Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 jan, 2018 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Hellootjes,

Zoals eerder aangekondigd ga ik binnenkort een nieuwe bouw doen hier. Daarbij ga ik eerst wel kijken voor een paar andere kitjes af te werken, zoals 2 Tornado's en mijn Bear.
Nadien kan ik me terug op de spoken concentreren.
Ik heb ze in de deelnemers al aangegeven, waarbij ik eerst voor een filmversie wilde gaan en een F-4N van VF-111, maar toen viel mijn internet-oog op de Phantom van de Royal Navy,
de FG.1 van Airfix.

Dus, de sequel heeft haar star cast als volgt:

1: Hasegawa MDD F-4N Phantom II in de kleuren van de VF-111 'Sundowners'.
Deze eenheid behoeft geloof ik weinig introductie, met de grote rijzende zon op het staartvlak,
die heel vaak in de Atlantic opereerde en de grote Tupolev Tu-95 bommenwerpers mocht onderscheppen.
Met dat ik nu zo een grote Beer aan het brouwen ben, een mooie buddy naast mijn VF-84 'Jolly Rogers'.
Net als de F-4J was de F-4N aangepast voor dienst op carriers te kunnen draaien, maar met de toevoeging
van de lange pod voor het 20mm gatling kanon onder de neus.
Dit wordt mijn eerste Sundowner maar ik overweeg nog een F-14 op termijn...

De kit van Hasegawa is een combo-kit, die toelaat de F-4B te bouwen of de F-4N. Dus ik ga wat spare parts hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een alternatief voor de VF-111 had deze geweest (tot jolijt van mijn dochter misschien)
Afbeelding

De inhoud zal ik wel tonen zodra ik ze heb.

2: Airfix MDD F-4 Phantom II FG.1 'Royal Navy'.

Dat de F-4 een zeer wijd verspreid vliegtuig was, behoeft volgens mij weinig verder pleidooi. Zowel de US Air Force, de US
Navy als de US Marines vlogen met het spook. Aan de andere kant van de wereld was de grote vogel een vertrouwd
gezicht boven West-Duitsland, maar ook in Japan vloog men met de Phwoarrrrrr. (oh how i LOVE that word!)
Bij de Britten was het ook een tijdlang een vertrouwd gezicht, maar dan eerst en vooral bij de Royal Navy, en dan aansluitend
bij de RAF. Het toestel was in casu gelijk aan de F-4J die gebruikt werd door de US Navy en de USMC, maar met de
Rolls-Royce Spey turbojet motoren en Britse avionica. De productieversie die bestemd was voor de Royal Navy werd
aangeduid als F-4K, de RAF-versie als F-4M. Respectievelijk werden dit de FG.1 (Fighter/ground) en de FGR.2 (Fighter/Ground/Recon)
aanduidingen waarbij dit, verwarrend genoeg, zowel kon slaan op de F-4K als dat het gold voor de F-4M.
Een ander opvallend detail van de Britse Phantoms was een uitschuifbaar neuswiel, waarmee de kortere dekken van de Britse
carriers toch gebruikt konden worden in combo met de strop-katapult, omdat de hogere lanceerhoek aldus sneller de benodigde
lift genereerde om op te stijgen, ten koste echter van het zicht naar voren. Op deze foto is dat verschil overigens goed te zien.
Afbeelding

De toestellen van de RN werden aanvankelijk gestationeerd op de carriers van de Britse marine, waaronder HMS Eagle,
maar rond het einde van de jaren '70 werden ze overgedragen aan de RAF, wanneer de Britten investeerden in kleinere carriers,
waaronder de herbouwde HMS Hermes, HMS Invincible en haar zusterschepen, waar de grote F-4 niet bepaald geschikt meer
voor was. Velen van hen zouden uiteindelijk opereren binnen RAF Germany en een paar toestellen zouden, in de aanloop
van de Falkland-oorlog, de verdediging van Ascension op zich nemen.

Airfix bracht de FG.1 recent in een nieuwe tooling-versie uit, die volgens de reviews enorm veel detailering toe zou laten,
getuige de hieronder bijgevoegde foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kijk er er in alle geval naar uit.

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jan, 2018 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Mooie intro buddy, maar helaas historisch niet geheel correct...

* De F-4N was namelijk niet met een 20mm boordkanon uitgerust. Geen enkele US NAVY variant is ooit "standaard" met een 20mm boordkanon uitgerust... Enkel de F-4E, F-4F & F-4EJ werden met een 20mm boordkanon uitgerust. De F-4N was een ge-update F-4B, hoofdzakelijk uitgerust met nieuwere (interne) appartuur.

* De RAF F-4's waren per definitie totaal afwijkende Spoken. De toestellen waren uitgerust met Britse Spey-motoren welke een klapje groter waren dan de J-79 motoren zoals die "standaard" door MDD werden ingebouwd. Hierdoor was de romp van RAF F-4's drastisch aangepast, wat in principe in een bredere romp resulteerde. Daarnaast werden de RAF F-4's hoofdzakelijk met Britse wapen-systemen uitgerust waardoor er intern eveneens erg veel zaken van "afwijkende aard" waren...

Des-al-niet-te-min: leuke intro en we kijken allen met smacht uit naar je vorderingen. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jan, 2018 9:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Thanks Shujaa, ik kan ook niet alles weten en op dit forum leer ik alleen al gaarne bij over de Phantom.
En grappig dat je het zegt van de Britse Phantom want ik had het allemaal wel gelezen maar om de de één of andere reden heb ik het zelf niet (aldus) vermeld :p

De Hasegawa is in bestelling, de Airfix wacht op me morgen in Boechout overigens.

Nu nog lekker brouwen aan de eerste van 2 Tonka's in de kleuren van 617.
Fotootje volgt, ik ben zo er mee bezig dat ik het telkens vergeet, maar ja, job zit er ook wel voor wat tussen :p

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jan, 2018 9:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ziezo, om jullie wat te doen watertanden. Kit is Hasegawa, heel goede pasvorm, met decals van Warbirds.
Leuk detail, Guy Gibson zijn naam staat op de rechter kant. Kit is wel een Gr.1 maar die is makkelijk
aan te passen naar een Gr.4 :)

Geen spook, wel een opvolger in zekere zin met naam!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jan, 2018 9:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
mooie intro en leuke bewapening op die brit, lekker afwijkend...

Die Tornado, ik hoop dat de piloten een dikke sjaal aanhebben, want die lijkt me erg tochtig ;-). Hopelijk kan je de ramen nog wat netter krijgen door de verf af te schrapen met een tandenstoker... een beetje afplakken kan soms wonderen doen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jan, 2018 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Silenoz schreef:
Die Tornado, ik hoop dat de piloten een dikke sjaal aanhebben, want die lijkt me erg tochtig ;-).



kap zit er los op, dus geen zorgen ^^

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 feb, 2018 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
De Tornado's zijn gemaakt (wie wil kan een fotootje krijgen ^^), allebei van Hasegawa. De ene met Warbird Decals, de andere met de via hier gerecupereerde decals van de Airfix kit.
Het verschil tussen beide decal kwaliteit is echt heel frappant, zelfs met 4 lagen sol vallen de Airfix decals nog altijd wat op. Maar ik ben er best tevreden mee.
De ene heeft ophangpunten open (en ik merk nu dat ik de zij-rails voor de Sidewinders er aan de verkeerde 'traditionele' kant op zitten voor een IDS), de andere heb ik zonder uitgevoerd,
dus kan daar de vleugels dicht klappen.

In de tijd dat er tussen mijn vorige bericht en deze update is verlopen heb ik nog een F-35A gebouwd, maar uitgevoerd als een F-35B zo veel als ging (dus zonder de kantelende uitlaat of de extra fan achter de cockpit), eveneens in de 617 kleuren (welke nu met de F-35B aan het converteren is!).... En prijkt een Avro Vulcan, in aangepaste livrei voor 617 op mijn werkplank.

Je moet toch wat... Want de F-4B/N Phantom is onderweg van Wijlre naar boom, dus we kunnen weer een F-4 brouwen.

De GR.1 is een lastiger verhaal, want ze is heel populair hier of echt in te kleine voorraad voorhanden. Maar met wat geluk, volgende week eentje in huis.

We gaan weer Phwoarrrren!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 feb, 2018 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Dankzij Daan en Post.nl kwam mijn volgende Spook al binnen.

En het is de eerste keer dat ik echt heb gevloekt bij een Hasegawa kit. De decals zijn mooi, uitgebreid, maar veel silvering en overdreven randjes. Foei jongens!
De kit zelf is wel goed ineen gestoken, zeker met de 2 paneeltjes die je open kan bouwen (which I did).
Jammer voor mij, kon ik de originele uitlaten niet doen, want één er van is in het model gevallen, dus heb ik de grotere moeten plaatsen. Maar ik laat het de pret niet drukken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bouw spant 6 dagen in totaal, maar ik heb zo door gedaan dat ik er een fotoverslagje van heb gemaakt.
Van de Airfix GR.1 maak ik wel een correct verslag. Maar deze VF-111 Sundowners is voor mij af,
op wat retoucheerwerk na.

Enjoy!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 feb, 2018 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Lekker kleurrijk sppok geworden. Ik vind die haaienbek ook altijd wel wat hebben bij VF-111, juist ook omdat het goed kleurt bij de staart denk ik.

Als ik één punt van kritiek mag geven, dan is dat alleen het anti-glare clak op de neus. Ik zie afplak tape liggen, maar het lijkt alsof je die met de hand geschilderd hebt. Ga je dat ook nog bijwerken?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 feb, 2018 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Kanonnen...!!!
Da's wederom een snelle build. Het zou inderdaad wel verstandiger zijn geweest om links & rechts wat zaken af te plakken zoals het anti-glare paneel voor de cockpit. Je zou tevens de scheiding van het bare-metal op de staart kunnen afplakken om een nettere scheidslijn te realiseren... Des-al-niet-te-min, wederom een leuk Spookje ! :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement