Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 19:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 19:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
Erg mooie stoelen zeker gezien de kleine schaal.

Grtz Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2018 17:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Ed1269, Thanks was een beetje gepriegel, maar geduld is een schone zaak. Het zijn kleine bouwpakketjes op zichzelf zo met dat PE er bij.

Ik ben verder gegaan met de voorste wielbak, zodat de neussectie kan worden afgemaakt. Op zich zit er een beetje detail in, maar ik wilde toch wat aanpassen/ toevoegen. Ten eerste de achterkant, daar zie je vaak een soort rooster zitten. Dus dat heb ik gemaakt met een stukje alufolie dat met een geribbeld staafje van een passer set is bewerkt. Daarna strookjes van geknipt en die tegen de achterkant geplakt. Toen de haak voor het onderstel er op geplakt. Volgends de beschrijving moet je die er in plakken als de bak op zijn plaats zit, maar dat wordt een drama. Dus die er eerst op geplakt.

photo 438410

Daarna verder met nog meer flieters styreen en een stukje soldeertin. Na het nodige prutsen ziet de bak er al een stuk interessanter uit. Vervolgens dit geheel met de pit er in gepast in het voorste rompdeel. De beide helften daarvan had ik inmiddels ook al aan elkaar geplakt. Ik moest nog wat vijlwerk verrichten om een goede passing te krijgen, maar uiteindelijk past de wielbak met pit zonder problemen in de neussectie. Inmiddels had ik de beide helften van de neus aan elkaar geplakt en had ik een mooi gaatje in het kanon gemaakt. Alvorens de neus te passen had ik nog even grof het model in elkaar gezet en besloot om een klein beetje gewicht in de neus te proppen.

idee goed - uitvoering niet!

photo 438412

Verkeerde tube lijm gepakt om het gewicht te fixeren. De bedoeling was een alleslijm te pakken, die ik ook gebruik voor het tijdelijk vastlijmen van onderdelen op stokjes - die reageert niet met het plastic en plakt alleen maar. Helaas de tube ernaast gepakt, zelfde merk, zelfde kleur, zelfde maat, iets ander opschrift......lijm voor hardplastic.

photo 438411

In het begin was er niets aan de hand, maar een paar uur later was dit het resultaat, een neus die langzaam vloeibaar wordt. We zijn inmiddels al weer behoorlijk wat uren verder, ik ben afgekoeld en de nodige backupplannen zijn in werking gesteld. Ten eerste de reactie helemaal laten uitwerken om te zien wat de uiteindelijke schade zal zijn. Ik heb gemerkt dat de eerste delen die zacht werden inmiddels al weer aan het harden zijn. Mischien is de boel nog te redden. Ik kan me zo voorstellen dat ik met wat milliput de gaten dicht stop en de boel weer in vorm ga vijlen. Inmiddels mailtje naar de importeur om te kijken of ik spares kan krijgen.

In de tussentijd.... verder met de rest. En voortaan beter uitkijken welke tube je pakt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2018 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Auch da's ne zure.... Hopelijk krijg je dit nog gefikst. Misschien is er hier nog wel iemand die een neus kan tevoorschijn toveren.
Voor de rest, mooi werk!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2018 19:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik heb hier nog een Italeri neus liggen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2018 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
OMG

zat er maar een neus in de kit (bij mij zaten er twee in voor twee versie's) is helaas 1/48.

succes en hopenlijk past de neus van Dave.

Grtz Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2018 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Lonneker
Helemaal jammer van de neus, aangezien er eigenlijk geen gewicht in de neus hoeft.
Ik heb nog nooit een F-4 gebouwd die een staartzitter bleek te zijn. Het zwaartepunt ligt ver tussen de hoofdwielen en het neuswiel.
Nogmaals, jammer van de neus. Plamuren en schuren!!!!!

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 14:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Dat is jammer, hopelijk met een paar goede plamuur en schuurbeurten op te lossen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 maart, 2018 17:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Dave, bedankt voor het aanbod, ik hou 'm even in gedachten, maar ik denk dat ik het ga redden met de bestaande neus.

@ice315, eigenlijk hoeft er geen gewicht in, maar omdat ik zeker wilde weten dat ie niet ging steigeren, leek het me geen slecht idee om voor de zekerheid iets in die neuskegel te stoppen voordat ik hem vastplak. Nu kan het nog, Tja, iets met achteraf en het achtereind van een koe zeggen ze wel eens.

Maar goed, het devies - Schuren en Plamuren! Een week na het onfortuinlijke geval zijn de weekmakers uiteindelijk foetsie en is de neus niet meer vloeibaar. Dus vanmiddag maar even een propje milliput zitten kneden.

photo 438942

Eerst heb ik de goede delen van de neus afgeplakt. Ik heb een mooie lijntekening in schaal en die kan ik gebruiken als referentie voor het vormen. Daaruit kon ik opmaken dat de algehele vorm redelijk in tact is gebleven. De punt zit zeg maar op de goede plek. Dus dan maar eens de gaten invullen. Apart goedje dat milliput, maar het werkt wel aardig. Je krijgt op een gegeven moment wel last van je spieren door al dat kneden. Lang geleden dat ik met klei heb zitten spelen :lol: De ergste kuilen zij dichtgestort en de vorm zit er regelijk in. Aan de onderzijde (praktisch niet te zien op deze foto's) moet er het een en ander gevijld worden, maar voor de rest lijkt het al heel wat. Er zal nog wel een laagje plamuur overheen moeten om de laatste oneffenheden weg te werken. Daarna nog een poging doen om wat rescribe werk te doen. Gelukkig zit de meeste schade in het 'gladde' deel van de neuskegel.

In de tussentijd heb ik niet stil gezeten hoor, want ik ben me ook maar eens gaan buigen over de inlaten tijdens het uitharden van de neus. Allereerst heb ik de foto uit de BM build gepakt en als laag in een CAD programma geladen. Doordat de sprue er op staat heb ik een referentie voor de maat en die had ik uitgezet op de tekening. Dan is het eenvoudigweg schalen totdat de maat klopt.

photo 438943

Daarna is het een kwestie van de lijnen van de template overtrekken, de boel afdrukken en uitknippen. Et Voilà het uitgangspunt voor een template. Ik zeg uitgangspunt, want ik volg niet alle stappen uit de BM build, dus moet ik aanpassingen in de template maken. Aan de hand van de 'spanten' uit mijn lijntekening kon ik het gebied vrijmaken waat de inlaat doorheen moet passen. Dus dat heb ik eerst gedaa en toen kwam het passen en meten.

photo 438944

Al met al in de basis niet slecht, maar er moeten nog wat zaken worden aangepast en ik moet er voor zorgen dat de kist goed en netjes in elkaar past zonder idiote kieren!. Dit is papier maar ik moet wel eerst een goede kandiadaat vinden qua plastic sheet. Ik zit te twijfelen tussen een sheet van 0.3mm en de velletjes die ik al eerder heb gebruikt die zijn nog dunner. Daar moet ik even mee experimenteren. Dus de volgende stappen moeten zorgvuldig worden uitgevoerd en alles moet dan perfect passen. De bedoeling gaat worden om de intakes per helft aan de romp te bouwen. De witte schotjes die je ziet gaan nog in twee. Daar komen dan de schoepen op en die zorgen ervoor de die kant van de intake aan de romp vast zit. Nu zie je op rechtsboven een stuk balpen in zitten omdat die de goede diameter bleek te hebben voor het vormen van de intake.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 maart, 2018 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Vandaag heb ik de nodige aandacht aan de neuskegel kunnen besteden. Eerst de milliput in vorm vijlen en schuren en daarna nog wat nalopen met plamuur.

photo 439076

Hij is niet helemaal perfect, maar alles bij elkaar denk ik dat ik er niet gek vanaf kom op deze manier.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 maart, 2018 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Goeie save met de neus! Het is inderdaad nog altijd het beste om de kit-onderdelen te gebruiken dan een neustransplantatie!

Ik ben wel helemaal in de ban van je werk met de luchtinlaten. Ik ben benieuwd hoe dit zal uitdraaien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement