Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


-Max. startgewicht van 12,500 lb (5,670 kg).
-Bij voorkeur civiel, maar onbewapend militair (liaison, observatie etc.) mag ook.
-Helicopters zijn toegestaan.
-Geen warbirds/gevechtstoestellen!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 maart, 2018 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Gents, dank voor de complimenten. En dat terwijl ik zelf niet zo overtuigd was na het losmaken van het plakband. Nu ik alles heb geretoucheerd ben ik overigens een stuk meer tevreden. Uiteindelijk is één element doorslaggevend geweest: neem alle tijd van de wereld om af te plakken. Ook het spuiten heb ik in meerdere lagen over meerdere dagen gedaan. Daarbij heb ik (eindelijk) de 0.2 naald onder de knie gekregen en dat scheelt veel. De lagen worden nu veel dunner dan voorheen.

TheFlyingDutchman schreef:
Hoe kom je aan die witte letters voor de registratie?

LHS, een setje RAF postwar letters in diverse maten. Deze waren 6mm hoog en daar heb ik de breedte van de groene banen op afgemeten.

Nu de decals onder de vleugel en de (kleine) letters F152II op de vleugeltips plaatsen. Voor deze laatste heb ik overigens niet het juiste font, dus dat wordt improviseren. Daarna aflakken, neuswiel en motor terugplaatsen, weatheren, aflakken en dan is ze klaar.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2018 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dit is altijd de leukste fase van het brouwen: de afwerking. Dan komt al dat voorbereidende werk tot zijn recht (als het goed is).

photo 439879

photo 439881
Flory-miracle ;-)

photo 439884
Het motorcompartiment is weer los. De binnenkant was afgeplakt en de tape moest verwijderd. Nu is ook het lensje van het landing light gevuld met Kristal Klear.

photo 439883
een week of wat geleden...
photo 439882
...en inmiddels klaar.

photo 439878
Deze moest ook nog gemaakt. Het model biedt geen mogelijkheid de wielen zonder kappen te gebruiken. Dus die heb ik het wiel met kap los gesneden. Met een asje op het wiel en een asje onder de torsie link komt er een nieuwe bevestiging.

photo 439880

photo 439885
En het neuswiel op haar plaats. Hierna kan de motor bevestigd en kan het neuscompartiment weer gesloten worden. Dat is allemaal voor volgende week. Deze is bijna klaar!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 maart, 2018 1:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Heerlijk makkelijk spul is dat Flory Models wash, heb het ook op de plank staan. Gebruik dit naast een andere techniek, al is die tweede techniek die ik gebruik na drogen blijvend, de wash van Phil kun je na drogen nog mee spelen om je gewenste effect te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 maart, 2018 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een prachtige kleurencombi zo, 2 tinten groen, wit en die zwarte T. Prachtig.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2018 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank je René! Vandaar mijn motivatie dit kleurenschema te gebruiken. Naast dat ik natuurlijk iets met het bedrijf heb, zie ik het kleurenschema dat tussen 1978 en 1985 is gebruikt, als de mooiste Transavia livery ooit.

photo 440417
De motor is geplaatst. De schroefas staats een fractie te hoog, maar dat is een aanpassing die ik last minute heb moeten doen om de spinner van de propeller goed te laten uitkomen op de cowling.

photo 440415
Nu kon ook de uitlaat in de uitsparing gestoken worden. Het is nog een heel passen en meten geweest om exact op de goede plaats een gat in de muffler (knalpijp) te boren.

photo 440416
De laatste klus: het raam dat aan de linkerkant opengeklapt is, zodat het interieur beter zichtbaar zal zijn. Onder ligt het oorspronkelijke, veel te dikke, transparant van het model. Boven een veel dunner stukje, dat is voorzien van een omlijsting en twee scharnieren. De lengte moet ik daar nog afknippen, maar eerst laat ik het drogen.

De volgende update is na een zonnige (vrije) dag, zodat ik buitenfoto's kan maken. In elk geval is het werk aan deze kit gedaan.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2018 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wauw wauw wauw. Jaloers op dit model, en op je brouwtempo. Ik vind dit echt een super groepsbouw, helaas gaat het er voor mij niet meer van komen om mee te doen. Ben heel benieuwd naar de buitenfoto's!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
helaas gaat het er voor mij niet meer van komen om mee te doen.

Waarom niet? Je hebt de tijd, als ik de regels van de buddy build goed lees:
Citaat:
In principe kent een Buddy Build geen tijdslimiet. Uiteraard laten we een Buddy Build geen jaren lopen. Dat betekent dat we in principe een Buddy Build als beëindigd beschouwen en archiveren als alle modellen af zijn, of als er in minstens twee maanden geen updates meer zijn gedaan.

Het plan is om hierna nog een GA kistje toe te voegen, alvorens een BB rond de DC-3 te starten (zie https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 68&t=50730). Dus voorlopig is deze BB nog wel even actief, denk ik.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 maart, 2018 8:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een prachtige motor zeg.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 maart, 2018 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
De Reims-Cessna is klaar. Het is een leuke kit om te bouwen en het was voor mij ook een stukje jeugdsentiment, want als kind heb ik hem ooit ook eens in elkaar geplakt. Hoe simpel deze ook lijkt, het is geen shake-and-bake model en het vergt enig geduld om er iets aardigs van te maken. En dan nog zijn er tal van kleine details die bij het 1/48 model van de Cessna 172 beter zijn uitgevoerd. Ach, het was leuk om te doen en zo is ook weer een stukje Transavia geschiedenis voor het voetlicht gebracht. Alleen was het misschien niet een hoogtepunt...

photo 441031

photo 441026

photo 441030

photo 441029

photo 441028

photo 441027

photo 441025

Transavia Vliegclub

Tussen 1970 en 1999 bestond de Transavia Vliegclub. Alle Transavia werknemers konden op deze manier goedkoop hun brevet halen of pleziervluchten maken. De directie ondersteunde dit enthousiasme met financiële middelen, hangarruimte en onderhoud door de eigen technische dienst.
In de jaren ’90 ontstond een ontmoedigingsbeleid van luchthaven Schiphol richting kleine luchtvaart: de landingsgelden voor lichte vliegtuigen werden enorm verhoogd. Tegelijkertijd kwam de Transavia directie tot het inzicht dat de hangaarruimte beter commercieel ingezet kon worden om de groeiambities van Transavia waar te maken. De vliegclub werd hierdoor te kostbaar en werd, met de verkoop van de laatste Cessna, in 1999 opgeheven.

Vloot (bron: van Gent – Mols)

1970 – 1974 Piper L-18C Super Cub PH-CWA
1974 – 1978 Reims-Cessna 150K PH-KAV
1978 – 1989 Reims-Cessna F152 II PH-TVM
1987 – 1999 Cessna 172P PH-PJL
1990 – 1997 Cessna 152 PH-PJM

PH-TVM

De PH-TVM (c/n: 1498) is in 1978 in Frankrijk gebouwd. Aanvankelijk zou het toestel naar een Italiaanse eigenaar gaan, maar via de Cessna dealer Air Service Holland kwam het vrijwel direct terecht bij de Transavia Vliegclub als vervanger voor de oude Cessna 150. Het toestel werd voorzien van de jaren ’80 ‘hockystick’ livery. De registratie ‘Mike’ past in het rijtje PH-TV_, die standaard werd gebruikt voor de Transavia vloot (van de 707 PH-TVA tot en met Caravelle PH-TVZ).

Eind jaren ’80, met de komst van een tweede Cessna, heeft het toestel een tijdje aan de grond gestaan. Zo blijkt uit de melding “BvL geruime tijd verlopen”, uit het register van Herman Dekker, met entry datum maart 1987. Daarna is het toestel gespoten in de ‘Nedlloyd’ livery uit de jaren ’90.

Op 17 juni 1989 sloeg het noodlot toe. Een vlieger en een fotograaf waren luchtfoto’s aan het maken van een concours hippique boven het Haarlemmermeersebos. Het toestel vloog veel te laag (ongeveer 150 voet, 50 meter) en veel te langzaam over een recreatiemeer teneinde de fotograaf in de gelegenheid te stellen foto's te maken. Toen de enigszins stevig gebouwde fotograaf wat moeizaam van houding veranderde om in een andere richting foto's te maken, moet hij daarbij tegen het dashboard hebben gesteund en de flapschakelaar hebben overgehaald. De plotselinge grote weerstand van de flaps, de hoge invalshoek, het lage motorvermogen én de lage vlieghoogte zorgden voor een situatie waarin er nauwelijks tot geen tijd was om te corrigeren. Het toestel overtrok eerst over de linker vleugel, dat kon nog gecorrigeerd worden, maar direct daarna overtrok het over de rechter vleugel, waarna het met de neus naar beneden tegen het water sloeg. Het toestel zonk onmiddellijk. De piloot kon zich (al onderwater) vrij maken, maar zijn poging de fotograaf te bevrijden mislukte.
De fotograaf kwam om het leven. De piloot werd schuldig bevonden aan onverantwoordelijk vlieggedrag, maar is niet strafrechtelijk vervolgd omdat hij zelf zwaar gewond raakte en toch al het mogelijke in het werk heeft gesteld zijn passagier te redden. Het is het enige fatale ongeluk in de geschiedenis van Transavia.

photo 441032
laatste momenten PH-TVM

photo 441033
Het wrak wordt uit het water gehaald.

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=350
http://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/19 ... 17.06.1989


Toekomst?

Laat ik dit draadje positief afsluiten. Misschien zelfs met een kleine primeur, want ik heb intern even overlegd of ik het mocht delen: er komt een Transavia Vliegschool in de nabije toekomst. Dat betekend dat er weer een tak van het bedrijf met lichte vliegtuigen zal gaan vliegen, ook al zal dat niet in eigendom zijn. En het zullen ook geen blikken Cessna's zijn, maar modernere kunstsof tweezitters (en B737 full flight sims).

Tot zover deze brouw, tot de volgede!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 maart, 2018 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
Heel erg mooi gedaan!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement