Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


-Max. startgewicht van 12,500 lb (5,670 kg).
-Bij voorkeur civiel, maar onbewapend militair (liaison, observatie etc.) mag ook.
-Helicopters zijn toegestaan.
-Geen warbirds/gevechtstoestellen!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 22:32 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Of voor de mensen die Cyrillisch kunnen lezen: Яковлев Як-18T.
Afbeelding

Як-18Т — советский/российский лёгкий учебно-тренировочный и пассажирский четырёхместный самолёт с багажником. Як-18Т был создан на базе Як-18 и стал завершающей модификацией в серии Як-18У, Як-18А, Як-18П, Як-18ПМ, Як-18ПС.

Модификациями Як-18Т являются лёгкие многоцелевые самолёты СМ-94 и СМ-2000.....

....

....

....


Euh...

Misschien toch maar Nederlands? :mrgreen:

De Yak-18T is een 4 tot 5-zits utiliteitstoestel welke tevens geschikt was voor aerobatics.
Het toestel was geïntroduceerd als trainingsvliegtuig voor Aeroflot piloten, maar is ook in populairiteit gestegen als sportvliegtuig in en buiten de voormalige Soviëtunie. Het toestel heeft een 360 tot 400pk sterke Vedeneyev M14P stermotor, en kan belast worden tot +6,48 g, en-3,24 g.

Het enige wat de Yak-18 en de Yak-18T met elkaar gemeen hebben is de naam, feitelijk heeft de Yak-18T meer overeenkomsten met de Yak-50/52.
Vergeleken met andere 4-zits toestellen zoals de Cessna 172 en de Piper Super Cub is de Yak-18T maar iets groter, maar hij is een stuk zwaarder en heeft een veel sterkere motor. Eigenlijk zou je deze kist qua prestaties beter met de 6-zits Piper Saratoga kunnen vergelijken.

De Yak-18 heeft als eigenschappen dat hij behoorlijk stevig gebouwd is, aerobatics capaciteiten heeft en toch heel makkelijk te vliegen zou zijn.

Het eerste prototype vloog halverwege 1967.

De Yak-18T zou de standaard trainer van Aeroflot worden, en een klein aantal toestellen zou in militaire dienst als liaison vliegtuigen fungeren. Eind 1980 stopte de productie na zo'n 700 toestellen, en werd in 1993 de fabricage weer opgestart.
In 2011 zou Yakovlev aangegeven hebben de Yak-18T in kleine aantallen te blijven fabriceren, maar de laatste 10 jaar zijn er geen nieuwe toestellen gebouwd.

Technoavia heeft de SM94 in hun assortiment, wat feitelijk een gemodificeerde Yak-18T is. De verschillen zijn o.a. een gebogen voorruit, grotere brandstoftanks en een keuze aan avionica. Productie van deze toestellen gebeurt op bestelling.

Even wat gegevens van deze kist.

General characteristics:
Crew: one or two, student and instructor
Capacity: max five occupants, two or three in the back but subject to CoG limitations
Length: 8.39 m (27 ft 6 in)
Wingspan: 11.16 m (36 ft 7½ in)
Height: 3.40 m (11 ft 2 in)
Wing area: 18.8 m² (202.36 ft²)
Airfoil: Clark YH
Aspect ratio: 6.62:1
Empty weight: 1,217 kg (2,683 lb)
Max. takeoff weight: 1,650 kg (3,638 lb)
weight limit 1,510 kg for aerobatics
Powerplant: 1 × Vedeneyev M14P 9-cylinder air-cooled radial engine, 268 kW (360 hp)

Performance:
Never exceed speed: 300 km/h (161 knots)
Maximum speed: 262 km/h (141 knots)
Cruise speed: 250 km/h (135 knots, 155 mph)
Stall speed: 114 km/h idle, gear & flaps down (61 knots)
Range: 740 km (400 nautical miles, 460 statute miles) standard 180 liters fuel
Service ceiling: 4,000 m (13,000 ft) without supplementary oxygen
Rate of climb: 5.0 m/s (984 ft/min)


Op naar de kit!
photo 429491
Het is dus een Amodel kit, en ondanks dat deze kits erom bekend staan niet al te best te zijn, is deze kit helemaal niet verkeerd, en dat zal ik zo laten zien.

Eerst maar de instructies:
photo 432439

Beetje PE:
photo 432440

Decals:
photo 432441

Clearparts:
photo 432437

En dan de rest van de sproetjes:
photo 432436
photo 432438

Tot zover ziet het er niet slecht uit, ik heb erger gezien van bekendere merken.

En aangezien m'n compressortje kuren heeft kon ik niet verder met de X-32, dus ben ik maar begonnen aan dit kitje.
Tot zover valt 'ie aardig in elkaar. Er zijn nog naadjes die bijgewerkt moeten worden, maar tot zover bouwt 'ie lekker. :)

photo 432442
De stoelen en het middenconsole zitten nog los op de vloerplaat, en ik zal eens moeten kijken welke kleuren ik voor het interieur mag gebruiken.
photo 432444
Onderkant van de vloerplaat met een deel van de neuswielbak.
photo 432443
En de motorkappen met die typische koelvinnen.

Tot zover vind ik 'm erg leuk om te bouwen. Zoals ik al zei moet er nog het één en ander netjes gemaakt worden, maar dat komt goed! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 8:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
A-model en het is niet eens een niet herkenbare hoop plastic, misschien wordt het nog eens wat met die gekke Oostblokkers. Succes Danny.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik ben ook bezig met een kitje van dit merk, en eerlijk ik had een homp plastiek die iets moest voorstellen, maar je had verbeelding nodig, veel referenties, veel plamuur en een hele lading schuurpapier...

succes met deze...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 12:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
ik vind het wel een mooi tuigje. Pasvorm is best ok dus?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jan, 2018 23:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ga je voor de versie op de boxart?
Ben wel benieuwd welke andere varianten mogelijk zijn met de bijgeleverde decals?

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2018 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Ha Danny,

Ik hoop voor je dat de decals goed zijn.
Bij mijn An-71 Madcap vielen ze spontaan uit elkaar zodra ze water raakten.
Tegenwoordig maak ik dus maar een kopie van de decals.
Dan kan altijd nog een print op decalpapier gemaakt worden.

Een gewaarschuwd mens....

Succes verders!

Groet,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2018 19:48 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Wel nu. De X-32A is dus klaar, dus ik kan me nu op deze storten! Ik zie dat er goed gebouwd wordt en dat er ook al een en ander af is.
Dus is het hoog tijd om verder te gaan aan de Yak, maar eerst maar even reageren op jullie berichten.

@ Markie, ik denk dat deze kit kwalitatief vergelijkbaar is met Special Hobby; je hebt er iets meer werk aan, maar verder is het goed te doen.

@ Silenoz, jah deze valt eigenlijk best mee tot zover. :mrgreen:

@ looney, de pasvorm is voor zover ik heb kunnen merken niet verkeerd, we gaan het verder nog meemaken.

@ Lt D, yup! Dat gaat 'm worden.

@ Oenckie, Ik heb tot zover één decal geplaatst (welke dubbel was geleverd), en dat ging goed. Ze zijn dun en toch vrij stevig. :brouw:

Wel nu.
Het eerste punt waar ik tegenaan liep is dat Amodel totaal geen kleuren voor het interieur gespecificeerd heeft. Dus dat is een stukje huiswerk.
Als je gaat googlen kom je interieurs tegen in diverse kleuren, waaronder ook simpel grijs in diverse tinten.
Aangezien mijn toestel een leskist van Aeroflot was leek dat grijs me wel een passende kleur.
photo 446685
photo 446687

De kussens van de stoelen en de achterbank hebben een lichtere kleur gekregen:
photo 446686
photo 446690

De propellerbladen moeten blauw met wit worden met rode strepen, dus ik ben maar met het wit begonnen.
photo 446689
De naaf krijgt nog een metalig kleurtje.

Er is een decal meegeleverd voor de instrumenten, dus na het spuiten van de basislaag grijs is er een laag P+ overheen gegaan ter voorbereiding van het decal.
Het decal was mooi dun en reageerde goed op Sol.
photo 446682
Er mogen nog wat details van een kleurtje voorzien worden, maar dat komt nog.

Tot zover!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2018 17:32 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
We zijn gisteravond weer wat verder gegaan, en intussen is het interieur op een paar hendels en het instrumentenpaneel klaar.
Maar eerst had ik even een poging gedaan om de uitlaten uit te hollen, deze zijn vrij fors en massief gegoten. Eerst heb ik met een boortje een gat geboord zoals op de rechter uitlaat op de onderstaande foto te zien is.
photo 446779
Het gat is uiteraard precies gecentreerd, maar de uitlaat zat er scheef onder.. :roll: :wink:
Maar aangezien ik toch met een vijltje het gat nog wilde vergroten hoopte ik het zo nog recht te kunnen trekken.
photo 446780
Is dus niet helemaal gelukt, maar als de boel geverfd is zal dat nagenoeg niet opvallen hoop ik.

Maar goed, het interieur.. De PE riempjes zijn vrij elastisch, en daar was ik wederom te laat achter gekomen, wegens anders had ik het fretje even kunnen verwarmen..
De riempjes zitten er nu op, en ik vind ze goed zitten.
Op het middenconsole heb ik met een scriber een paar groeven gekrast voor de diverse hendels, deze waren afwezig, en het is op deze manier ook wat makkelijker om de hendeltjes vast te plakken. Hetzelfde heb ik gedaan met de pedalen.
photo 446788
photo 446789
photo 446782
Het interieur heeft een lichte wash gekregen en ook al ziet het er niet heel boeiend uit voor de rest wil ik het interieur niet te smerig/verweerd maken.

Het instrumentenpaneel is intussen ook klaar, enkel moeten de control yokes er nog op.
photo 446790

Tot zover,


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 mei, 2018 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dat gaat een heel net interieur worden!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement