Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


-Max. startgewicht van 12,500 lb (5,670 kg).
-Bij voorkeur civiel, maar onbewapend militair (liaison, observatie etc.) mag ook.
-Helicopters zijn toegestaan.
-Geen warbirds/gevechtstoestellen!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2018 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Een nieuw project dat, volgens mij, prima past in de buddy build Kleine Luchtvaart: de De Havilland DH.104 Dove van Martin’s Air Charter. Deze werden immers veelvuldig gebruikt voor rondvluchten boven de bollenvelden en ze hebben een maximum startgewicht van 4060 kg.

De kit is AModel No. 72294, die vorig jaar is uitgegeven. De eerste indruk is goed. Veel fijne details, mooie scherpe trailing edges op de vleugels en een uitgebreide set decals. De kit heeft de motorbehuizing voor de 330/380 hp Gipsy Queen motoren van Mark 1 t/m 6. Voor Mk.8 en de Devon en Sea Devon C.20 modellen, met 400 hp Gipsy Queen motoren schijnt een resin setje te bestaan. De beide mogelijke cockpit types zijn wel optioneel met het model meegegeven.

photo 441710

photo 441708

photo 441709

De nadelen van model zijn de lege cabine (scratch) en ontbrekende details in de decals. Zo liep de rode bliksemschicht bij de PH-MAD tegen het cockpit raam. Bij de PH-VLC, die ook gemaakt kan worden, liep deze vrij van het raam zoals ook te zien is op de huidige (niet originele) PH-MAD in het Aviodrome. De reden achter dit verschil in beschildering is dat de PH-MAD initieel een Alitalia achtige livery kreeg, in lijn met de ex Alitalia DC-3 PH-MAB. Kort daarna werd een eigen MAC livery geïntroduceerd met de rode en blauwe lijnen.
Ik wil er de originele PH-MAD van maken met Martin’s Air Charter LTD. Titels. En daar ontbreken dan weer de lettes ‘LTD’. Voor. Titels die overigens maar aan één kant van de romp werden toegepast. Kortom: een uitdagende brouw.

Duif
de Havilland DH.104 Dove is ontworpen door Ronald Eric Bishop, die ook de Mosquito, de Comet en de Vampire ontwierp. Zo is het landingsgestel van de Vampire nagenoeg identiek aan dat van de Dove. Het toestel is de opvolger van de vooroorlogse Dragon Rapide dubbeldekker, die in Nederland een kleine maar opvallende rol heeft gespeeld. Zie hiervoor mijn verslag van de KLM Aerocarto ‘Dominie’ https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 3b97e1282c

Van de populaire Dove zijn tussen 1946 en 1967 542 stuks gebouwd. De militaire versies werden ‘Devon’ en ‘Sea Devon’ genoemd. Er is ook een driemotorige variant: de De Havilland Australia DHA-3 Drover. Het model is opgevolgd door de viermotorige de Havilland DH.114 Heron.
De eerste versies van de Dove boden plaats aan 6 tot 8 passagiers en hadden, afhankelijk van de wensen van de klant een transparant of gesloten cockpit dak met een typerende antenne. Modellen 7 en 8 hebben een iets grotere cockpit, vergelijkbaar met de Heron. Civiele toestellen hebben een grijs instrumentenpaneel en militaire versies een zwarte.

MAC
Via Freelance reclameslepen en zijn eigen bedrijfje ‘Reclamair’ kwam de jonge piloot en luchtvaartondernemer Martin Schröder in 1956 tot de conclusie dat er in Nederland markt was voor chartervluchten. Hij startte op 24 mei 1958 een bedrijfje op Schiphol dat zich toelegde op zowel rondvluchten als charters: Martin’s Air Charter (MAC). Het eerste vliegtuig in de vloot was een gehuurde de Havilland Dove PH-MAC. Naast Schröder zelf waren er vijf werknemers, waarvan voormalig luchtmacht maat en nu ‘general manager’ en Dove vlieger John Block (later Transavia, Air Holland) en chef-stewardess Tineke Nipshagen (de echtgenoot van Martin Schröder) het vernoemen waard zijn.

De rondvluchten waren een schot in de roos en Schröder en Block vlogen talloze rondvluchten over de bollenvelden in het oprichtingsjaar. De eerste buitenlandse bestemming van MAC waren het Spaanse Palma de Mallorca en Malaga die in die tijd een vliegtijd hadden van vijf uur of meer. Passagiers kregen geen warme maaltijd. De catering bestond uit zelf gesmeerde broodjes en koffie uit een thermoskan. Er kwam een Dakota, PH-MAB (in Alitalia beschildering) en de gehuurde Dove werd vervangen door de in Engeland gekochte Dove PH-MAD. Door de overname van Limburg Airways kwamen er nog twee toestellen bij: een tweede Dove PH-VLC en een viermotorige Heron PH-VLA.

photo 441706
De Dove als G-AKCF voor BOAC in 1947

photo 441702
De tweede eigen kist voor MAC! De Dove als PH-MAD in 1960 in een soort basis Alitalia beschildering.

PH-MAD
De Havilland DH-104 Dove Mk.1, c/n 04030, kwam in 1947 als 30e toestel van dit type uit de fabriek rollen en ging als G-AKCF vliegen voor BOAC en daarna voor onbekende operators. Op 31 maart 1960 werd het in geschreven onder ‘Martin’s Luchtvervoer Maatschappij NV, Schiphol’.

photo 441705
De PH-MAD in eerste eigen MAC livery.

Nadat in 1963 de voorlopers van Nedlloyd een 49% belang namen in MAC, werden de operaties van Fairways Rotterdam (eigendom van NV Scheepvaart en Steenkolen Maatschappij) en MAC geïntegreerd. In 1964 vloog PH-MAD om die reden een periode met de titels van Fairways Rotterdam de route Zestienhoven - Southampton. Op 15 augustus 1964 voerde de DH-104 Dove PH-MAD de laatste Fairways Rotterdam dienst. In juli van dat jaar werd de Dove PH-MAD reeds voorzien van het nieuwe rood/blauwe Martin's Air Charter kleurenschema.

photo 441701
De PH-MAD vliegend voor Fairways.

Op 22 november 1966 werd de inschrijving van PH-MAD doorgehaald en ging de machine naar Cameroon Air Transport (CAT) als TJ-ACE, waar het voornamelijk door Nederlanders werd gevlogen! http://www.ruudleeuw.com/others-beunk-phmad.htm Hierbij een verslag met foto’s van Transavia captain Hans Beunk, die het toestel in Cameroon vloog en het in 1974 terugzag op het vliegveld van Tiko, toen het daar stond opgeslagen, omdat CAT in 1969 haar vliegoperaties had gestaakt. Volgens de database van Herman Dekker is het toestel ergens na 1974 gesloopt.

photo 441704
De registratie PH-MAD is vaag nog zichtbaar in 1974.

De PH-MAD die momenteel in het Aviodrome in Lelystad staat is eigenlijk de in 1954 gebouwde C.20 Devon, c/n 04453 met Royal Navy registratie XJ350. In 1983 is het in MAC kleuren gespoten door studenten van de KLM Bedrijfsschool en toegevoegd aan de collectie van het Aviodome.

photo 441707
De 'nieuwe' PH-MAD in 1983.

Martinair Holland
De strategie die John Block later succesvol toepaste bij Transavia en Air Holland had hij geleerd bij MAC: grotere kisten, meer volume en groeien om de kosten laag te houden. De eerste DC-4 Skymaster kwam in 1962 en de DC-7 in 1964. In 1965 verliet Block MAC, maar zijn beleid werd voortgezet: de vloot bleef gestaag groeien en de eerste DC-8 en DC-9 straalvliegtuigen kwamen in 1968. Ondertussen waren de twee Doves in 1966 verkocht. In dat jaar veranderde MAC haar naam in Martinair Holland: Schröder ging voor ‘Mooier-Beter-Groter’. Op 19 november 1973 (ik was toen twee dagen oud) landde de eerste Martinair DC-10, toepasselijk PH-MBG, op Schiphol. In de jaren ’80 en ‘90 volgde de Boeing 747, 767, Airbus A310 en de MD-11. Martinair was groot geworden met het vliegen van vakantiegangers en had waardevolle vrachtcontracten. Helaas lijken de filosofische woorden van Agent Smith uit The Matrix ook hier te gelden: "Everything that has a beginning has an end".

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op do 05 jul, 2018 22:28 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 maart, 2018 7:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een mooi gelijnd toestel. Apart cockpitglas zo. Succes met de bouw.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 maart, 2018 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Mooi project...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 maart, 2018 15:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ziet er een veelbelovend project uit!
Succes.

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 maart, 2018 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
markie schreef:
Wat een mooi gelijnd toestel.

Het is dan ook van de hand van de ontwerper van de De Havilland Mosquito. In mijn ogen de mooiste WOII kist die is gebouwd ;-)

photo 441900
Nog even een vergelijk van de romp van de DH.104 Dove met grote broer, de viermotorige DH.114 Heron, met het dubbele aantal zitplaatsen. Gezien het startgewicht van de Heron hoort die niet thuis in de kleine luchtvaart, dus dat zal ooit een draadje worden in het civiele deel.

photo 441902
Dan het begin. Eerst een hoop schuurwerk aan de romp gehad. Amodels maakt er iets moois van, maar met enige flash.

photo 441903
Vervolgens het begin van het interieur. Helaas is dat er niet bij geleverd. Het model van de Heron (Airfix) heeft dat overigens ook niet, maar die heeft wel een aantal figuurtjes. Wie weet komen er wel twee in de Dove cockpit.

photo 441899
Een doorsnede van de cabine. Iedereen die voor het eerst een Dove inkruipt (je kan er niet in staan), struikelt bij de tweede stoel van voren. Dwars door het gangpad loopt de vleugelligger!

photo 441904
En zover ben ik nu. De vloer, vleugelligger en het achterste schot zijn geplaatst. Nu kunnen de cabine en cockpit in detail worden uitgewerkt.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Amodel wordt ook wel Amonster genoemd. Succes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik heb al eerder geschreven, in mijn stash heb ik dezelfde twee kits. Stiekum heb ik bij de A Model Dove de wand wat de cockpit en de cabine scheid open gemaakt, de Dove kent namelijk geen deur. Ook zal ik bij mijn model deze wand schuin in het model monteren, zoals het ook op de bouwtekening te zien is. Ik wil deze twee (de Airfix Heron en A Model Dove) gaan bouwen wanneer ik de DC-3 en DC-2 klaar heb.

Ben van plan om het interieur, die ik voor mijn Heron en Dove ga maken, ook als upgade kit op Facebook wil gaan verkopen.

Deze ronde geef ik aan VJ de eer om deze te bouwen. Zelf ben ik al bezig met de Fokker die ik voor deze BB zou gaan bouwen, en daar laat ik het ook bij.

Succes met de bouw van deze mooie duif. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2018 10:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Scale72Modelking1984 schreef:
de Dove kent namelijk geen deur. Ook zal ik bij mijn model deze wand schuin in het model monteren, zoals het ook op de bouwtekening te zien is.


photo 442340
Hierbij het plaatje. Bij de Airfix Heron (onder) is de schuine wand al aangebracht. Bij de Dove moet de scheidingswand verlijmt worden met twee zijkanten van de cockpit. Hierbij hebben de ontwerpers van A model geen rekening gehouden met de schuine wand. Omdat het uiteindelijk niet zichtbaar zal zijn (en omdat ik geen zin heb in al het extra werk) laat ik het model op dit punt voor wat het is. Soms wint de detaildrift het, soms de flaws in het model. Ook al betekend dat een inperking van de beenruimte van de voorste passagiers ;-)

Overigens: wat is jou bron dat een Dove geen cockpit deur heeft?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 apr, 2018 5:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
In ieder geval weten jij en ik het :)

Vandaar dat ik deze modellen ga bouwen wanneer ik wat ademruimte heb. Wie weet heb ik t.z.t mijn upgrade al uitgebracht voordat het bouwverslag op het brouwersforum is geschreven.

Wat het missen van de deur betreft. Door de schuine wand zou de deur de cockpit in moeten draaien, en daar is geen ruimte voor . Op de ontwerptekeningen die ik gezien heb, staat het als een open doorgang.

In ieder geval succes met het bouwen :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 apr, 2018 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Scale72Modelking1984 schreef:
Door de schuine wand zou de deur de cockpit in moeten draaien, en daar is geen ruimte voor . Op de ontwerptekeningen die ik gezien heb, staat het als een open doorgang

http://www.natureandtech.com/?cat=78
Hier vind je het antwoord: een naar beneden taps toelopende en de cabine indraaiende cockpit deur. Zodat hij, ondanks montage onder een hoek, niet tegen de cabine vloer liep. Slim British design, of gespiekt bij het cabine ontwerp van de Grumman Mallard? Wie het weet mag het zeggen ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement