Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2018 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
jup, wordt nog bijgewerkt. Zeker met dat er eigenlijk decals voor in de kit zitten haha!
Ik had geen tape meer toen ik ze had geschilderd, maar nu weer wel, duuuuus ...^^

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 feb, 2018 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Dat is zeker een snelle bouw. Deze al af en ik moet nog beginnen :D
Ik zie het niet goed op de foto's maar zit er nu een naad op zijn rug?
Ik ben benieuwd naar de foto's na het retoucheer werk.

Getz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 maart, 2018 0:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Ondertussen wat aan het huis gewerkt.
Die 'naad' is enkel door de glans dat je die ziet, maar je hebt gelijk, ik heb nog wat touch up werk.

Toch kon ik het niet laten, nog eentje te beginnen, want ein-de-lijk is de 4e Phantom geland!

Afbeelding

Voor wie het nog niet weet, korte geschiedenis:
De Fleet Air Arm zocht een opvolger voor hun DH Sea Vixen en liefst een supersonisch toestel. Aanvankelijk was dit geprojecteerd als de P1145 maar de kosten swingden al gauw zo de pan uit dat men keek voor een bewezen toestel; in dit geval, de McDonnel-Douglas F-4 Phantom II. Op dat moment vloog de F-4J bij de US Navy en men ervoer dit als het meest geschikte toestel.
Er werd wel een hoop aanpassingen voorzien om het toestel Brits te maken en de lokale industrie een broodnodige injectie te geven: zo werd de Phantom aangedreven met Rolls-Royce Spey motoren, de radar werd door Ferranti in licentie gebouwd en er werden nog diverse onderdelen Brits geproduceerd. Het zodanig ontstane toestel veranderde ook uiterlijk veel, want de Spey motoren waren een tikkeltje meer omvangrijk, waardoor de romp iets breder kwam, maar de basis was nagenoeg hetzelfde. Daarom sprak men van de variant F-4K.
De RAF aan haar kant verloor ook haar interesse in de P1145 omwille van de kostprijs, niet weinig gemotiveerd door de Defense White Paper van 1962 die hier de geldkraan spreekwoordelijk dicht voor draaide, net als voor het andere project, de TSR.2.
Uiteindelijk draaide ook de F-111 op een flop uit dat de RAF eveneens op de Phantom-kar zou springen, en van dezelfde versie een gecombineerde bommenwerper-onderschepper zocht te bekomen, die uiteindelijk de F-4M zou worden.
De F-4K was nagenoeg identiek, op enkele specifiekere distincties na, aan de F-4M, en hoewel de rol van de F-4K (die ondertussen te boek stond als de FG.1) veeleer op de rol van onderscheppingsjager lag, nam men toch elementen mee om te kunnen bombarderen en de Phantom als jachtbommenwerper eveneens van de Britse carriers in te kunnen zetten.
Toch was er één kenmerk dat de marine-versie van de Britse Phantoms onmiddellijk onderscheidde: de dubbel uittrekbare neuslandingspoot.
De reden hier achter was een grotere lanceerhoek te bekomen om meer lift te bekomen op een korte afstand, wat met de beperkte lengte van de Britse carriers, zoals de HMS Eagle, HMS Ark Royal of de HMS Hermes, absoluut nodig was.
En deze versie gaan we dus brouwen.

Airfix brengt de laatste tijd veel nieuwe toolings uit voor hun kits en deze FG.1 is geen uitzondering. Voor haar schaal is dit echt wel een zeer uitgebreide kit: zowat alle opties die de kit biedt voorziet in de daartoe aangepaste onderdeeltjes voor deze opties: de radar uitgeschoven en de neuskegel omgeklapt, wheelbays gesloten of open (zonder dat je dus de kappen uit elkaar hoeft te halen) flaps open of gesloten, ditto voor de slats, de buitenste vleugelpanelen opgeklapt of neergelaten, onderdelen voor de cockpitkappen open of een enkel stuk voor een volledig gesloten canopy, en zo voorts.
Ook de motoren zijn gedeeltelijk gereproduceerd, dat is te zeggen, de inlaten zijn heel mooi nagebootst en kan je zelfs mooi zien als je in de inlets kijkt.
Je kan zeggen wat je wilt maar ze hebben echt hun huiswerk gedaan bij Hornby. En dat voor een redelijke prijs!
Maar wat ik zelf er aan ervaar is dat ze bij Hornby ook rekening lijken te hebben gehouden met de after marketsetjes die je voor deze kitjes wel kan bedenken, zoals complete motoren, cockpit of enkel al de stoeltjes, al is 1 ding wel opvallend: voor Airfix is het niveau van details ongelooflijk.

De kit bevat verder een zeer erg gedetailleerde bouwhandleiding, met wat je moet bouwen nog eens in het rood aangeduid, en per bouwoptie zowat 2 hele pagina's.
Aansluitend heb je 2 A3 vellen groot voor de decals, 1 zijde voor elk van de 3 mogelijke versies en de vierde zijde met de algemene stencils. En dat brengt ons bij het decalvel dat echt zéér uitgebreid is!

Beginnen is steevast met de cockpit. De stoeltjes zijn eerst aan de beurt, in 3 onderdelen elk met de riempjes voldoende gereproduceerd om ze met wat vaste hand te verven.
De cockpit zelf heeft decals voor de vele panelen, en het geeft een aardig geheel.

Afbeelding

Afbeelding

En daarmee zijn we weer vertrokken!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 maart, 2018 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Vandaag een half dagje maar moeten werken, er komt nog een hersteller langs want ons wasmachine heeft een vreemde neiging bij wolwas op het laatst hard te lekken.
En toestel is nog geen half jaar oud, dus zou niet mogen.

Home office opgesteld, en we gaan tussendoor nog wat priegelen.

Ik volg Dave zijn build en neem tips mee, maar tjonge, de kit past als een handschoen voor het merendeel. Airfix heeft hier een goeie kit getoold, dat ik nog altijd twijfel of dit wel een Airfix kit is.
Niet dat ik ze nou zó slecht vind, maar heb in mijn 30 jaar ervaring de nodige downs gekend bij Airfix. Deze kit is echt een verademing.
Maar goed, we wijken af.

De pit zit ineen, tijd voor de romp. Deze bestaat uit 2 flinke helften, inclusief de neuskegel. Gelet op de optie om deze omgeklapt te bouwen, kan je deze er af snijden. Jammer, een aparte kegel had mooier geweest en, zo je voor deze optie kiest, had je minder snijwerk in mijn ogen. Maar, ik doe deze optie niet, ergo geen gezeur.
Ook een tegenvaller, ik heb de juiste verf niet voor het blauwgrijs effect. Mijn Revell 79 komt voor mij genoeg in de buurt en omdat deze bij extra lagen een 'wash' effect geeft, daarvoor geopteerd.
De onderkant is Lifecolor Var.51 Helder Grijs, en de metalen vlakken zijn Revell 91 bijgewerkt met roeteffect van Tamiya Weather Master.
De neuskegel is Revell 7 glanzend zwart.

Afbeelding

Wat detail:
Afbeelding

Voor de kundige ogen, ik fotografeer as I go, en ga niet te veel opgaan in voor en na-toestanden dus dat je al wat slecht werk ziet, zullen we maar zeggen, is normaal :)
Ik maak altijd wel enkele eindfoto's :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 maart, 2018 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Kijk aan, gewoon nog een entry! Was je zo enthousiast door de foto's van de kist van Dave dat je 'm zelf ook maar aangeschaft hebt? De bouw zal je ook deze keer vast voorspoedig af gaan. De kit ziet er super uit alleen vind ik wel dat de cockpitdecals daar afbreuk aan doen. Recent heb ik nog een Eduard cockpit decaltje geplakt in een Fw 190 en dat ziet er toch veel realistischer uit. Maarja, succes ook weer met deze.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2018 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
haha ja hoor, Dave en een hoop goede reviews.

De kit is inderdaad open voor verbetering, zeker op het gebied van interne details. Zoals eerder aangehaald kan dit natuurlijk nog komen, een goede kit als deze wint alleen maar bij aftermarket!

Ondertussen verder gebouwd. Dit is het werk van een goede 3-4 avonden goed doorbrouwen:

Afbeelding
De luchtinlaten bestaan uit 4 delen, zijnde het inlaatkanaal, de inlaatgeleiders en de panelen die de inlaat haar typische vorm geeft.
De romp dan dicht maken en je krijgt het bovenstaande.

Afbeelding
De vleugels bestaan uit een rompvlak, een centrale kern, de flaps en slats, en de buitenste vleugelpanelen.
In de kit kan je heel wat opties maken hier, zoals de buitenste panelen in 'schone' configuratie, 'vuil' of in opgeklapte stand.
Idem voor de flaps, luchtremmen en de slats. Omdat ik haar in lanceer-configuratie wilde bouwen
krijgen we hier wel veel opties voor! En dat heb ik gedaan ^^

Afbeelding
En zover zijn we nu dus gekomen.

Omdat ik het allemaal wat "verweerd" wil maken, heb ik geopteerd het verfwerk niet te strak te houden.

Morgen weer!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 maart, 2018 14:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
je gaat als een speer, vind ik er "persoonlijk" ook een beetje aan te zien. lijkt me wel jammer zo gezien de naad op de neuskegel en dergelijke.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2018 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Hoi Silenoz,

ik bouw snel, klopt. Het is voor mij vooral om bezig te zijn en te verbeteren. Wat niet altijd zo goed loopt want huis in verbouwing en dan geen echte brouwplek :p
Maar de kit is wel echt goed, zeker als ik zie hoe een andere buddy het er van afbrengt. Niettemin, voor de situatie ben ik er ook blij om zoals het gaat.

Canopy in de kit komt in 2 modellen: 1 volledige clear part met alle delen in verwerkt voor de kap gesloten weer te geven, en dan 5 clear parts voor alles los
te monteren en de kappen open te bouwen. Omdat het de bedoeling is hem in zijn lanceerconfiguratie weer te geven, is de kap bij mij gesloten dus heb ik het
volledig clear part gemonteerd. Zit zeer goed.

Afbeelding

Vervolgens enkele dagen goed door gebrouwen en toen merkte ik een wel heel (on)opvallende vergissing: de neuswielpoot zit er achterstevoren op.
Hoe heb ik dat geflikt? Te laat om het nog te corrigeren, dus ja, mocht ik haar herdoen, een aandachtspuntje. De plug is niet aangepast zodat je
Deze fout niet kan maken. Best dat je er dus aan denkt.

Afbeelding

De uitlaten ook uit gewerkt, en lijkt wel dat ze wat gelekt hebben. Wel lollig zicht.

Afbeelding

De kit is nu compleet op de kleine puntjes na, maar ze is echt goed voor een Airfix, het valt op dat de Britten werken aan de kwaliteit.

Afbeelding

Het decalvel mag er bij komen en dat is zéér uitgebreid. Ze hebben aan alle stencils gedacht (of zo lijkt het toch) waardoor je zeker
Een volledige Phantom neer kan zetten. Je hebt meer werk met de decals dan de kit zelf :p

Dit gaat nog even duren!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement