Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2017 3:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Hello all, met de Bear bijna voltooid en nog wat PE voor mijn Arizona, heb ik veel zin om al met de Phantoms te beginnen.
Dus, zal ik maar een eigen entry doen die ik nadien hoop vol te spammen.

Zoals aangekondigd, heb ik reeds 3 Phantoms gebouwd, waarvan enkel mijn Navy Phantom van Italeri het heeft overleefd
tot op heden. Deze kreeg recent nog een leuk jasje en dankzij Divisione X van Italeri kon ik de decals nog te pakken krijgen.
Hoewel er al stukkies missen kan ik haar gewoon niet binnen, maar ga ik 2 broertjes bouwen die ik enige tijd geleden
in huis had gehaald.
Eerlijkheid gebiedt me te stellen dat 1 van hen, de RF-4E, eerder eentje van de 3 eerdere Phantoms was. Was, want
helaas, deze heeft het niet lang gesteld, maar ik vond de immense decal voor de buik zo mooi dat ik haar gaarne nog eens
had gebouwd. En dankzij de wondere wereld van Facebook en Ebay, kon ik haar uiteindelijk via een bevriend brouwer
opnieuw in huis halen.

Dus, mijn Double Trouble builds worden:

1) Revell F-4J Phantom II VF-84 Jolly Rogers US Navy - 1/72 OOB.
Afbeelding
Deze kit bouwen er nog enkele buddy's dus ik ga me beperken door te stellen dat deze kit mijn Jolly Rogers - set moest
vervolledigen (ik heb reeds een F-14A van Fujimi, in lanceermodus waar ik nog een dek voor zoek van Italeri, en
de met de Revell-decals voltooide F/A-18F Super Hornet van Italeri), maar met dat ik andere bouwwerken te doen had
(waaronder de renovatie van ons huisje), kwam dit er effe niet van.
Maar met de Buddy Build nu op komst, vond ik dit een uitgelezen moment om haar te bouwen!

Ik gooi er graag nog deze beknopte review bij waarin je al even in de doos kan kijken:
http://www.militarymodelling.com/news/article/f-4j-phantom-ii-in-1-72/24438

2) Revell RF-4E Phantom II AG-52 "Schwarze Panther" - 1/72 OOB.
Afbeelding
De 'Ogen van de NAVO', zoals deze gespecialiseerde versie van de F-4 ook wel werd genoemd, is een verkennings-uitvoering
van de Phantom met diverse camera's en electronische snufjes aan boord. Hoewel niet zo snel of zo hoog-vliegend als de
SR-71 Blackbird, deze 'Photo-Phantom' had wel het voordeel dat zij zeer wendbaar was en zeer laag kon vliegen, waardoor
ze haar rol als tactisch wapen ten volle uit kon spelen.
De Duitse Luftwaffe was in Europa de voornaamste operator van dezer RF-4E, waaronder bij het verkennings-eskadron
Aufklärungsgeschwader AG52, gestationeerd in Leck, die één van hun toestellen volledig zwart spoot (met een antraciet neuskegel)
en hun logo in het groot op de buik schilderen, de 'Schwarze Panther".
Voor wie het graag eens in het echt wil zien, dit is een paar foto's van het echte beest:
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast werd een ander vliegtuig van de eenheid eveneens verfraaid, ditmaal in het livrei van de 'Tigermeet':
Afbeelding
Misschien ook nog een leuke topic om te produceren.
En voor wie het puzzelen van de kit al niet uitdagend genoeg vindt, bestaat er nog deze 4D-puzzel:
Afbeelding

Hoewel de eenheid in 1994 werd ontbonden, vloog de RF-4E tot het laatst haar missies en werd de Zwarte Panter
zelfs behouden, tot de laatste vlucht op 26 augustus 1993.
Afbeelding



Het verschil in tooling (en niet alleen omdat het 2 verschillende versies van hetzelfde basisvliegtuig zijn) is werkelijk enorm.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de kwaliteit tussen beide kits astronomisch groot is, maar je merkt het wel aan de verschillen
in details in de pitjes, de mogelijkheden voor te bouwen (luchtremmen en flaps op de F-4J kan je open en neergeklapt respectievelijk bouwen)
en de manier waarop de onderdelen zijn geproduceerd zijn tastbaar anders.
Dus, kans dat ik deze twee vogels met elkaars onderdeeltjes ga bouwen zit er niet in, waardoor vergissen nagenoeg uitgesloten is.
Jawel, ik hoop beide vliegers tegelijk te produceren; wanneer de ene droogt, werk in aan de andere en zo verder.

We zien wat het geeft, nog 6 dagen te gaan voor de lancering!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2017 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hmmm, Yummi-Yummi !!!
En dan worden we ook nog eens getrakteerd op een dual-build...!!!
Very good busy !!! :lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2017 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
En dan heb ik nog 2 andere projecten lopen, maar ik geniet er van mezelf uit te dagen :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2017 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Die zwarte panter is gaaf. Komt er nog iets extra's bij of laat je hem zoals hij uit de doos komt?

Groetjes Edwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 2:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
volvotje schreef:
Die zwarte panter is gaaf. Komt er nog iets extra's bij of laat je hem zoals hij uit de doos komt?

Groetjes Edwin


Omdat ik haar al een keertje had gebouwd, ken ik haar mindere kantjes, en ik moet zeggen, het was de eerste keer dat ik zo een opgedeelde decal moest doen.
Dat was zelfs nog zonder decal softener, gewoon water, wattenstaafjes en véél geduld. Héél véél geduld. :P :lol: 8)

Ik overweg nog of ik extraatjes ga doen maar vermoedelijk houd ik het bij OOB, hoewel ik weet dat er genoeg after-market spul is voor elke versie van de Phantom.
Nog bedenken.


ondertussen begonnen aan de F-4J. Ze bouwt redelijk makkelijk moet ik zeggen, de pasvorm zit wel goed. Alleen bij de pit had ik al gauw een eerste kopzorg;
de pit zat te breed voor de romp! Maar, gelukkig voor mij, kan je makkelijk aan de onderkant wat peuteren en met wat wiggly wiggly wiggle (sorry stom liedje :p)
zat het al lekker op haar plek. Deze wordt sowieso een OOB. Want ik weet uit ervaring dat je eigenlijk niet veel extraatjes in een 1/72 Phantom krijgt die echt de moeite
lonen voor mijn skill level. MAar de kit zelf is lekker goed bedacht dat ik me die mindere ervaring wel kan getroosten.
En, beginnen deed ik met het opstellen van een tijdelijke werkplek in de woonkamer:

Afbeelding

De kit begint zoals zo vaak met de pit. Deze bestaat uit de getrapte pit zelf, een stick voor de piloot en 2 dashboards, en twee zijpanelen voor de RIO.
Afbeelding

Tot slot de romphelften bijeen gekletst en al wat verf op los gelaten.
Afbeelding
Afbeelding

Dan de vleugels er droog op. Deze zijn lichtjes verbogen of "warped", maar met de goede toepassing van wat getwist en gedraai komt dat wel goed!
Afbeelding

De RF-4E ben ik nog niet begonnen, ik kijk of ik Volvotjes hint niet waar kan maken.

Dus, dat is het voor vandaag !

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2018 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nou je gaat als de brandweer zo! Ik zet een halve neuswielbak in elkaar in de tijd dat jij dit in elkaar zet. Doe je nog wel een matte of halfglans laag eroverheen straks? Of glimt het zo omdat de verf nog nat is?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 2:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Ik ben altijd iemand geweest die redelijk snel maar niettemin redelijk mooi kan bouwen, vind ik van mezelf.
Mijn halve trouwboek snapt nu wel waarom ik er dan een redelijke stash op na houd :p.

Ondertussen zitten de vleugels op hun plek, de inlaten, uitlaten, stabilisatoren, wielen, flaps, canopy's, en staat alles
te drogen. Daarbij zie ik wel dat er nog wat opkuiswerk aan te pas zal komen maar dat heb je als je snel bouwt.
De kit blijft een aangename en simpele bouwdoos.

Afbeelding

Fokkerfan, de verf is gloss, maar ik ga deze nadien afwerken met een matte laklaag, dus dat glanzen zal weg vallen.
Met matte verf heb ik soms weinig goede resultaten, dus heb ik zo mijn techniekjes :)

Afbeelding

Afbeelding

En voor wie het wil weten, ik doe alles met de kwast!
Verf is Lifecolor Var.50 Silvergrijs/Helder Grijs voor de bovenkant, en Helder Grijs Var. 51 voor de onderkant.
Verder Alclad II Jet Exhaust en Burnt Iron voor de uitlaten, Revell Lufthansa geel en Gloss zwart.
Ook een beetje donkere pationa en groengrijs voor de pitjes.

Morgen nog de inlaatjes van de luchthappertjes, en het touch-up-spel kan beginnen.

Voor het slapengaan, nog eentje om te delen. Voor mijn kleine meid had ik mijn A-380 gedoneerd voor er een
Hello Kitty vliegtuig van te maken. Dat werd een collage van plakkertjes (3 vellen vol) en verder een minimum aan
details. Nylon draadje er bij en dan aan het plafond rond de lamp in haar kamertje.

Afbeelding

Volvotje, ik heb nog eens gekeken voor wat ik aan extraatjes kan vinden voor de RF-4E en vond weinig echt dat me
aan sprak. Maar waarschijnlijk ga ik er 'Remove Before Flight' tags aan ga hangen, heb 2 setjes van Eduard nog liggen.

In een andere post las ik heel wat commentaar over de vleugel die mijn andere machine had. De zogenaamde "thin wing"
of de klassieke "thick wing". Voor wie hier meer in detail over wil gaan, be my guest, maar als ik zo de foto's bekijk
van de echte RF-4E, lijkt het me een minder dikke vleugel dan ik op mijn F-4J zie. Alleen, die helemaal gaan vervangen
door scratch of, als het al bestaat, een after market exemplaar, dat zie ik nou niet echt zitten.
Dus houd ik ze wel zoals ze is. Zwart geverfd zie je hier immers bitter weinig van.
PS voor de kleuring van de RF-4E ga ik wel met de spuit(bus) aan de slag, want ik wil deze toch egaal zwart zien. Denk wel dat ik de
vlakken met Mr Modeler S lijm dan kleef in plaats van Revell Contacta om het 'rimpelen' tegen te gaan.

Voilà, iedereen weer up to date!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 12:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
Dat gaat rap met de bouw....

Leuke combinatie van de twee spookjes, ga je ze nog op een dio of zo plaatsen....

succes verder en ga je zeker volgen, kan mooi afkijken hoe je de motoren op kleur brengt :)

Grtz Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
BLOODY HELL...!!!

Deze gaat inderdaad als een speer !!! Daar waar Fokkerfan de eer had om als eerste een start te maken, gedurende deze eerste MB-BB, op de eerste dag van 2018 denk ik dat jij de eer zult krijgen om als eerste een Spook in de "Showcase" te kunnen plaatsen. :lol:

Het feit dat je skill-level iets minder is en/of dat je OOB bouwt, maakt helemaal niet uit. Waar het om draait is dat je plezier aan het bouwen van je Spook beleeft en volgens mij zit dat wel goed. :wink:

Leuk te lezen dat je kleine prinsesje inmiddels ook al in de ban is van "stalen vogels". :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Thanks allemaal!
Omdat we hier een klein monstertje hebben rond huppelen (en 6 katten, en neen geen F-14s haha) probeer ik het maximum uit mijn me-time te halen telkens ik kan.

Of ik ze in een dio'tje ga zetten? Misschien op termijn ja. Maar voor nu is het gewoon het plezier van te bouwen.

De motoren zijn Alclad II Burnt Iron aan de buitenkant, en Jet Exhaust aan de binnenkant. De stalen panelen onder de staart 91 Iron van Revell met Tamiya Soot op geveegd.
Dan krijg je dat effect. Op deze schaal is dat meer dan voldoende.
Op grotere motoren kan je nog met brand-effecten werken dankzij Alclad.

Binnenkort meer!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement