Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 22:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Zeer zeker niet want als ik me niet vergis hangt mijn vage kadaver daar al geruime tijd uit te waaieren...
Kunnen we in ieder geval weer ff gezellig samen ouwebeppen.

:lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jan, 2018 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Zo, zit je even niet op te letten.. :lol: Dit weekend stond in het teken van schoonmaken, was draaien, zelf even in de tobbe en ook de sprues zijn in bad geweest en hebben lekker liggen drogen.

@Arjan
Die plaat is nieuw voor me, maar die maakt een heleboel duidelijk over doel en onderdelen van de intake.
Neen, ik had een zoektocht gedaan in een niet nader te noemen zoekmachine op de term: f4-e phantom line drawing.
Dat levert wel wat interessant spul op, waarbij ik mcdonnell-f-4e-phantom-ii-4.png heb gebruikt.

photo 433614

Dit detail is het meest interessante, met behulp van de spanten kan ik het verloop van de intake bepalen welke ik dan met een dun stukje sheet kan vormen.
Dit in combinatie met het bouwverslag: Link naar verslag moet me een aardig eind op weg helpen.

Gr. Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2018 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Na enig knip en plakwerk heb ik de 'spanten' aan een cocktail prikker gespiest en ter illustratie op de plek geplaatst waar ze ongeveer uit zouden moeten komen.
Zo krijg ik een beetje een beeld van de vorm die het zou moeten zijn. Ik ga dat niet exact namaken, ik baseer me op de oplossing in de BM-build, maar dit gaat me wel verder helpen met verhoudingen.

photo 434259

Tja en toen was het zover, ik mag mezelf belonen voor het in de primer zetten van de Mig, dus kwam de tang tevoorschijn en begon ik met het bevrijden van de eerste onderdelen uit de sprues - DRY-FIT! :D
Naar aanleiding van de BM-build had ik me toch een beetje voorbereid op wat issues qua pasvorm, maar dat blijkt tot nu toe reuze mee te vallen.

photo 434256

De onderdelen passen goed in elkaar en de nosecone laat zich goed richten ten opzichte van het voorste deel van de kist. Dat deel laat zich overigens ook netjes uitlijnen tegen de body. Rechte naad over de spine, geen rare kieren.

photo 434257

De onderkant zelfde verhaal, de vleugeldelen passen netjes en hebben een goede pasvorm, de voorkant sluit netjes op de body aan. Hier was in de andere build het probleem omdat de delen niet netjes aansloten en er de nodige kieren waren die met evergreen moesten worden opgevuld. Dat is hier totaal niet het geval en dat zit de pit er ook al in! Sterker nog, er zit zelfs wat marge in, want de onderdelen zitten met posterbuddy vast waardoor ze wat meer ruimte nodig hebben. Zelfs dan past alles netjes. Op het kruispunt van intake, voorkant en body zal ik met lijmen wat aandacht moeten besteden aan een nette uitlijning, maar voor zover ik het nu zie spreek ik de hoop uit de body (bijna?) zonder plamuur in elkaar te kunnen lijmen.

Kortom, ik wordt hier heel blij van! :D

En toen moest ik toch even een vergelijk trekken, met de Mig, want die heeft intakes die toch wel sterk lijken op die van het spook. De Mig is toch net effe wat ieler en dan heb ik nog niet eens alle onderdelen op het spook zitten.

photo 434258

Da's toch best een groot apparaat aan het worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Ziet er goed uit MarkOh ! :wink:

Er word op diverse fora inderdaad beweert dat dit doosje "rampzalig" is om te bouwen omdat het allemaal niet zou passen. Sterker nog, de begeleidende foto's laten vaak zien dat de desbetreffende bouwer ogenschijnlijk gelijk heeft. De nadruk ligt hierbij op het woordje OGENSCHIJNLIJK want niets is minder waar...!!! Het is echter wel zo dat er enige aandacht moet worden besteed aan het schoonmaken van de diverse onderdelen en het samenstellen daarvan. Je foto's tonen duidelijk aan dat het met een klein beetje aandacht allemaal toppie past.

Desondanks zijn er een paar kleine aandachtspuntjes:
1) Het monteren van de onderzijde van de neus-sectie. Het is verstandig om aan de binnenzijde van de neus-sectie een aantal spacers te plaatsen om ervoor te zorgen dat het een en ander netjes aansluit.
2) De plaatjes welke over de chaff & flare dispensers moeten worden geplaatst (aan de achterzijde van de romp). Deze rakkers zijn helaas net iets te klein en indien de chaff & flare dispensers in gesloten toestand worden gebouwd, zal hier een beetje plamuur aan te pas komen. Je zou ervoor kunnen kiezen om de chaff & flare dispensers in geopende toestand te bouwen, maar dat is niet erg reeel omdat deze (bij een toestel in rust) immer gesloten zijn. (Uiteraard de enkele uitzondering daargelaten...)
3) De inset in de neus-sectie past eveneens niet helemaal OOB en het verdient enige aandacht om te voorkomen dat dit onderdeeltje met een step word gemonteerd.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jan, 2018 0:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Ruud, die chaff & flare dispensers had ik inderdaad al opgemerkt in andere verslagen, maar ik was er hoe dan ook tijdens het passen tegenaangelopen. Daarom probeer ik zoveel mogelijk de onderdelen goed schoon te maken om tot de best mogelijke pasvorm te komen. Wat dat aangaat stelt de kit tot nu toe niet teleur en is de pasvorm prima. De andere punten komen hierna aan bod. Ik had al besloten de pit wat op te leuken en tijdens de dryfit kwam ik tot de conclusie dat de wandjes niet helemaal vlak waren. Even een stukje ver ingezoomd.. :D

photo 434704

Bij de achterste werkplek komt in deze afbeelding welliswaar een achterschot te kort, maar is ook een aardig gat te zien wat toch echt enige aandacht behoeft. Dat komt straks. Nu eerst de aandacht aan de neussectie, puntje 3 van Ruud, de inset. Tijdens het passen bleek er niet echt een grote afwijking te zitten, maar groot genoed om op te vallen. Dus heb ik besloten een nieuw stuk (gerecycled) bouwmateriaal toe te passen, een flinterdunne sheet van plastic, je kijkt er zo doorheen.

photo 434705

Waar komt dat vandaan zult u vragen, wel men neme voorgesneden plakken Millner kaas, die worden tegenswoordigs van elkaar gescheiden door dit soort plastic blaadjes. Klein stukje er uit gesneden om onder de inset te leggen en een strookje om in de rand te plakken. De posterbuddy werkt als tool om de inset makkelijk te plaatsen en weer weg te halen. Na het nodige lijmwerk zit de inset als gegoten. Doordat het flinterdun materiaal is, gaat het wel snel vervormen door de lijm.

photo 434706

Als passend heb ik de werkplek maar eens met de afzonderlijke rompdelen gebruikt om de plek aan te geven waar ik straks het detail moet daan aanbregen. Nu wordt ook duidelijk welk gat er gedicht moet worden. Op de plek van het gat plak ik vervolgens een stukje styreen.

photo 434707

Hier is aan de onderkant ook te zien dat er al een paar blokjes geplakt zijn die er voor gaan zorgen dat de onderkant en de zijkanten van de romp hier netjes tegen elkaar komen en niet te ver naar binnen kunnen schieten, iets wat ik tijdens de dryfit al merkte en wat Ruud volgens mij ook opmerkt als punt 1.

photo 434708

Na het lijmen de boel weer even in elkaar gepast. De onderkant sluit netjes aan op het bovendeel van de neussectie en dat lelijke gat in de muur is nu ook gedicht. De volgende fase van aandacht is de werkplek zelf. Het onderdeel in de kit heeft zowel voor als achter mooie vlakke plaatsen voor het instrumentarium links en rechts van de piloot. Echter wat ik zie op het nodige beeldmateriaal is dat de voorste platen onder een lichte hoek zijn geplaatst. Dus hier voel ik wat aanpaswerk aankomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jan, 2018 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Mooi werk MarkOh en wederom een fraaie update. :wink: Je hebt inderdaad de eerde genoemde puntjes ontdekt en goed in beeld gebracht. Ik was daarbij de benodigde "inset's" voor de achterste cockpit vergeten te vermelden maar die heb je tussentijds reeds zelf ondekt. :lol: Ik snap waarom Hasegawa voor dit ontwerp heeft gekozen (om zodoende sink-marks te voorkomen) maar het heeft me immer verbaasd waarom ze nooit op het idee zijn gekomen om "standaard" twee "vul-plaatjes" bij te voegen...???

Voor wat betreft hun 1/72 edities kan ik daar wel mee leven omdat:
* het een & ander relatief erg klein is
* ik persoonlijk (& mogelijk veel mede-bouwers) in deze schaal relatief weinig eisen stel aan het interieur
* de cockpit per definitie vrij spartaans is uitgevoerd
* er achteraf nagenoeg zelden in de cockpit zal worden gekeken

In de schaal 1/48 vind ik het echter een ander verhaal, mede door het feit dat ze daarbij een zeer fraai gedetaillieerde OOB-cockpit leveren. Ach ja, met een beetje plastic-card is het desgewenst allemaal zo opgelost. Verder erg leuk om te lezen dat je de instrument-panelen wat meer natuurgetrouw wilt gaan weergeven. Zoals gewoonlijk steek je er weer lekker wat extra werk in. :wink:

Hier lokaal zijn er eveneens een paar Hasegawa 1/72 rakkers op het bureau belandt. Geen idee waar ze vandaan zijn gekomen... :lol: Anyhoe, ze zullen "slechts" OOB worden gebouwd waarbij ik ervoor heb gekozen om achter de schermen eerst veel voorbereidend werk te doen alvorens het desbetreffende topic te openen. Het zal echter leuk zijn om tzt de verschillen te zien tussen een OOB-editie en datgene wat er met een beetje extra werk mogelijk is.

Zo, en nu weer snel verder met wat zoef-pijpen te bewerken voor "SHOWTIME 100". Hoewel deze pas later gedurende een update aan bod zullen komen is het heerlijk ontspannend werk naast wat cockpit scratch-werk...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jan, 2018 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Even een korte update, vandaag heb ik me verdiept in de de aanpassingen die ik wil gaan doen aan de pit. Zoals eerder opgemerkt, door de schaal zal ik wel concessies moeten doen.
Zo is het voorste IP volledig vlak, terwijl er in het echte spook duidelijk een tweetal losse elementen zijn aan beide zijden zitten. Op bijgaande afbeelding (overigens een 4c en geen e) heb ik dat aangegeven.

photo 434749

Bron: National Museum of the US Air Force

Ik heb een paar seconden nagedacht om mij stukje PE in flarden te zagen om dit effect te verkrijgen, maar het is bij nadenken gebleven. Ik denk niet dat het de moeite en het risico waard is.
Om eens makkelijk te kunnen schuiven en vergelijken heb ik een kopie gemaakt van mij PE setje. (scannen en printen natuurlijk :lol: ) om de paneeltjes vervolgens daar uit te snijden.

photo 434748

De panelen gaan netjes passen, daar was ik ook niet bang voor, maar de set is wel gemaakt voor een pit waar de panelen onder de juiste hoek staan. Aan de achterzijde van het IP is te zien hoeveel er overschiet. Dat is ongeveer 1 mm en zie moet ik dus in de pit gaan vinden. Dan even de de kopie en het onderdeel naast elkaar. Het hoogteverschil wordt veroorzaakt door de schuine hoeken en doordaat het middendeel langer is. Dus bij de stick zal wat ruimte moeten worden gewonnen en dat zal pima lukken. Ik wil wel het IP van de kit gebruiken, dus ik haal niet alle punten uit de badkuip weg. Hier in rood gemarkeerd waar het werk aan de winkel is. Over de te volgen weg zit ik nog even te dubben, ik heb twee ideeën.

    1. Lijm een stukje styreen onder de panelen en schuin de panelen af met de vijl.
    2. Zaag de panelen uit, maak met de resten weer nieuwe panelen onder een hoek.

Welke van de twee het gaat worden, ben ik nog niet uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2018 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Na enig nadenken over mijn twee keuzemogelijkheden heb ik er voor gekozen om de boel in vorm te brengen met de vijl. Daarom eerst onder het gedeelte waar de vijl het werk gaat doen een paar stukjes styreen geplakt en die even goed laten drogen. Vervolgens ben ik met de vijl in de weer gegaan. Van te voren had ik aan de hand van mijn papieren sjabloontje kunnen vaststellen dat ik ongeveer de dikte van het plastic aan verloop moest hebben, vandaar ook de strookjes voor de stevigheid. Daarbij heb ik ook achter de stick wat ruimte gemaakt om het iets langere IP kwijt te kunnen.

photo 435091

Steeds tijdens het bewerken de nodige dryfits gedaan om te zien of de boel een beetje ging passen. Uiteindelijk de lakmoesproef, de hele tobbe in de romp hangen om te zien of ik ook een beetje uitkom. Het resultaat stemt tevreden, het past en ondanks dat de papieren sjabloontjes er los op liggen vlogen ze niet door de hele pit tijdens het passen. Dus met de passing zit het wel snor. De volgende stap is verdere bewerking van de pit voor overig PE. Ik denk aan pedalen en de vormgeving van het achterste IP, dat behoeft ook wat aanpassing. De zitplaatsen in elkaar zetten en het detailleren van de pit.

Al met het het nodige werk om het PE te laten passen en als je de set voor de Hasegawa had aangeschaft bespaart je dat het werk, want die gaat uit van een vlakke ondergrond. Ik had ook het het PE deel voor het panel aan kunnen passen door de schuine hoeken er af te vijlen. En als je OOB bouwt dan heb je de decals en dan maakt het ook niet zoveel uit. Je zou je leven alleen maar lastiger maken. Maar ja, dit is wel iets meer zoals het zou moeten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2018 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Mooi MarkOh en ik blijf ervan genieten waneer je extra tijd neemt om het een & ander net ff iets mooier te maken. :wink:

Keep up the good work !

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 feb, 2018 23:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Na het schuurwerk was het de volgende klus aan de beurt, het aankleden van de tobbe, want standaard is de pit wel erg karig uitgerust. Eerst maar eens de voorbereidingen voor het achterste IP, want daar komt een mooi stukje PE op. Het standaardonderdeel is te klein voor het stukje PE, dus daar moet volgens de beschrijving wat aan worden gedaan. Eerst maar eens het paneeltje uit de fotokopie gesneden om als mal te dienen voor een flietertje styreen. Na het nodige zagen, snijden en vijlen hebben we in ieder geval een paneel dat past. Om de achterkant van de diverse meters te maken heb ik bedacht er allemaal gaatjes in te boren en daar een dun staafje styreen doorheen te steken en dat vervolgens netjes op maat te maken. Dat kan pas als de pit in de romp zit. Zoals te zien is in de romp, hoef ik alleen de boveste rij maar te maken, de andere rij valt weg.

photo 435995

Vervolgens ben ik met allerhande stukjes styreen en looddraad in de weer geweest om de schotten achter de plofstoelen een beetje aan te kleden. Ik heb me grofweg gebaseerd op fotowerk van wat Aires kuipjes en wat echte spoken. Het gaat er om de boel een beetje meer relief te geven. Straks komen de stoelen er voor en zit de pit in de romp dus denk ik dat ik hiermee wel weg kom. Ik heb van achter naar voren gewerkt en meteen de eerste stukjes PE er in gelijmd, namelijk de pedalen. De draden aan de achterkant kunnen straks als de pit in de romp zit, worden vastgemaakt aan de romp. De IP's zitten er los in, dat komt later. De tobbe is nu klaar om van een kleurtje te worden voorzien, zodat ik daarna de diverse instrumentpanelen er op kan plakken. De kleur daarvoor ga ik mengen, zodat ie lichter wordt als de voorgeschreven kleur. De reden daarvoor is dat het anders een groot donker hol wordt, waar je niets meer in terugziet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement