De afgelopen tijd staarde het spook me vanaf de bouwplaats aan, maar het was te warm om hier te gaan zitten, maar ja we moeten er natuurlijk ook een beetje gang in houden. Gelukkig is het vandaag niet zo benauwend dus heb ik toch weer wat voortgang kunnen boeken.
Eerst heb ik het schot doorgezaagd en met schot, motor en inlaat als voorbeeld de nodige nokjes en strookjes in de romp gelijmd om straks de boel aan vast te plakken. Het eerste stuk van de luchtinlaat is nu dan ook vast met het rompdeel verbonden, zoals in het staande exemplaar achteraan is te zien. Het schot en de motor zitten nog los, het andere rompdeel is under construction.
Toen meteen ook maar inlaat nummer twee in elkaar gezet. Ik heb nieuwe gemaakt, want door het passen en frommelen begon de boel toch te scheuren. Wat dat aangaat is dat dunne velletje erg gevoelig en scheurt het makkelijk. Gelukkig is het net papier en aan de hand van de mal is zo een nieuw exemplaar gemaakt. Ik vond dat een pollepel voorzien van wat schilderstape prima als mal voldeed. De mooie natuurlijk kromming is ontstaan toen ik dit exemplaar eens in de vaatwasser heb gemikt. Het roert wat vreemd maar voor dit doeleinde is de kromming een pré!
Terwijl de inlaat aan het drogen was, even een dry fit en oeps.... een kier. Die wordt veroorzaakt doordat ik een andere bouwwijze hanteer als door meneer Hasegawa voorgeschreven. Maar dat is met wat vijlwerk wel op te lossen.
En dan bedenken in welke volgorde de boel straks in elkaar moet. Als ik de inlaten zo vastlijm, gaat het namelijk een hele toer worden om de motoren incluis het schot straks achterin te proppen. Maar ja nu al vastmaken is ook niks, want er moet nog een kleurtje in de inlaten. Dus om te testen hoe de verf reageert op bewegingen het ik wat grijs om het teststukje gedaan en toen dat eenmaal droog was het ik er een beetje mee zitten bewegen en vervormen. De verf blijft er goed op zitten. Dus ik zou de inlaten kunnen voorzien van een kleurtje, de motoren er in kunnen proppen en vervolgens dat geheel in de romp plakken. Daarna kan het schot er tegen en kan ik de rest van de inlaat afwerken en van een kleurtje voorzien. Want dan kan ik de motor namelijk even afdekken. Als dat is gedaan kan ik de romp in elkaar gaan lijmen. Voor de zekerheid heb ik wat extra tape op de inlaat geplakt om aan te geven in welke rompdeel hij moet komen en om de boel wat te verstevigen.
Dat vijlen was niet zo veel werk en met een beetje lijm en de boel goed aandrukken, gaat de boel wel passen straks.
Toen de aandacht naar de onderkant verplaatst, want met de inlaten er in past het niet helemaal netjes. Daarom heb ik na de nodige overwegingen en dry-fits besloten om twee hoeken van de achterzijde van de pit af te vijlen. Hierdoor passen de inlaten er netjes omheen en kan de hele cockpit netjes op de romp worden geplakt. Wat hier niet bij staat, maar wat ik wel heb gecontroleerd is de passing van de onderkant, inclusief de totale cockpit en dat past nu zonder problemen. Dus nu eerst maar eens wat met verf gaan spelen. Kan ik meteen kijken wat er nog aan een MIG en een KFIR moet worden gedaan, want die staren met net zo hard aan