Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 22:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


-Max. startgewicht van 12,500 lb (5,670 kg).
-Bij voorkeur civiel, maar onbewapend militair (liaison, observatie etc.) mag ook.
-Helicopters zijn toegestaan.
-Geen warbirds/gevechtstoestellen!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 18:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Met dit doosje wens ik deel te nemen:
photo 419927


Het zal de Belgische versie worden:
photo 431840

De inhoud zit keurig ingepakt:
photo 431839

De "OL-L47" is heden de OO-SPG en vliegt te Kiewit Hasselt
photo 431842

Wachten op 01/01/2018 om met dit kleintje te starten.

gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Laatst bijgewerkt door Lt D op ma 26 feb, 2018 20:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piper L-18C 1/72 KP
BerichtGeplaatst: do 28 dec, 2017 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Lief kistje...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piper L-18C 1/72 KP
BerichtGeplaatst: do 28 dec, 2017 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Is dat nu de zogenaamde "Grasshopper" of vergis ik me? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piper L-18C 1/72 KP
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 1:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Mag ik een antwoord geven op de Grasshopper vraag? Het basis ontwerp is de Taylor E-2 Cub (wat 'welp' betekend, het embleem voor deze kist was ook een berenwelpje). Na het faillissement van Taylor nam Piper het ontwerp over als J-3 Cub. De militaire varianten hiervan waren de L-4, O-59 en de NE-1 en die werden 'Grasshopper' genoemd. Ze zijn herkenbaar door grotere cockpitramen en cylinders die uit de cowling steken. Een Grasshopper had ook geen startmotor en moest met de hand worden gestart en vanwege het zwaartepunt zat de vlieger op de achterste stoel.
Na WOII introduceerde Piper de vernieuwde PA-18 Super Cub (die tot 1981 in productie zou blijven). Deze werden in militaire dienst geen "Grasshopper" meer genoemd. De L-18C Super Cub (waarvan er velen zijn gebouw) is de militaire variant van de PA-19 (geen schrijffout) Super Cub, waar er slechts 3 van zijn gebouwd. Hier komt de link met mijn eigen onderwerp in deze buddy build: de Transavia Vliegclub is in 1970 begonnen met de PH-CWA, een PA-19. En die kist vliegt anno 2018 nog steeds als G-ZPPY in de UK. In het register staat hij echter vermeld als L-18C, omdat het toestel van 1953 tot 1963 voor de KLu heeft gevlogen als militaire Piper 'Super Cub'.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op do 04 jan, 2018 2:10 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piper L-18C 1/72 KP
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 7:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tnx, dat weten we dan ook weeral! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piper L-18C 1/72 KP
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
het embleem voor deze kist was ook een berenwelpje


Bijna precies wat ik een hele tijd terug op Wikipedia heb getypt :mrgreen: Ik vond dat er een Nederlandse pagina over de Cub moest komen. De foto van de gele Canadese Cub op drijvers is ook van mij! Artikel is sinds mijn creatie wel door anderen uitgebreid en aangepast.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Piper_Cub


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piper L-18C 1/72 KP
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Om dit topic maar eens verder te kapen :mrgreen: . Nu er hier toch zoveel Piper Cub kennis aanwezig blijkt te zijn, welke kit kan ik gebruiken om de R-217, een Klu L-21A te maken? Op het gebied van de kleine luchtvaart heb ik maar weinig kennis. Zijn er uiterlijke verschillen tussen een L-18 en een L-21? Ik heb werkelijk geen idee.....

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piper L-18C 1/72 KP
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 1:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Shake schreef:
welke kit kan ik gebruiken om de R-217, een Klu L-21A te maken? Op het gebied van de kleine luchtvaart heb ik maar weinig kennis. Zijn er uiterlijke verschillen tussen een L-18 en een L-21? Ik heb werkelijk geen idee.....


Sjaak, de L-21 is de militaire versie van de PA-18-125 Super Cub en verschilt van de L-18 (civiel een PA-18-95) door toepassing van een 125 pk Lycoming motor (daaruit volg dat de PA-18-95 een 95 pk Continental motor had). De uiterlijke verschillen zijn zeer miniem: de L-21 heeft flaps en horn-balanced elevators. De Bandai Nr. 8521 Super Cub op 1:48 (momenteel uitgegeven door Minicraft) zal voldoen. Die heeft, in tegenstelling tot het onderwerp van Thiery, flaps en ook het juiste motorblokje.

TheFlyingDutchman schreef:
Bijna precies wat ik een hele tijd terug op Wikipedia heb getypt :mrgreen:

Daar ontmasker je me zowaar als copy/paste wikipedia lezer ;-) Complimenten voor je bijdrage overigens want ik ben het helemaal met je eens dat dit icoon ook een Nederlandse wiki variant verdient. Zal ik, om mn gezicht een beetje te redden, dan maar het verhaal achter het welpje delen? Het is namelijk eigenlijk een tijgerwelpje. De Taylor Cub had oorspronkelijk een 20 pk (!) Brownback "Tiger Kittten" motor en dat inspireerde C.G.Taylors accountant Gilbert Hadrel om het toestel naar een Tijgerwelpje te vernoemen: een 'Cub'. Overigens bleek 20 pk niet voldoende (duh...) en het prototype kwam er niet hoger mee dan 1,5 meter boven de grond.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piper L-18C 1/72 KP
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Vintage Jet schreef:
Sjaak, de L-21 is de militaire versie van de PA-18-125 Super Cub en verschilt van de L-18 (civiel een PA-18-95) door toepassing van een 125 pk Lycoming motor (daaruit volg dat de PA-18-95 een 95 pk Continental motor had). De uiterlijke verschillen zijn zeer miniem: de L-21 heeft flaps en horn-balanced elevators. De Bandai Nr. 8521 Super Cub op 1:48 (momenteel uitgegeven door Minicraft) zal voldoen. Die heeft, in tegenstelling tot het onderwerp van Thiery, flaps en ook het juiste motorblokje.

VJ, bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik ben bang dat ik toch geduld moet hebben tot KP een L-21 op de markt wil brengen. Mijn hele collectie is namelijk 1:72 en daar wil ik niet vanaf stappen.

Thiery, excuses voor het vervuilen van je topic :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piper L-18C 1/72 KP
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Shake schreef:
Ik ben bang dat ik toch geduld moet hebben tot KP een L-21 op de markt wil brengen.


L-21 = PA-18-125 en de 150 PK versie is weliswaar nooit militair gegaan, maar heeft geen uiterlijke verschillen. Dus dit zou hem moeten zijn: https://www.aviationmegastore.com/piper ... art=136427

https://www.scalemates.com/kits/1012862 ... -pa-18-150

Alle drie de KP uitgaven in 2016 van deze serie hebben dezelfde tool, waarbij het model uitgaat van flaps en horn balance elevators. Dat betekend dat dit model exact overeenkomt met een L-21 en dus dat Thiery aan de slag moet met putty om wat lijntjes dicht te zetten en er zo een L-18 van te maken. En dat brengt ons terug bij dit topic. Sjaak, doe je mee met deze?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement