, er valt dan niets meer te doen :? .

Vandaag overigens wat decals van KP ontvangen, zoals bij alle Tsjechische firma's een uitstekende klantenservice. De decals voor het instrumentenpaneel en gordels die bij Thiery wel op het vel zitten had ik niet. Na een mailtje aan KP bleek dat die ook niet bij mijn kit meegeleverd werden (foutje bij het ontwerpen van de decals denk ik). Wat betreft de gordels geen enkel probleem, maar voor de instrumenten wat lastiger. Na wat vertraging gelukkig toch opgelost en vanavond het eerste plakwerk verricht. Het zal voorlopig nog wel traag gaan omdat ik eerst de Hunter af wil hebben.

photo 437633


Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2018 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Shake schreef:
Op onderstaande foto is te zien dat het in deze periode de R-217 was, de uitgeleende toestellen rouleerden op regelmatige basis.


Herken ik daar ook een aantal S-11-jes en 2 Harvards?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2018 5:22 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Traag maar zeker en vooral: gestart!

Goed dat de missende decals aangekomen zijn.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2018 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, tijd om deze weer eens op te pakken. Ik heb gemerkt dat meerdere projecten tegelijk voor mij niet werkt, daarom eerst de Hunter in de "Rehell" groepsbouw maar afgemaakt.

tsjopper bob schreef:
Herken ik daar ook een aantal S-11-jes en 2 Harvards?

René


Klopt, de "E" registraties zijn van de S-11'jes en de 098 & 099 zijn de "eigen" Harvards.

Ik heb me in de tussentijd wat verdiept in de Piper super Cub van de Klu en kwam erachter dat deze (natuurlijk) niet recht uit de doos te bouwen is. Gelukkig heeft de IPMS een mooie walk around waar ik de nodige foto's van op de harde schijf heb gezet. Zo dacht ik dat KP zich er erg gemakkelijk vanaf had gemaakt met het cockpit interieur, maar het is gewoon erg eenvoudig toestelletje.

photo 442521

Verder de motorkap aangepast. De Klu uitvoering heeft een luchtinlaat aan de onderzijde, deze zit ook in de doos, maar heeft aan de bovenzijde 2 bulten en een rechthoekig gat direct onder de prop. Dat had de Klu natuurlijk weer net niet, dus die moest worden opgevuld. Ook een nieuw gat aan de linkerkant geboord, hier zit in het echt een forse moer achter. Waarom deze zo gemakkelijk bereikbaar moet zijn? Geen idee.....

photo 442519

photo 442520

Verder de motorkap wat dunner gemaakt omdat de Piper geen bepantsering had. Natuurlijk wat teveel weggehaald zodat ik weer wat materiaal moest plaatsen voor bevestiging aan de romp.

photo 442517

Ondertussen zit de romp in elkaar. Ik heb in tegenstelling tot Thiery gekozen de stoelen direct op de vloer te plaatsen omdat ik zag dat de rugleuningen maar net boven de canopyrand uitsteken.
Ook de rechtergordel van de vlieger over de achterkant van de leuning gedrapeerd, ik zag dit op foto's en vermoed dat dit is om het instappen te vergemakkelijken.

De grote plamuurvlekken zijn omdat ik de capillaire werking van de lijm onderschatte :( . Vingerafdrukken op je model zijn zo 1971....... :wink:

photo 442516

photo 442518

photo 442522


Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement