Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2018 18:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Nadat de achterkant een paar dagen heeft kunnen drogen, ben ik begonnen om al dat metaalwerk af te plakken. Eenmaal ingepakt was het de beurt aan luchtspuit om de de onderzijde van een nieuw verfje te voorzien. Dus vandaag de witten en grijzen tevoorschijn gehaald om het onderkant eens onderhande te nemen.

photo 458534

Eerst heb ik alle onderdelen in de de camouflage grey gezet, na de nodige experimenten heb ik een kleur gemixt de aardig in de buurt gaat komen denk ik. Vervolgens weer de nodige plakkers aanbrengen op de hoogteroeren, de wieldeuren en de onderkant. Daarna een paar pufjes wit op de nodige onderdelen (waarvan slechts een kleine selectie in beeld is) Daarna de plakkers weer van de onderkant af en her en der een paar kleine doorlopers weggewerkt. De onderkant kan nu even goed drogen en dan volgt de volgende afplaksessie - op naar de camo! De pre-shade komt héél subtiel onder de verf door, maar dat is op deze foto niet te zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2018 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat gaat lekker zo. Ik vind het metaal erg mooi gelukt met de methode die je hebt gehanteerd. Het viel mij wel op hoor op de foto dat de preshade nog lichtjes te zien is. Ik vind zelf dat het niet te zichtbaar moet zien dus wat mij betreft helemaal prima voor nu. Je kan beter achteraf nog wat effecten aanbrengen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 nov, 2018 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
En om de vaart er in te houden weer een update. Vanmiddag ben ik begonnen met de camo, eerst de lichtste kleur opzetten dat was het makkelijkst. Met een paar rolletjes posterbuddy grof aangegeven waar ik ongeveer moet sproeien.

photo 458994

Ik heb hier ook een beetje zitten spelen met wat postshading, na het opzetten van het bruin heb ik een paar drupjes wit in het cupje gemikt en ben wat aan het experimenteren geslagen. En toen verder met afplakken...phew dat kost me een partij tijd...... En door, groen in de spuit en een beetje kijken waar het ongeveer moet komen.

photo 458995

Ook hier aan het einde weer een paar druppels wit erbij en wat accenten spuiten. En toen was de middag alweer om en begon mijn maag me te vertellen dat er andere prioriteiten zijn. Dus hup achter de potten en pannen om een maaltijd in elkaar te brouwen. Voor vandaag is het weer even mooi geweest, morgen gaan we verder met de rest en hoop ik de laatste twee kleuren te spuiten (donkergroen en oranje) om vervolgens als het kan de hele boel af te sluiten met een laklaag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 18:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Gisteravond ben ik alvast begonnen met het afplakken, ik kwam er toen achter dat nog niet alles netjes gedekt was, dus het eerste dat ik moest doen, was twee stukjes bij kleuren. Vervolgens het afplakken afgemaakt en toen donkergroen gespoten.

photo 459130

Zo en nu uitpakken......Dat kost net zo veel tijd als het afplakken en inpakken, wat een klus.... Zo her en der zijn er toch wat plekjes die extra aandacht of wat nawerk vereisen. Ook een beetje overspray bij de pit, maar even kijken of daar een decal overheen gaat of dat ik dat nog moet nakleuren.

photo 459131

Maar dan begint het toch wel ergens op te lijken, maar dan weer verder met afplakken voor zwart en oranje. gelukkig is dat minder werk. Die kleuren zaten er vlot op en toen de laatste plakkers er af. Tja, en het ging al die tijd goed, zonder problemen - dat is vragen om problemen. Met het lostrekken van een stuk tape, schoot het spook er vandoor richting mijn schoot. In een automatisme doe ik mijn benen bij elkaar en AI! Spook klem! :oops: Gelukkig beperkte de schade zich tot een wingtip.

photo 459132

Nou ja, boortje er bij gepakt en even een tweetal gaatjes gemaakt, staafje styreen er in en plakken met die handel. Gelukkig geen schade aan de verf. En daarmee moet ie alleen nog in de blanke lak voor de decals. Dat ga ik vandaag niet meer doen, eerst nog wat restpunten afwerken en de verf laten uitharden en dan kan in de loop van de week de eerste laag glim er op.

photo 459133

Zo gaat er het wel op lijken al zeg ik het zelf, ik kijk al uit naar het decallen en afwerken. :D Hier is de overspray bij de achterste pit goed te zien


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 20:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Zo'n model komt tot leven in juiste kleuren. Mooi. Ik zie nu wel dat ik de camouflage bij mijn eigen kitje nog niet correct heb. :oops:

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2018 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@ Aorntman - Ja de kleuren helpen inderdaad wel. Lijkt me trouwens op de schaal waarop je aan het bouwen bent, nog wat lastiger. Ik heb het interweb aardig afgespeurd naar afbeeldingen van de Soesterberg spoken en ben tot de conclusie gekomen dat er bepaalde soorten patronen werd toegepast. Daarbinnen verschillen de kisten wel weer van elkaar. Dus geen enkele kist is echt gelijk. Het lijkt er wel op dat er niet echt vaste mallen werden gebruikt - eerder richtlijnen. Mocht ik nu mensen beledigd hebben, bij voorbaat mijn excuses.

Het patroon wat ik heb komt ook niet precies overeen met de foto's - laten we zeggen dat dat meer aan mijn gebrek aan ervaring met camouflage spuiten ligt in combinatie met de ratio vingers vs. modelgrootte. Dit is de tweede kist met een meerkleurige camo. De spitfire was de eerste en daar had ik notabene mallen voor! Wat de kleuren betreft heb ik een poging gedaan de boel zo veel mogelijk te benaderen zonder de echte FS te kleuren te gebruiken. Ik werk zelf graag met Tamiya verf en dan zul je zelf moeten gaan mengen. Ik denk dat het donkergroen iets te donker is, maar als je hem in daglicht bekijkt twijfel ik weer. Vergeet niet dat er ook nog een laklaag of twee overheen komt met wat nabewerking, dus de kleuren zullen zeker nog wat veranderen in tint.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 nov, 2018 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Ja, dat ze onderling verschillen, had ik ook geconstateerd. Door jouw foto's zag ik echter wel dat mijn staartvlak nog te weinig groen had. Ik werk met penseeltjes dus dat het niet zo precies komt, is mijn redding. Gewoon uit de losse hand en op het oog aanbrengen. :)
Bij de hobbyzaak werd ik nog net niet uitgelachen toen ik om FS kleuren vroeg voor een 1/144 modelletje :lol: Ik zal in het weekend een foto maken en mijn topic bijwerken.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2018 19:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Vandaag was een perfecte dag om eens lekker te brouwen, dus eerst ben ik begonnen met wat extra plofspul. Want een spook met alleen maar een paar tanks is ook zo kaal. Vandaar een paar Sidewinders in elkaar gezet.

photo 459636

Eerst heb ik ze van het gietstuk gesneden/gezaagd om vervolgens een gat in de achterkant te boren. Dat is handig voor het vasthoudstokje en hij heeft meteen een uitlaat straks. De PE stuurvlakken zitten er snel op, maar wel eerst de gaatjes met 0.5mm groter gemaakt, anders passen ze niet lekker. Die gaan straks in de kleur. Vervolgens had ik nog wat herstel werkzaamheden in verband met wat overspray en verf die ik met mijn nagels had weggeschraapt. Niet helemaal tevreden met het staartvlak heb ik nog wat extra afbeeldingen gevonden van de 650 op het interweb en zo heb ik nog wat correcties op de staart en bij de intake aangebracht.

photo 459635

En toen een batch glim klaargemaakt voor de luchtspuit en lekker de boel in de lak zetten. Die mag nu lekker uitharden en dan kunnen we gaan decallen! Dan zal de kist nog meer gaan leven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 13:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Staat mooi te glimmen!
Deze Camo is toch de mooiste voor een Phantom.
Succes met de decals.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
De eerste plakplaatjes zijn op het model geplakt en er is nog een lange weg te gaan. Opperste concentratie gewenst, dus een rustgevend plaatje opgezet. Als eerste door mijn decal restanten wezen spitten om een paar kleine nummers te vinden voor op de nosewheelbaydoor. Die zaten namelijk niet in de kit, dus moest ik daar zelf wat voor fixen. Welaan in de sheet van de Kfir zaten nog een paar mooie nummers dus dat was snel geregeld. Met wat restanten de rode stickers gemaakt en toen verder met de technical stencils... Eerst de sidewinders, ik heb ze er niet allemaal op geplakt, de kleinste heb ik achterwege gelaten omdat het verschil tussen decal en stofje niet meer te zien was zo klein.

photo 459797

Dan de volgende uitdaging, allemaal, heel veel, grote en kleine, losse stencils.....waar ben ik aan begonnen....Oh ja rustgevend muziekje, bakkie koffie en doorrrrrrrr! Toen ging er ook nog een guts water over de sheet met instructies. :oops: Was het een inkjet afdruk.....Gelukkig was de schade beperkt en had ik een foto van de sheet. Tussendoor even wat anders doen en dan weer verder. Deze decals zijn best wel dun en met het schuiven hebben ze snel de neiging om om te krullen of in de penseel te verdwijen. Dus mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld.

photo 459798

Na even een race te hebben gekeken en een smakelijk stukje vis te hebben verschalkt weer een paar plakkers gedaan. Nu ben ik er even klaar mee voor vandaag. Even ter indicatie - ik ben nu op de helft van de onderkant. Maar het is de ellende wel waard. De decals tergen me af en toe, maar ik denk dat ze straks onder een laklaag amper opvallen zo dun zijn die dingen. Ze komen ook bijzonder snel van de sheet los. Even een druppie water en binnen no time te verwerken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement