Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 11:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2018 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Gelukkig delen we het leed als buddy-bouwers, ik voel met je mee. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2018 1:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Dank, ik voel me gesteund. :D

Welaan, ik heb de afgelopen dagen zo af en toe een plakker of wat op het model aangebracht. Ineens had ik alle nummers op het instructievel afgekrast en zag de onderzijde van de kist er in ieder geval een stuk interessanter uit. De insignia moeten er nog op, maar die komen van een de andere decal sheet. Eerst die kleine krengen er op plakken.

photo 460051

Als ik zo her en der kijk bij andere projecten, merk ik wel dat er wat verschillen zitten in de plaatsen van de decals. Eerlijk gezegd zijn de instructies die bij de set zitten niet overdreven duidelijk. Ze laten wat ruimte voor interpretatie zeg maar. Daarnaast kom ik soms niet uit met de decals, dus ik ben blij dat de teksten soms met een loep al niet eens leesbaar zijn. Zie je in iedergeval niet of ze ondersteboven zitten. :lol: Het zijn soms gewoon streepjes. Nu gaan we aan de bovenkant beginnen.

photo 460050

Ok, ik geef het toe, ik ben van achter naar voren gegaan en vond het toen ineens wel nodig om de andere sheet er bij te pakken en daar de insignia van te p(l)akken en de mooie witte arrestinghook sticker. Inmiddels ben ik bijna klaar met de bestickering van de romp, de neus moet nog verder worden beplakt en dan kan ik verder naar de vleugels. De staart doe ik als laatste, omdat ik die nogal eens vastpak en ik geen risico wil lopen mijn decals te slopen. Zo ondertussen begint het spook steeds meer te leven en dat schept toch wel voldoening. Ik hoop dit weekend in ieder geval de decals te sealen en met het afwerken te beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2018 1:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Eindelijk, de laatste plakkers zitten er op! - Ik ben gesloopt! :lol: Elke plakker was een los ding. De volgende keer maar eens twee keer nadenken voordat ik dit soort fratsen in mijn hoofd haal. Maar nu is ie wel klaar voor de laklaag en dan is het einde al bijna in zicht. Voor de plaat even snel de knalpijpen en in geschoven, ziet er niet onaardig uit.

photo 460261

photo 460262

Al met al heb ik 1 decal afgeschreven, maar gelukkig zaten er meer op het vel, er was rekening mee gehouden volgens mij. En er is 1 decal waar ik niet echt dol op ben en dat is het logo van het 32nd. Die decal is een bouwpakket op zichzelf. Eerst de witte ondergrond, dat een kleuren decal uitknippen en daar weer een decal met zwarte lijnen overheen. Ik moet nog wat doen aan het overschot van de uitgeknipte decal want dat is een onding. Ik denk dat ik wat blanke lak verdun en daar de boel wat mee aan elkaar ga plakken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2018 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Kleine update, ik had gisteren na het plaatsen nog een laatste poging gedaan om het 32nd logo te vormen. Er is een flinke lading sol gebruikt om hem helemaal te doordrenken en dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat vanmorgen alle lagen zich nu wel tegen de romp aan hebben gehecht. Er is in ieder geval geen verdere aanpassing meer nodig en de kist is nu klaar voor de laatste laklaag. Het is dus tijd om de luchtspuit weer tevoorschijn te halen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2018 17:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Na een spuitsessie om de boel in de glim te zetten heb ik het zootje ongeregeld een beetje bij elkaar gehaald voor de groepsfoto. Eerst mogen de vers gelakte onderdelen natuurlijk uitharden, die krijgen een paar dagen van me. Het spook is al losjes voorzien van z'n hoogteroeren.

photo 460339

Hij glimt nu nog harder dan de vorige keer, maar dat komt wel goed als ik met de verwering aan de gang ga. Als eerste maar eens het onderstel in elkaar zetten, zodat ik straks alle onderdelen klaar heb om te verweren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2018 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooie vorderingen Mark,

Wat fijn dat je alle decals erop hebt zitten. Dat maakt het geheel inderdaad al weer een stuk levendiger.
Ben benieuwd naar je verwering.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2018 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er goed uit ja. Het is niet veel meer qua plakwerk. Je gaat de cockpitkappen open zetten neem ik aan? Dan blijft je werk wat je in de cockpit nog goed zichtbaar. Succes met de verwering.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2018 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Het doel van de verwering zal zijn de hoogglans er af te halen, de boel wat matter te maken. Ik ga dat met olieverf doen, net als ik met de Corsair heb gedaan - die glom eerst net zo erg, daarna niet meer. :lol: De kappen gaan inderdaad open, daarom had ik ook meer werk in de pit gestoken. Inmiddels heb ik de onderstellen in elkaar gezet en die staan nu te drogen. Na lange tijd ook weer de proppen uit de luchtinlaat gehaald om weer eens naar binnen te kunnen kijken. Daar moeten nog een paar (pitot?) pijpjes in worden geplakt. Dan nog de boegspriet en de afgebroken antenne van de staart. Genoeg te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 17:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
En dan zitten de laatste onderdelen er op! Het spook is klaar. Gedurende de afgelopen week zo af en toe eens wat met de verwering aan de gang geweest en vanmorgen gingen de laatste onderdelen er op. Helaas is het echt Hollands weer, dus dan maar wat kiekjes onder kunstlicht.

photo 462202

photo 462201

photo 462200

photo 462203

photo 462205

photo 462204

De verwering is heel licht en heeft zorgt er vooral voor dat de meeste glim verdewenen is. Verder lopen de pigmenten in de naden, waardoor die weer naar voren komen. Aan de onderzijde is door de verwering/filter het schone er van af. Bij het onthullen van het voorstel stuk canopy werd ik onaangenaam verrast door het effenct van de lijm op het glaswerk. Ik had de kap met utlra thin gelijmd en bij een voorgaand model gaf dit geen problemen. Nu wel. Verder kwam ik tot de conclusie dat ik op elke vleugel drie onderdelen vergeten ben aan te brengen. Als ik goed kijk in de beschrijving worden ze niet gebruikt - dus dat heb ik goed gedaan. Als ik naar wat referentiemateriaal kijk, dan mis ik ze. Gelukkig zijn er ook kisten van het 32nd zonder die onderdelen dus iets met vingers en doorzien.

De motor zit inmiddels weer normaal in de body, ik zag bij het nemen van de foto dat ie scheef zat, maar de lijm was nog nat dus de correctie was zo uitgevoerd. Zoals te zien zitten er een hoop plakkers op en zo in de macro zijn de teksten zelfs leesbaar, dat lukt mij in het echt alleen met een vergrootglas. :lol: Alles bij elkaar is deze Hasegawa een prettig model om te bouwen, dat ondanks de nodige aanpassingen toch netjes in elkaar is blijven vallen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Goed gelukt model. Gefeliciteerd met het resultaat. En ook mooie foto’s zo. Een leuk detail vind ik die rode stukjes op de band en velg.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement