Allemaal een heel goed 2018 gewenst!
Mijn bijdrage aan de buddy-build General Aviation is een sportkist in Airline livery. De Reims-Cessna F152 II van de Transavia Vliegclub in de, in mijn ogen, mooiste beschildering: de 'Hockeystick livery'. In de jaren '80 heeft het toestel ook nog in de 'Nedlloyd livery' gevlogen.
Het lijkt een redelijk eenvoudige bouw, dus misschien zit er een tweede project in. Dat zal dan een Martinair thema krijgen. Maar niet te hard van stapel lopen… een halfjaar is zo om.
Eerst een introductie.
Cessna 152Het model is een Minicraft Cessna 150, dat oorspronkelijk in 1973 onder model Nr. 8517 werd uitgegeven door Bandai Co., Ltd. (ook de bedenker van Pokémon en Tamagotchi).
Ik ga er een Cessna 152 van maken. Het grootste verschil zit onder de motorkap: de 152 heeft een 110PK Lycoming O-235 en de 150 een 100PK Continental O-200-A motor. Uiterlijk zien beide modellen er vrijwel identiek uit. De meest kenmerkende uiterlijke verschillen zijn (vanwege de vele cosmetische wijzigingen, vergelijk ik het met de laatste Cessna 150 versie):
- Dubbele uitlaat onder de motor bij de 150, waar de 152 er één heeft.
- Bobbel boven op de cowling van de 152, dat bij de 150 platter is. Ook is de cowling van de 152 iets smaller in vooraanzicht.
- Dorsal fin van de 152 loopt door tot het achterraam. Bij de 150 is deze korter.
- De deuren van de 152 zijn iets naar buiten gebogen, terwijl de deuren van de 150 recht lopen. Hierdoor ontstaat iets meer schouderruimte in 152 vergeleken met de krappe 150. Of ik dit detail ga corrigeren weet ik nog niet. Waarschijnlijk zie je er niets van en levert het alleen nodeloos veel werk op.
De Cessna 152 volgde in 1977 het beroemde model 150 op (het op 5 na meest gebouwde vliegtuig ter wereld.) Van de 152 werden tussen 1977 en de Cessna productiestop in 1985, 7,584 stuks gebouwd. De meerderheid in de Cessna fabriek in Wichita, Kansas en 640 stuks onder licentie door (het inmiddels failliete) Reims Aviation Industries in Frankrijk. Deze toestellen kregen de letter ‘F’ voor het modelnummer.
De tweezitters van Cessna hebben geen naam gekregen, in tegenstelling tot de grotere modellen, zoals de 172 Skyhawk (of Cutlass RG), 177 Cardinal, 182 Skylane, 185 Skywagon, 201 Centurion etc. etc. Het dichts bij een naam voor de tweezitters komt de niet officiële aanduidingen “Commuter” voor de luxe versie (met uitgebreider IFR instrumentarium), officieel aangeduid met een ‘II’ achter het model nummer. En de aanduiding “Aerobat”, voor de variant die geschikt is voor kunstvluchten en die is uitgerust met een 130 PK motor (herkenbaar door een ‘A’ voor het model nummer.)
VJ