Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Afgelopen maandag ontving ik mijn bestelling met nieuwe modellen. Hierbij was ook de 1:72 McDonnall Douglas FG.1 Phantom van Airfix.

photo 445695

Ik had geschreven dat ik wel een what if zou willen maken. In dit geval What if... de opvolger van de Seahawk o.a. de FG.1 Phantom was, gestationeerd op deels een Amerikaanse Carrier, deels een Britse Carrier.
Laten we dan aannemen dat daarvoor de squadrons 320 en 321 werden uitgekozen.

Hawker Seahawk
Constr. nr. RAF Reg. MLD Reg. 2e MLD Reg. In Dienst Uit Dienst Aantekening
6621 XL237 6 _ 50 111 18-07-1947 23-10-1964
6622 XL238 6 _ 51 112 20-08-1957 14-07-1964
6623 XL239 6 _ 52 113 30-07-1957 23-10-1964
6624 XL240 6 _ 53 05-09-1957 06-11-1957 Ongeval Oud-Beijerland, afgeschreven
6625 XL241 6 _ 54 114 05-09-1957 24-10-1963 Reserve onderdelen
6626 XL269 6 _ 55 115 20-08-1957 29-03-1963 Reserve onderdelen
6627 XL270 6 _ 56 116 17-09-1957 23-10-1964
6628 XL271 6 _ 57 117 17-09-1957 10-07-1964
6629 XL272 6 _ 58 118 23-10-1957 24-10-1963 Reserve onderdelen
6630 XL273 6 _ 59 119 01-10-1957 23-10-1964
6631 XL274 6 _ 60 120 23-10-1957 23-10-1964
6632 XL275 6 _ 61 121 30-09-1959 In zee, KD, afgeschreven
6633 XL305 6 _ 62 122 23-10-1964
6634 XL306 6 _ 63 123 14-07-1964
6635 XL307 6 _ 64 124 24-10-1963 Reserve onderdelen
6636 XL308 6 _ 65 125 09-03-1962 In zee bij Katwijk, afgeschreven
6637 XL309 6 _ 66 126 03-12-1957 08-07-1960 In zee, KD, afgeschreven
6637 XL310 6 _ 67 127 17-01-1958 23-10-1964
6639 XL311 6 _ 68 128 18-12-1957 29-03-1963 Reserve onderdelen
6640 XL312 6 _ 69 129 18-12-1957 23-10-1964
6641 XL313 6 _ 70 130 08-01-1958 24-10-1963 Reserve onderdelen
6642 XL314 6 _ 71 131 29-01-1958 23-10-1964


Overgenomen door McDonnall FG.1 Phantom
RAF Reg. USN Reg. MLD Reg. In Dienst Uit Dienst Aantekening
XV604 114 30-06-1968 1984 VSQ321, US Carrier (tot 1974 repaint, tomcat schema)
XV605 115 30-06-1968 1984 VSQ321, US Carrier (tot 1974 repaint, tomcat schema)
XV606 116 30-06-1968 1984 VSQ321, US Carrier (tot 1974 repaint, tomcat schema)
XV607 117 14-07-1968 1984 VSQ321, US Carrier (tot 1974 repaint, tomcat schema)
XV608 118 14-07-1968 1984 VSQ321, US Carrier (tot 1974 repaint, tomcat schema)
XV609 119 14-07-1968 1984 VSQ320, UK Carrier (tot 1974 (vervangen door SEPECAT)), VSQ321, US Carrier (nightbat schema)
XV610 120 28-07-1968 1984 VSQ320, UK Carrier (tot 1974 (vervangen door SEPECAT)), VSQ321, US Carrier (nightbat schema)
XV611 121 28-07-1968 1984 VSQ320, UK Carrier (tot 1974 (vervangen door SEPECAT)), VSQ321, US Carrier (nightbat schema)
XV612 122 28-07-1968 1984 VSQ320, UK Carrier (tot 1974 (vervangen door SEPECAT)), VSQ321, US Carrier (nightbat schema)
XV613 123 11-08-1968 1984 VSQ320, UK Carrier (tot 1974 (vervangen door SEPECAT)), VSQ321, US Carrier (nightbat schema)
XV614 124 11-08-1968 1984 VSQ321, US Carrier (tot 1974 repaint, tomcat schema)
XV615 125 11-08-1968 1984 VSQ321, US Carrier (tot 1974 repaint, tomcat schema)
XV616 126 25-08-1968 1984 VSQ321, US Carrier (tot 1974 repaint, tomcat schema)
XV617 127 25-08-1968 1984 VSQ321, US Carrier (tot 1974 repaint, tomcat schema)
XV618 128 25-08-1968 1984 VSQ321, US Carrier (tot 1974 repaint, tomcat schema)
XV619 129 08-09-1968 1984 VSQ320, UK Carrier (tot 1974 (vervangen door SEPECAT)), VSQ321, US Carrier (nightbat schema)
XV620 130 08-09-1968 1984 VSQ320, UK Carrier (tot 1974 (vervangen door SEPECAT)), VSQ321, US Carrier (nightbat schema)
XV621 131 08-09-1968 1984 VSQ320, UK Carrier (tot 1974 (vervangen door SEPECAT)), VSQ321, US Carrier (nightbat schema)
XV622 132 22-09-1968 1984 VSQ320, UK Carrier (tot 1974 (vervangen door SEPECAT)), VSQ321, US Carrier (nightbat schema)
XV623 133 22-09-1968 1984 VSQ320, UK Carrier (tot 1974 (vervangen door SEPECAT)), VSQ321, US Carrier (Nightbat schema)

MLD reg. 101 t/m 113 zijn gegeven aan North American F-100C/D & F Super Sabre toestellen vliegend vanaf De Kooy en Valkenburg.

Kleurschema's
bovenkant onderkant
1ste schema extra dark seagray BS 640 (FS 16099) sky BS 210 (FS ?)
RAF bluegray BS 633 (FS ?) Eau De Nil BS 216 (FS ?)
tomcat schema light gull gray FS 16440 white FS 17875
nightbat schema extra dark seagray BS 640 (FS 16099) PRU Bleu BS 636 (FS 15109)
RAF bluegray BS 633 (FS ?) PRU Bleu BS 636 (FS 15109)

:wink: Dit is natuurlijk puur fictief :mrgreen: maar wel leuk

Ik ben nu druk bezig met brouwen, maar hier alvast een foto van de vordering.

photo 445696



En voor de mensen die zich afvragen wat er verder in de verzenddoos zat.

photo 445716 photo 445715
De 1/48 North American P-50D Mustang (de new tool van Airfix), en de F-104G Starfighter (Italeri reboxed Hasegawa kit)

Kijk uit naar het bouwen van deze twee, die je uiteindelijk in mijn bouwverslag Alle Nederlandse figthers in 1:48 en op mijn facebook pagina kan volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2018 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Een kleine bouw-update

photo 445737

Nu ben ik bezig met het verven van de stoelen, en daarna zie ik wel.
Tot een volgende bouw-update

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 mei, 2018 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
De Phantom zit zo goed als in elkaar en ligt er nu zo bij op mijn werktafel.

photo 446293 photo 446294

photo 446292 Canopy ligt er nog los op, en wordt na het afplakken erop vastgelijmd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 mei, 2018 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Altijd leuk zo'n what-if... zo heb ik iemand gekend die een F14 Tomcat van de BAF: (de Belgische luchtmacht) had gemaakt! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2018 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Altijd leuk om je fantasie te gebruiken, en dan te proberen het zo te maken dat het ook nog werkelijk had gekund.

Als vervolg op deze what if... zal ik t.z.t. ook nog o.a een F-18 Hornet, SEPECAT Jaguar in MLD uitvoering maken (corresponderend met de tijdsperiode). Ook zal ik een paar What if... KLu jagers gemaakt worden (o.a. Tornado).

Maar dat is voor een andere keer. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2018 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja inderdaad, dat is nu net het mooie van modelbouw: grenzeloze mogelijkheden! :D
Dergelijke verslagen volg ik dan met veel plezier! :brouw:

En zoals je zegt dat het misschien in werkelijk wel kon zet soms mensen aan het twijfelen.... "Hoezo, hebben we in België F14's gehad"??? :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 mei, 2018 4:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Denk dat je mijn toekomstige What if SABENA... Boeing BV 107 bouw ook wel interessant zult gaan vinden. (Dat is als je wat met SABENA hebt)

Maandag haal ik de kit ervoor op bij dave the doctor, en nog een Tornado Mk.I en F-20 Tigershark.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2018 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuke What If! Nog niet eens zo’n gekke gedachte als “we” gewoon vliegkampschepen aangehouden hadden. Alhoewel ik me afvraag of het dan de Engelse varianten geworden zouden zijn. Zijn die inlaten en flats nu echt uit wit plastic terwijl de rest uit grijs plastic gegoten is? Vreemd...

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2018 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
In mijn verslag ga ik er vanuit dat we geen vliegkampschip meer hebben, maar dat we twee squadrons stationeren buiten Nederland (één op een Engelse carrier, en één op een Amerikaanse), want waarom wel een Amerikaans squadron in Nederland maar geen in Amerika? (Amerikanse Carriers worden als Amerikaans grondgebied gezien).

De Engelse McDonnald Phantom was een aangepaste Amerikaanse F-4, vooral het onderstel en de jetturbines vallen daarbij op. Persoonlijk denk ik dat de Engelse variant van de Phantom voor de MLD logischer is vanwege de Rolls Royce jettubines. De marine is bekent met Rolls Royce, het zal sneller door een monteur begrepen worden wanneer alles in de vloot uitgaat van de zelfde motorleverancier. Afgezien van de afterburner en het verschil in brandstof zit er niet veel verschil tussen een maritieme turbine en een voor de luchtvaart.

Gezien dat toen de fregatten en carriers van zowel Engeland als Nederland als aandrijvkracht Rolls Royce tubines gebruikte, daarom kozen de Engelse voor RR. Ik ben vrij zeker dat Nederland daar ook voor gekozen hadden. In tegenstelling tot de Amerikanen die atoomcarriers hebben, en al bekend waren met GE en P&W in hun jets en Helikopters.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2018 6:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Scale72Modelking1984 schreef:
(Amerikaanse Carriers worden als Amerikaans grondgebied gezien).

Dat is internationaal overal zo: een schip heeft de nationaliteit van het land waarvan het de vlag voert... een vrachtschip bvb dat in de haven van A'pen ligt en onder de Panamese vlag vaart is Panamees grondgebied en daar aan boord geldt de Belgisch wet niet, enkel de Panamese! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement