Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 16:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 31 maart, 2018 22:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Ik heb de afgelopen maand weinig tijd gekregen om te brouwen en toen ik toch weer eens verder wilde met het spook kreeg ik een kleine teleurstelling te verwerken. Mijn noeste arbeid aan de neus was voor niets geweest, want na verloop van dagen begon de mooie milliput sculptuur los te laten van de neus en viel er gewoon af. Dus ik had de verkreukelde neus weer terug.

photo 441905

Slechts op één plek blijft de putty zitten, maar dat was ook een plek die bijna niet was aangetast door de lijm. Het lijkt er op dat de lijm toch nog meer met het plastic heeft gedaan als week maken. Gelukkig werd ik deze week ook heel blij van de Hasegawa importeur want zij konden mij een verse sprue leveren voor de neus!

photo 441906

En zo werd ik vandaag heel blij toen deze dan ook bij de post zat. Dus zal ik een kleine plastieke operatie inplannen om een nose-job uit te voeren op het spook. Komt het toch nog goed!


Laatst bijgewerkt door MarkOh op za 31 maart, 2018 22:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 maart, 2018 22:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Toch heb ik ondanks tijdgebrek en frustratie wel een klein stapje gedaan in de constructie van de inlaten. Om te beginnen ben ik eens gaan kijken hoe het plastic van de scheidingsvellen van mijn kaas reageert op de Ultra Thin van Tamiya. Dat dan ook specifiek op recht en gebogen oppervlakken. Vandaar wat plakwerk.

photo 441910

Hij het lijmen op de sprue (die iets onregelmatig was), werd duidelijk dat het plastic vel de onregelmatigheden ongenadig laat zien, dus een mooi en vlak oppervlak is gewenst. Toen ik dat losliet op een stukje gebogen styreen werd ik aangenaam verrast door het resultaat - snaarstrak! Dit dunne plastic vel is wat dat aangaat goed bruikbaar om in de inlaten te lijmen. Maar het is wel erg dun, dus aan de kant van de motor moet ik ook iets hebben om op te plakken. Dat heeft een argeloze balpen het leven gekost.

photo 441908

De maat was te mooi en er zat zo'n mooi vlak stukje buis aan dat ik er de zaag wel in moest zetten. Dus het schot gaat voorzien worden van deze twee ringen waar ik de inlaat aan vast kan lijmen. Het schot zit nu nog aan elkaar, maar dat worden straks twee helften. Want de beide romphelften worden los van elkaar gebouwd met inlaten er aan. Dat wordt ook meteen een klus van veel passen en meten, want het moet meteen goed zitten en ik ga nu afwijken van de bouwvolgorde die meneer Hasegawa had bedacht voor ons.

photo 441909

Daarom zijn eerst de inlaten aan de romphelften gelijmd. Als de luchtgeleider er dan tegen aan wordt geplakt kan de inlaat er in worden geschoven. Hier is de inlaat al uit het dunne plastic vel geknipt (het is net papier!) en tijdelijk aan elkaar geplakt met een stukje tape. Het geheel er eenmaal ingeschoven werd ik weer prettig verrast met de passing, bijna perfect. Ik zal waarschijnlijk nog wel een versie moeten maken van de inlaat, want hier loopt de voorste lijn iets te scheef en mis ik aan de onderkant nog wat materiaal, waardoor hij aan die kant in de hoek een beetje loskomt. De bovenkant zit perfect tegen het plastic aan en laat zich straks prima verlijmen met Ultra Thin. De overgang is ook minimaal. Voor een volgende test wil ik nog wel even kijken hoe blijft verf zitten, vooral omdat het materiaal zo flexibel is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 apr, 2018 14:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mooi om t zien dat er toch ook out of the box wordt gedacht en het huistuin en keuken spul ook wordt gebruikt
Wel vreemd dat de putty loslaat

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 apr, 2018 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Bert, Tja sommige dingen zijn gewoon te mooi om te laten liggen, dus vandaar. Daarnaast is het ook een beetje de sport om de dingen die je anders weg zou gooien te benutten.

En dan doooor!! Het is weer veel te lang geleden dat ik heb zitten brouwen, maar met goede reden, werk, administratie, alv van de vve en nog wat 1:1 bouwprojecten de dagen zijn te kort en dan vliegen ze ook nog eens voorbij. Maar niet klagen, gewoon doorgaan. Als eerste had ik natuurlijk ee nieuwe neus ontvangen en die zit nu weer aan het spook - zonder gewicht erin. :lol:

photo 444526

Er zitten wat kleine spleetjes waar ik de oude neus heb losgezaagd, maar niets wat niet gevuld kan worden. Dus het aangezicht is weer ongeschonden. En ja het blijft raar dat de putty er van af kwam, maar ik denk toch dat die weekmakers er ook een aandeel in hebben gehad. Dan de volgende stap in het inlaat gedeelte was het maken van de voorkant van de motoren uit die twee ringen, want dat wil ik meteen gebruiken om de inlaat aan vast te lijmen

photo 444527

Ik ben begonnen met de ringen en twee staafjes sprue. Die heb ik even in de accuboormachine gedaan en met een vijl bewerkt om een wat afgerond geheel te verkrijgen, dat werkt prima. (Ik krijg bijna zin om met een mini draaibank te gaan spelen.....hmmm maar eens kijken.....) Maar ik dwaal af. Twee staafjes styreen op elkaar geplakt, werden in een vleugelvorm gevijld om als onderdelen van de motor te dienen. Dan had ik een hulpmiddel nodig om de onderdelen een beetje knap in elkaar te zetten. Daarom had ik een plankje voorzien tape met van hulplijnen. Daarop wat gewoon plakband zodat ik wat vaker gebruik kan maken van de hulplijnen voor het geval er iets mislukt. Daaroverheen dubbelzijdige tape.

Daar plak ik de onderdelen op terwijl ik ze voorzie van lijm. Als dat droog is, pulk je dat zo met een mesje van de tape af. Eerst ben ik begonnen met wat stangen en de centrale as, Die uiteindelijk op maat gemaakt om in de ring te passen. Daarna moesten er ook tubine bladen worden gemaakt. Dus weer een stukkie tape volgens het zelfde recept en plakjes sprue om de schoepen aan te lijmen. De schoepen zijn stukjes styreen van 0,28 mm * 0.56mm. Dat laten drogen en het geheel een beetje op maat maken om in ekaar te vallen. Met als eindresultaat een dry fit van de onderdelen.

Het was een klusje dat veel geduld vergt en ik ben nog niet klaar. De twee schuine delen die van de as naar de ring lopen, moeten nog beter passend worden gemaakt ze staan nu onder 45 graden en dat moet iets vlakker. Maar voor de rest ben ik wel blij met het resultaat. Ook al zie je niet veel terug van al dat werk als het eenmaal in de kist verborgen is. Maar het gaat om het idee en de uitdaging..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 apr, 2018 19:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Mooi werk, MarcOh.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2018 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooi werk met de intakes en de voorkant van de moteren.
Fijn dat je van Hase een reserveneus kon krijgen. Nu niet weer de verkeerde tube pakken :wink:

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2018 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Timmie, Nee hoor geen zorgen die tube zal ik niet zo snel meer pakken! :lol:

Even een snelle update, de beide voorkanten, voorzien van wat verf.

photo 444769

Ik moet het schotje nog wat aanpassen om het goed in de romp te laten passen en dan wordt het zwart geschilderd. De beide voorkanten heb ik voorzien van een klein gaatje waar ik straks een stukje styreen in kan steken. In het schot zitten ook twee gaatjes en zo kan ik de boel mooi uitlijnen voor het vastplakken. Toen even de inlaat middels een dry-fit in elkaar.

photo 444770

Ik had wat moeie met scherpstellen, maar zo komt het idee wel tot zijn recht. Als de boel goed in elkaar zit dan zul je net even wat meer van de voorkant zien. Ook zie je met het blote oog net even wat meer en zijn de details scherper. Ik ben erg tevreden met het resultaat en het effect van de inlaat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het idee is duidelijk. Ziet er goed uit! Gelukkig is het allemaal goed gekomen met de neus. Stom hoe zo’n voorzorgsmaatregel toch verkeerd kan uitpakken.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2018 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
De afgelopen tijd staarde het spook me vanaf de bouwplaats aan, maar het was te warm om hier te gaan zitten, maar ja we moeten er natuurlijk ook een beetje gang in houden. Gelukkig is het vandaag niet zo benauwend dus heb ik toch weer wat voortgang kunnen boeken.

photo 447854

Eerst heb ik het schot doorgezaagd en met schot, motor en inlaat als voorbeeld de nodige nokjes en strookjes in de romp gelijmd om straks de boel aan vast te plakken. Het eerste stuk van de luchtinlaat is nu dan ook vast met het rompdeel verbonden, zoals in het staande exemplaar achteraan is te zien. Het schot en de motor zitten nog los, het andere rompdeel is under construction.

photo 447855

Toen meteen ook maar inlaat nummer twee in elkaar gezet. Ik heb nieuwe gemaakt, want door het passen en frommelen begon de boel toch te scheuren. Wat dat aangaat is dat dunne velletje erg gevoelig en scheurt het makkelijk. Gelukkig is het net papier en aan de hand van de mal is zo een nieuw exemplaar gemaakt. Ik vond dat een pollepel voorzien van wat schilderstape prima als mal voldeed. De mooie natuurlijk kromming is ontstaan toen ik dit exemplaar eens in de vaatwasser heb gemikt. Het roert wat vreemd maar voor dit doeleinde is de kromming een pré! :lol:

photo 447853

Terwijl de inlaat aan het drogen was, even een dry fit en oeps.... een kier. Die wordt veroorzaakt doordat ik een andere bouwwijze hanteer als door meneer Hasegawa voorgeschreven. Maar dat is met wat vijlwerk wel op te lossen.

photo 447856

En dan bedenken in welke volgorde de boel straks in elkaar moet. Als ik de inlaten zo vastlijm, gaat het namelijk een hele toer worden om de motoren incluis het schot straks achterin te proppen. Maar ja nu al vastmaken is ook niks, want er moet nog een kleurtje in de inlaten. Dus om te testen hoe de verf reageert op bewegingen het ik wat grijs om het teststukje gedaan en toen dat eenmaal droog was het ik er een beetje mee zitten bewegen en vervormen. De verf blijft er goed op zitten. Dus ik zou de inlaten kunnen voorzien van een kleurtje, de motoren er in kunnen proppen en vervolgens dat geheel in de romp plakken. Daarna kan het schot er tegen en kan ik de rest van de inlaat afwerken en van een kleurtje voorzien. Want dan kan ik de motor namelijk even afdekken. Als dat is gedaan kan ik de romp in elkaar gaan lijmen. Voor de zekerheid heb ik wat extra tape op de inlaat geplakt om aan te geven in welke rompdeel hij moet komen en om de boel wat te verstevigen.

photo 447857

Dat vijlen was niet zo veel werk en met een beetje lijm en de boel goed aandrukken, gaat de boel wel passen straks.

photo 447858

Toen de aandacht naar de onderkant verplaatst, want met de inlaten er in past het niet helemaal netjes. Daarom heb ik na de nodige overwegingen en dry-fits besloten om twee hoeken van de achterzijde van de pit af te vijlen. Hierdoor passen de inlaten er netjes omheen en kan de hele cockpit netjes op de romp worden geplakt. Wat hier niet bij staat, maar wat ik wel heb gecontroleerd is de passing van de onderkant, inclusief de totale cockpit en dat past nu zonder problemen. Dus nu eerst maar eens wat met verf gaan spelen. Kan ik meteen kijken wat er nog aan een MIG en een KFIR moet worden gedaan, want die staren met net zo hard aan :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2018 6:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mooi huisvlijt, Mark , en dan bedoel ik niet de pollepel he

Altijd wijs om extra aan te geven waar iets hoort. Op het moment weet je het vaak wel, maar na een paar dagen ben je toch wel weer kwijt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement