Timmie schreef:
@ Shujaa, zet mij maar vast op het schavot, want alvorens ik de DH-2 voor de dubbelstaarters af heb ga ik hier niet aan beginnen.
Grtz Arjan
Vrees niet Arjan, zo werkt "Het Schavot" niet. Het "tellertje" begint pas te lopen op het moment dat er daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Een ieder kan dus, voorafgaand aan de daadwerkelijke bouw, rustig z'n projectje openen en laten zien wat voor een mooi speelgoed er allemaal zal worden gebruikt.
Daarnaast is "Het Schavot" bedoeld als een ludiek schopje onder de billetjes wanneer dat nodig zou zijn. Het is dus niet zo dat Ruudje, met een
stopwatch in de hand, elke
entry zit te "klokken". Goeie genade, ik heb het reeds druk genoeg met mijn eigen project, het begeleiden van deze BB & het motiveren van alle overige enthousiaste medebouwers. Oh ja, en dan is er ook nog zoiets als
life itself...
Verder zal het zo zijn dat een ieder, voorafgaand aan een dreigende Schavot-toer, vooraf vriendelijk (middels een PB'tje) zal worden "
getriggerd".
Mooie
entry en ik ben benieuwd wat je precies van plan bent met deze rakker. Bij het lezen van "RoKAF F-4D" ging mijn hartje iets sneller slaan, maar ik kan me goed voorstellen dat je persoonlijke voorkeur naar een andere
operator uitgaat. Een Iraanse
Oil-Defender zou eveneens niet te versmaden zijn...
Kleine annekedote:
Ruudje had het plan opgevat om gedurende een van zijn wereldreizen een stukje Azie te verkennen. Zuid-Korea werd daarbij gekozen als "start-positie". Tsja, en als ik daar dan toch naar toe ga... Er werd dus een gepaste datum geprikt waarbij het tevens mogelijk was om een lokale
Air Show op Osan mee te pikken. Aldaar werd ik getracteerd op RoKAF F-4E's:
ERG LEUK !!!Na de
Air Show werd de rest van Z-K besnuffeld en Ruudje had een mooi tripje in elkaar gedraaid langs de west-kust waarbij enerzijds het land kon worden bekeken en anderzijds links & rechts wat velden konden worden bezocht.
Nou is Z-K formeel immer nog in staat van oorlog met z'n Noorder-helft en dus is
fence-checking redelijk riskant...
De eerste stop werd gemaakt op Suwon AB om aldaar wat Recce-Spoken te zappen. Drie dagen verprutst en slechts 1 RoKAF F-5E gezien welke nota-bene ook nog enkel van "A" naar "B" werd versleept.
Aldaar werd ik tevens aangehouden door de lokale politie, welke even kwam vragen wat ik aan het doen was. Ruudje was goed voorbereid en begon een zwaffelverhaal over het fotograferen van vogels bij een nabij gelegen rivier. Dat bleek dus niet te werken en er werd gevraagd of men mijn camera's mocht bekijken. Zonder problemen en/of enige uitleg over de camera's werden ze vingervlug aangeflipt, de
viewmode geselecteerd en vluchtig naar de foto's gekeken. Tevens werden alle overige geheugen-kaarten gecontroleerd. Jammer dan... Enkel foto's van de vismarkt in Seoul, bezienswaardigheden en heel veel natuur-foto's welke mijn zwaffelverhaal ondersteunden.
De geheugenkaart van OSAN zat veilig in mijn schoen verstopt.
Vervolgens door naar Seongnam AB voor wat lokaal F-4E Spoken-geweld. Aldaar werd ik getracteerd op slecht weer en vervelende KAMOV flapperwapper apparaten die duidelijk "iets" of "iemand" aan het zoeken waren... Mijn vermoeden werd daarbij onderstreept door een
Military Police busje van het vliegveld wat driftig buiten de hekken van het veld aan het
crossen was. Na een lokaal "kat & muis spelletje" was het tijd om verder te gaan. Uiteraard met een aantal RoKAF F-4E's
in the pocket en een score van 2-0 in mijn voordeel.
Door na Daegu AB voor het hoofdgerecht: RoKAF F-4D's !!! Ruudje kwam laat in de middag aan en er werd volop gevlogen. Het was duidelijk dat de lokale rakkers een avondvliegprogrammaatje aan het afwerken waren. (Leuk scrabble-woordje...) De volgende dag naar het veld waar alles muis-stil was...
Weer een dag verprutst. 's-Avonds moest ik aan mijn ervaringen op Suwon AB denken en besloot niet weer 3 dagen te verprutsen. Helaas, erg helaas: geen RoKAF F-4D's...
Toen ik de volgende ochtend naar het station liep, mocht ik in de verte nog zo'n lelijk flapperwapper apparaat aanschouwen. Ditmaal een UH-60. Echter... Direct daarna gevolgd door de heerlijke muziek van de lokale band
Jet-Noise: 3 F-15K's ! En wat bleek, er speelde nog een lokaal bandje:
The Friendly 4 Delta's Als een haas terug naar het hotel, de kamer voor nog een overnachting geboekt, als een speer terug naar het station en vliegensvlug naar Daegu AB. Aldaar werd er de gehele dag volop gevlogen door F-15K's en F-4D's. Wellicht leuk om de beseffen dat de Delta's destijds gemiddeld
ruim 40 jaar oud waren... Desondanks werden er maar liefs 5 sorties met deze rakkers gevlogen, 3 kisten per sortie en nagenoeg elke sortie met andere kisten...!!! Prachtig weer, een geweldige foto-genieke locatie en volop Delta-geweld !!! Wat wil je nog meer ? Nou ja, in ieder geval geen vervelende MP's. Het was & bleef dus oppassen en Ruudje voelde zich niet echt op z'n gemak. Zeker vanwege het feit dat er nogal wat lokale boeren op het omringende land aan het werken waren. Gedurende de middag kwam een van de lokale boerinnetjes naar me toe.
Oh-Oh...Trouble... Niet dus ! De dame had me al een tijdje (op afstand) gade geslagen en met "handen & voeten" werd me vriendelijk een kopje thee & rijst-crackers aangeboden !!!
TOPPIE !!! En voor wat betreft de Delta's: geweldig mooie plaatjes kunnen schieten & een herinnering welke ik nimmer zal vergeten. Met name het markante geluid van de oudere J-79's viel me daarbij op en staat voor immer in mijn geheugen gegrift. Helaas werden de Delta's, niet lang daarna, buiten dienst gesteld en zijn ze voor immer een "verhaal uit het verleden"...
Gr. Ruud.