Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 dec, 2017 11:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Enthousiast geworden door de GB/BB die vrij spontaan op het forum ontstond, heb ik mij aangemeld om ook te gaan deelnemen. In eerste instantie zat ik te denken aan een redelijk eenvoudig kitje dat ik naast mijn andere projectjes zou gaan doen. Daarom kwam ik al snel uit op schaal 1/144. Een tweede reden om voor deze schaal te kiezen, is dat ik al snel een model in een bepaalde “setting” of diorama zie. Iets als een shelter zag ik al gauw voor mij. Om voor het geheel binnen redelijke afmetingen te blijven, houd ik het op 1/144.
De “livery” had ik al snel bedacht: de kleuren van het 32e TFS van Soesterberg. Nu zijn er op voormalig vliegbasis Soesterberg nog shelters te vinden, dus om zo eentje na te maken, zou moeten kunnen.
Hét symbool van de Amerikaanse aanwezigheid is echter de ZULU-hangaar. Hier stonden de Phantoms gereed om binnen 5 minuten te kunnen vertrekken als het luchtruim werd geschonden door ongewenste vliegtuigen.
https://www.youtube.com/watch?v=8D9QVEXoyGY
Afbeelding

Nadat de Vliegbasis Soesterberg werd gesloten, was de provincie in de gelegenheid om het grootste deel te kopen. Het Amerikaanse gedeelte (Camp New Amsterdam) bleef echter grotendeels in eigendom van Defensie.
De ZULU-hangaar staat daarmee op het gedeelte van Defensie. Door externe deskundigen is de hangaar aangemerkt als van historisch belang. Defensie heeft dit echter lange tijd genegeerd en werd de hangaar met sloop bedreigt. Recentelijk heeft de Gemeente Zeist de hangaar op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Hopelijk is sloop hiermee afgewend.

Mijn plan is om een model van de ZULU-hangaar te gaan bouwen. Doordat de hangaar op afgesloten terrein staat, is deze helaas niet voor het publiek toegankelijk. Ik baseer mij hiervoor op informatie dat openbaar te vinden is. Hierdoor zie ik het zelf meer als een interpretatie dan een exact model.
Eind jaren vijftig zijn vergelijkbare hangars gebouwd op andere luchtmachtbases. Tekeningen van deze “tweede generatie alert hangars” zijn te vinden in het document “cold war infrastructure for air defense: the fighter and command missions”. Deze afmetingen neem ik als uitgangspunt voor mijn brouwsel. Zoals op de tekening is te zien, bestaat de “alert hangar” gewoonlijk uit twee hallen. Ook in Soesterberg was dit oorspronkelijk het geval.
De tweede hal is echter in 1966 afgebrand en niet herbouwd. Mogelijk werden die niet herbouwd omdat er al versterkte shelters waren gepland. Deze eerste versterkte shelters werden ter voorbereiding van de komst van de Phantoms gebouwd.

Waarmee ga ik van start? Een aanvraag voor een setje Platz Phantoms in 1/144 loopt nog. Ondertussen al wel een 1/144 Academy kit van Mirko overgenomen. Daarmee kan ik per 1 januari in ieder geval van start.
photo 430614
Om idee te geven van de afmetingen, heb ik er een tijdscorrect kwartje naast gelegd. Voor de mensen die niet meer weten hoe groot die ook al weer waren, ligt er ook een muntje van 10 eurocent naast. :)


Daarnaast wordt de hangaar “scratch” gebouwd met plastic card en materiaal uit de modeltreinwereld.
photo 430615

_________________
Groet, Martin.


Laatst bijgewerkt door Aorntman op za 16 dec, 2017 14:33 pm, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 dec, 2017 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Mooie informatieve start Martin. :wink:

Ik heb enige tijd eveneens vernomen dat men voornemens was om de Q-shed plat te walsen. Bij het horen van dat nieuws, krulden mijn teennagels spontaan om... :evil: Erg fijn om te lezen dat er in ieder geval nog een aantal lieden zijn, welke het historische "belang" van dit bouwwerkje op z'n waarde weet te schatten. Laten we inderdaad hopen dat, met het stempeltje "historisch monument", de sloop niet door zal gaan. Er zal echter wel een behoorlijke opknapbeurt aan te pas komen om de Q-shed weer een beetje toonbaar te maken. De laatste keer dat ik heb gezien (alweer enige jaren geleden) zag het er allemaal erg treurig uit... :(

Anyhoe, een leuk project. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 dec, 2017 12:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze kleine rakker... Mooie schaal waar heel wat uit te halen valt. Mooi project...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 dec, 2017 16:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Dat zal een leuke setting worden met een hangar erbij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 dec, 2017 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 aug, 2017 16:08 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Apeldoorn
Leuk zo'n diorama, ben benieuwd naar de rest van je verslag :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 dec, 2017 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Dank allen. Ik ben zelf ook wel benieuwd of het allemaal een beetje gaat lukken. :)

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2017 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
O jeetje! Zo'n diorama is wel een hele mooie toevoeging aan deze BB! Ik ben al erg nieuwsgierig naar hoe dat eruit komt te zien.

En wat ben ik blij om te lezen dat "ze" toch dit historische stukje grond ongeschonden gelaten hebben.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2017 1:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
VERHIPT...!!!

Het valt me nu pas op dat de Spoken in de openings-foto zijn uitgerust met AIM-4 Falcons...
Da's dus een plaatje uit de tijd dat het 32nd nog met de F-4E "Early's" vloog... YUMMI - YUMMI !!!

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2017 18:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Vooruit, nog een plaatje.
Afbeelding
Ik zoek overigens nog een tractor om vliegtuigen te trekken. De foto kan ik even niet terug vinden.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 dec, 2017 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Nogal zo'n smerig plaatje... :wink:
Ditmaal duidelijk 2 F-4E's "Late" op alert

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement