Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2018 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooie vorderingen aan de inlaat. geniale vondst die pollepel als mal. Ik hou er wel van als er niet de gebruikelijke gereedschappen worden gebruikt.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jul, 2018 23:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Ondanks dat het de afgelopen maand eigenlijk veel te warm was om wat te doen - de verf komt al praktisch droog uit de luchtkwast - heb ik toch een kleine vordering gemaakt. De temperaturen hier lopen behoorlijk op onder het platte dak en wat dat aangaat smacht ik naar een paar verkoelende regenbuien. Maar goed, de angst voor het schavot zit er in, dus er moet wel even wat worden gedaan. Waar ik eerst de inlaten had voorbereid, volgde nu het vastplakken. Dat was, laten we het zo maar zeggen, een leerzaam proces!

photo 450405

Ik had de buis er in gezet en met de ultrathin de randen wat aangeraakt en zie daar de de capillaire werking in bedrijf. Totdat het superdunne plastic kennis maakt met de werkzame bestanddelen van ultrathin. De capillaire werking trekt op sommige plaatsen het plastic uit zijn vorm en tegen de inlaat aan. Een prachtig effect, maar niet wat ik voor ogen had. Mijn testen waren dus niet goed genoeg. :lol: Helaas, maar we moeten het er maar mee doen, dus vervolgens de andere kant, daar had ik wat meer geluk.

photo 450407

Dan kon ik het niet laten om het geheel even te bekijken en dan zijn beide ducts geplaatst en ziet het geheel er zo uit. De oneffenheden en kuilen vul ik op met wat Mr. Surfacer, kan ik daar ook eens mee experimenteren, gevolgd door de eerste puf met witte verf. De boel netjes ingepakt en de motoren geblokt met een stukje spons. Voorzichtig, want met de Mig heb ik geleerd dat een afgesloten koker als een mooie straalbuis werd en de verf er met zelfde rotvaart weer uitblaast. Toen kwam ik ook tot de conclusie dat ik de volgende keer de gaatjes voor de buisjes in de inlaten wat eerder had moeten markeren, want door de Mr. Surfacer waren die niet meer te traceren. Gelukkig had ik nog wat referentiemateriaal en zo de nieuwe positie bepaald en de markering voor de plek aangegeven.

photo 450406

Dan zit het wit er op, maar op mijn referentiemateriaal had ik ook al gezien dat het voorste deel in de camo kleuren is. Daarop het ik de duct halverwege voorzien van een prop posterbuddy, opnieuw afgeplakt en daarna de volgende laag er in, de kleuren. Met dit warme weer wordt die posterbuddy ook een dradering plakkering goedje, maar het blijft gelukkig doen wat het moet doen. Een klein beetje nabewerken is nog wel nodig, maar dat is niet meer zichtbaar als de boel eenmaal in elkaar zit.

photo 450408

Hier is nu ook te zien dat de stukjes spons niet alles hebben tegengehouden, want er zit een pracht van een spray patroon op de zwarte schotten waar de motoren mee vast zitten. Je ziet er aan de motoren niet zo veel van, dus ik laat het zo. Nu kunnen we verder met de romp definitief in elkaar zetten en begint de kist pas echt op een spook te lijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 18:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Het begint het vandaag iets af te koelen. De hoosbuien die ik graag had willen zien om het platte dak echt af te koelen bleven helaas uit, de bui was een paar kilometer verderop zijn last al kwijt helaas.
Na wat droogtijd -aan de warmte lag het niet - zijn de rompdelen verbonden met de pit en de vleugels. Het begint zowaar op een vliegmasjien te lijken.

photo 450663

Gedurende de bouw heb ik de nodige dry-fits uitvoerd, gevolgd door nog meerdere correcties om zo her en der wat extra ruimte te creeeren voor de intakes. In het stuk dat me inspireerde had de bouwer heel veel last van slechte passing. Ik kan me heel goed voorstellen waar die problemen vandaan komen, namelijk door de afwijking van de door meneer Hasegawa voorgestelde bouwwijze. Dat is echter met veel dryfitting, vooruitkijken en nog veel meer snij en vijlwerk best op te vangen.

photo 450664

De passing van de onderdelen is wat mij betreft prima en op een paar kleine puntjes na zitten ze redelijk strak in elkaar. De afwijking die ik hier heb wordt veroorzaakt doordat een van de intakes niet helemaal goed op de romp zitten en daardoor heeft de pit sectie een kleine afwijking. Tussen de romp en de linker duct zit een klein spleetje, maar dat kan worden opgevangen met een stukje styreen. Het valt bijna niet op als je er zo naar kijkt en ik denk dat eenmaal in de verf het bijna niet te zien is. Onderop is nog wat nabewerking vereist in de kleine rode cirkels - beetje vijlen/schuren en dan is het gedaan. De kieren her en der een beetje opvullen maar dat is minimaal. Het was een beetje een puzzel, maar het is gelukt. Dus nu verder, de pit/canopy voorbereiden voor het spuitwerk. Dan de nodige zaken afplakken zodat de kist in de primer kan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2018 17:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Je komt nu lekker op gang zo voor het kleurwerk, he

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2018 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Bert, de gang heeft er dus niet zo ingezeten.. :( , de temperaturen hier hebben de afgelopen weken niet echt geholpen om te bouwen, gelukkig zijn die nu lager geworden. Na daarbij de nodige diensten van collega's te hebben overgenomen in verband met vakanties is het nu mijn beurt. Dus als de temperaturen zo blijven, dan kan ik de komende tijd tenminste wat stappen maken met dit spook. Om de boel in de primer te zetten, wordt het wel tijd om wat dingen met de canopy te doen.

photo 452929

Vandaar dat ik me daar op ben gaan richten. Eerst wat kabelwerk achter het IP aanbrengen, want daar moet straks een stuk van de canopy overheen. Paar gaatjes gemaakt en er wat looddraad doorheen gestoken. Toen ook wat aandacht besteed aan de HUD, want die moet er ook op voordat het voorste canopydeel er op kan. Die delen heb ik eerst maar eens voorzien van de nodige plakkers zodat ik ze straks zonder problemen van buiten en van binnen kan spuiten. Goed nadenken is in dit stadium van belang, want ik wil de voorruit licht tinten om het idee van dikker glas te geven. Dan heb ik ook nog een Airwaves setje voor de canopy maar die kan er niet op als ik niet eerst de diverse delen eerst uitricht. Dus de juiste volgorde van dingen er wel op plakken en dingen er niet op plakken aanhouden.

photo 452930

Zoiets dus, maar dit is de dry fit. Eerste stap de voorruit tinten. Als die klaar is, laten drogen en vervolgens dat stuk ook afplakken. Dan kan ik de binnenkant van een kleurtje voorzien, tape er af en de voorruit definitief vastzetten. Dan de middensteun bevestigen en de boel goed laten drogen. Als dat eenmaal droog is, kan de pit worden afgeplakt en ben ik klaar voor primer. Dan ik meteen de laatste details op de losse canopy delen bevestigen en die ook van de juiste kleur aan de binnenkant voorzien. De buitenzijde volgt later wel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2018 17:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Na nog 'even' alle materialen die een kleurtje nodig hebben, te hebben voorbereid, kon ik vandaag met de primer aan de gang. Als je alle dingen er bijzoekt die ook mee moeten in de primer, kost dat toch meer tijd dan verwacht. Op de valreep heb ik bijvoorbeeld nog even wat kleine details aangebracht in de knalpijpen want de wanden waren wel erg glad en ik had geen zin in een aftermarket pijp, dus dan maar even aan de slag met wat stripjes styreen.

photo 453310

Dat geeft een beetje meer relief, een klusje dat je moet afwisselen met iets anders, want dankzij de restjes lijm of statische lading kleven de stripjes overal aan. Ik kan u vertellen dat mijn geduld meer dan eens op de proef werd gesteld. Dus tussendoor kon ik ook alles klaar maken voor de primer. Onderdelen op saté en cocktailplrikkers, het spook incluis en dan met wat bussen primer even naar buiten.

photo 453309

De pit afgeplakt - check, de intakes volgepropt met sponsjes - check, dan eerst maar eens het spook in de primer. De bus die ik gebruik zit op zijn eind dus ik hoop dat ik het red (heb reserve hoor!) De details zo aan de bovenzijde vallen niet tegen. Let wel ik heb deze kist met geen druppel plamuur aangeraakt. Met het nodige pas en vijl werk past de kist wonderwel in elkaar. Op de rug denk ik nog wel wat te moeten bijwerken. Bij de staart zitten twee sinkmarks, de naad over de rug mag nog wat beter worden weggewerkt en er zitten naast de pit nog naden van de intake die iets te duidelijk zijn.

photo 453308

Ook de onderzijde kan mijn goedkeuring wegdragen, de aansluiting van de pit op de romp ziet er niet verkeerd uit en eenmaal in de verf met wat verwering denk ik dat de naden nagenoeg wegvallen in het lijnenspel. Qua passing ben ik bijzonder te spreken over deze kit.

photo 453307

En dan even het overzicht, stapeltje sprues die een laagje primer hebben gekregen en links het blok piepschuim met de onderdelen op stokjes. Helaas raakte hier de bus leeg en moest ik overstappen op mijn reserve bus. Het meerendeel is gespoten in Tamiya Fine, de laatste paar onderdelen zijn in de Tamiya normaal gespoten. Dat spul is een klap dikker als de Fine en daar heb ik me behoorlijk op verkeken zeker omdat ik Fine al een hele tijd gebruik. Er zijn een paar onderdelen die extra aandacht behoeven omdat er iets te veel op kwam. Dus weet ik meteen dat ik in het vervolg primair de Fine ga gebruiken. De gewone vult iets meer, dus het zal van het model afhangen wanneer ik dat gebruikt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er goed uit. Zeker als je je beseft dat er geen plamuur aan te pas is gekomen. Waar is dat piefje op de linkervleugel voor?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@ Fokkerfan, dat piefje op de linkervleugel is de TISEO, Target ID System Electro-Optical. (Heb ik ook niet van mezelf hoor, want ik vroeg me ook af wat het was.) Je vindt zo ook terug onder de neus van de F14 Tomcat of een A10.

photo 453419

Dit is een stukje uit een afbeelding van een kist die daadwerkelijk op Soesterberg stond gecombineerd met een opengewerkte tekening er in. Toen ik onderzoek deed voor mijn model viel me namelijk op dat er exemplaren met én zonder dat 'piefje' waren. Ik kwam er achter dat het een door Northrop ontworpen ASX-1 electro-optical (TISEO) target acquisition and tracking sensor was. Aangezien ik het wel een intersessant ding vond en de kit er in voorziet, heb ik hem er ook gebruikt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
ik heb deze kit ook liggen ben benieuwt naar het eind resultaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2018 19:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Vandaag de luchtkwast weer eens tevoorschijn gehaald om de eerste beetjes kleur te spuiten. Maar eerst moesten er wat kleine beetjes plamuur worden aangebracht. De aansluiting van de luchtinlaten bij de pit hadden wat vulling nodig evenals een kleine sinkmark bij het begin van de staart.

photo 458055

Oh en de canopy is ook nog voorzien van wat PE, bestaande uit de randen langs de onderkant met de haken er aan en de achteruitkijkspiegels. Dan om te beginnen maar eens wat preshade aanbrengen.

photo 458056

En dan wat metaal kleuren aanbrengen bij de staart en op de hoogteroeren.

photo 458057

Ik heb hier 3 kleuren toegepast. Bij de exhaust ben ik begonnen met chrome, daarna heb ik de hele boel erachter in de duraluminium gezet. Vervolgens wat kleuracenten aangebracht met burnt metal. Deze laat ik nu even goed uitharden om daarna dit stuk helemaal af te plakken. Dan volgt het spuiten van de camo en gaat de kist eindelijk echt kleur krijgen. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement