Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2017 13:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Zo daar zijn we dan, en we zijn eruit welke variant we gaan bouwen!
Dankzij een ruil met collega bouwer "Fokkerfan"-Ingmar heb ik nu een versie die ik graag ga bouwen, waarvoor dank!
Wanneer? Eerst nog even de Lynx die er ligt afmaken en dan gaan we van start.
Ik kijk er naar uit, want wat is nu leuker dan een verjaardag te delen met deze brute kist. ( 27 Mei)

Deze uitvoering is een jonger broertje van deze kist, een jas die ze droeg ter ere van haar "last call".
Gelukkig mocht ik deze nog "live"zien :)
photo 430395
Eigen foto.

Geschiedenis van de Phantom zal iedereen wel bekend mee zijn, en om jullie niet te vervelen met een enorm verhaal hieronder een korte intro.
JG 71 staat voor Jagdgeschwader en nee dit is geen naam voor een stuk bos in Duitsland maar de vertaling luidt: Jachtvliegtuigeskader.
Wattes? Nou ja Squadron maar dan iets anders, en enkel voor jachtvliegtuigen. Ja, jachtvliegtuigen.

JG 71 is natuurlijk wel 1 van de gaafste, waarom? Richthofen natuurlijk! Ja Baron Manfred von Richthofen ook wel de Rode Baron genoemd.
Ken je Baron von Richthofen niet? Dan graag direct de film : "the Red Baron" gaan kijken, feestje!

JG 71 heeft sinds 2013 de beschikking over 1 of andere zanger/rapper genaamd Typhoon als ik het goed gelezen heb en tot die tijd hadden ze spooks.. insert rookpluim hier.
Geen idee waarom ze die Phantoms hebben vervangen voor rappers maar goed, het zal wel.
Ze zijn begonnen in 1973 om de Starfighters te vervangen als jagers, vreemd he? Ik ben van 1982 en deze toestellen vlogen toen al jaren rond!
De Duitsers gebruikten de F-4F als jager om allerhande kisten op te vangen die ergens vlogen waar ze niet mochten zijn.
De term QRA? Quick Reaction Alert Nou ja dat doen ze hier dus eigenlijk 24/7. Altijd stand-by om te scramblen en vervelende Russische toestellen of een verdwaalde airliner te begeleiden naar hun volgende stop.
Ik weet het nog goed: 1 dag voor mijn 5de verjaardag op 26 Mei 1987 hebben 2 F-4F's een scramble call gekregen om een Russiche TU-22 te begeleiden die toch wat dichterbij kwam dan gepland. :lol:

Welke uitvoering ga je dan maken Mirko? Nou deze dus! Een zilver/alu kist met een mooi jasje ter ere van de 50ste verjaardag van JG 71.
photo 432383

photo 432384
photo 432386
photo 432385
Foto's geleend van internet

Zo zie je maar op de foto's Je zou zeggen dat het grijs is ipv aluminium.. apart toch?
We gaan er in ieder geval plezier aan hebben!

Hoe en wat er in de doos zit zal ik verderop als nieuwe post toevoegen zodra ik de foto's heb gemaakt :) ( vanavond gok )


Laatst bijgewerkt door mirkohelthuis op vr 13 apr, 2018 8:49 am, in totaal 8 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 3:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
"Black Panther on the loose...!!!"

Of ga je wellicht op jacht naar een After-Market decal-setje ? In dat geval zou je misschien eens op zoek kunnen gaan naar deze rakker...:

photo 430252
RF-4B, 153101//RF, VMFP-4 "Bi-Centenial". (Bron: internet)

OPM.:
Mocht deze livery je bekoren, wees er dan op bedacht dat het hier om een RF-4B gaat. Formeel is je RF-4E niet correct om deze kist te bouwen. De RF-4B was uitgerust met zogenaamde "thin wings", welke afwijken (dunner zijn) dan de vleugels welke bij jouw kit geleverd worden. Het is maar net afhankelijk van "hoe" reeel je je RF-4 wenst te bouwen...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 17:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Ik denk wel dat ik bij de kist blijf die wordt afgebeeld... maar wie weet :)
Vervelende is dat zwart moeilijk is om levendig over te brengen en best saai kan zijn.. en die mooi decal zit op z'n buikje :)

Ook is er relatoef weinig over deze specifieke kist te vinden qua foto's, livery etc.. dus lastig lastig.

Voor Revell is er ook "weinig"after market beschikbaar..
https://www.scalemates.com/search.php?fkSECTION%5B%5D=All&q=%22mcdonnell+douglas+f-4+phantom+ii%22+revell++1%3A72


We gaan het wel zien :) rustig gluren


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 21:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Shujaa schreef:
De RF-4B was uitgerust met zogenaamde "thin wings", welke afwijken (dunner zijn) dan de vleugels welke bij jouw kit geleverd worden. Het is maar net afhankelijk van "hoe" reeel je je RF-4 wenst te bouwen...

Gr. Ruud.

Bijna goed Ruud.....de laatste 12 RF-4B's zijn gebouwd met de 'dikke' vleugel van de F-4J. De afgebeelde Bi-Centennial heeft dan weer wel de 'dunne' vleugel.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 1:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Klopt Arjan, maar zo diep wilde ik er niet op ingaan. 8)
Daarnaast is, als ik me niet vergis (lees: "dat weet ik wel zeker...!!!"), de afgebeelde 153101 een thin-wing.

Des-al-niet-te-plus: goeie input !!! :wink:

@ Mirko:
Geheel zwart is toch helemaal niet zo moeilijk... 8) 8) 8)
Het mag duidelijk zijn dat Ruudje een beetje in een sarcastische bui is. :oops: Het is inderdaad ontzetten moeilijk om enig leven in een volledig zwarte kist te blazen. Veel tips kan ik je daarbij niet geven maar wellicht dat je toch iets hebt aan het navolgende:
1) Gebruik geen "puur" zwart maar extreem donker grijs
2) Breng hele genuanceerde kleur-schakeringen aan in het donker-grijs. Ik zou een "basis-kleur" extreem donker grijs mengen en daar de kist mee spuiten. Vervolgens voeg je aan deze basis-kleur enige druppeltjes wit toe om een hele genuanceerde "lichtere" variant te verkrijgen. Daarmee kun je dan een aantal panelen spuiten of een soort "post-shading" aanbrengen.
3) Gebruik (eventueel) voor de panel-lines eveneens een donker grijze wash, echter net iets lichter dan de "lichtste zwarte kleur" welke je hebt gemengt/gebruikt.

Om de decal van de panter aan de onderzijde goed uit te laten komen, zou je kunnen overwegen om de kist in-flight te bouwen. Als ik me niet vergis is dit een latere Revell-editie welke bijzonder goed past en zou het mogelijk moeten zijn om de kist zonder al te veel problemen in een gear-up configuratie te bouwen. Je zou er met een beetje meer werk tevens voor kunnen kiezen om de kist zo te bouwen dat het landingsgestel net word ingetrokken...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 7:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Uhhh, ik zou geen wit nemen, dit maakt de kleur valer, ik zou zelf opteren voor een lichtblauw en alle effecten zoals washes ook in diverse blauwsoorten uitvoeren, dit geeft een wat diepere kleur aan het model. Het eventueel highlight drywash zou ik zelfs met een vleeskleur doen, waarom. Het geelwitte zonlicht geeft alleen aan glanzende oppervlaktes echt wit, de wat mattere kleuren zullen meer het "geel" gaan overnemen en dan ben je met een lichte vleeskleur net even mooier weg

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 9:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Oei, zo te zien verwachten jullie wel wat.. Vergeet niet dat ik voornamelijk met de hand schilder :)
Ik heb weliswaar een airbrush maar dat is een heeeel oud ding waarmee ik alleen grote vlakken schilder.. Dus ja dat zwart gaat wel met de AB.

Preshade, post shade en washes.. ik doe met geen van allen weinig tot niets. Enkel een wash gebruikt onlangs op een F-14 om haar "smerig"te maken.

Ik begin me af te vragen of dit schema nu wel iets is waar ik me aan moet wagen :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 10:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
dat is ook iets wat ik me afvroeg bij mijn versie, daar spreken ze ook van satijnzwart als basis voor het ganse toestel, en ook steeds geleerd dat puur zwart niet doenbaar is, maar misschien zwart, met een tikkeltje blauw en grijs erbij om het iets te verbleken, hoewel zo'n showkist redelijk proper gehouden wordt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 10:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik verwacht helemaal niets, ik stimuleer alleen :lol:

Nee, het zijn tips die gegeven worden om beginnersfoutjes al te kunnen voorkomen.
Zou je een model geheel zwart schilderen, wat uiteraard kan en mag, zal je jezelf op een gegeven moment afvragen wat die zwarte schaduw doet in je vitrinekast. Zwart bestaat namelijk niet, zeg maar.
Kijk maar eens goed naar zwarte voorwerpen, wanneer is het nu echt zwart? Ja, in de schaduw (pre en postshading) voor de rest zal er altijd een weerschijnsel zijn van omgevingslicht (highlights of oplichting)

Je neemt dus een iets lichtere basiskleur, dus zoals Ruud ook al zei, een diep donker grijs of diep donkerblauw (je heb namelijk ook nog te maken met het schaaleffect, dit is ooit eens uitgezocht door de IPMS Stockholm omdat modellen op een afstandje te donker leken vergeleken met een 1:1 model)
Er is ergens een tabel van hoeveel % licht je moet toevoegen, voor 1/35 is dat 7% weet ik nog.

Dus het zijn slechts basistechnieken waar we op wijzen, ik heb nog geen woord gerept over chipping, rainmarks, colormodulation, filters etc :lol: )

geloof me, ik vind persoonlijk Preshading ook zoiets. Ik geloof daar niet in en ik sta niet alleen daarin. Vaak zie je een heel model volledig ingeruit doordat alle panellines etc zijn bespoten. In het echt zie je dat ook niet, maar het is even een stukje kunst of ervaring om te bepalen wat je wel en niet doet EN uiteraard persoonlijke voorkeur.
Zelf zou ik de diepe lijnen bij vleugelkleppen, stabilovlakken, vaak te openen inspectie- of bewapeningsluiken wieldeuren misschien doen en op de rug van een kist en wat delen van de vleugel. Dus ik zou op een totaliteit van ca 30% uitkomen, die lijntjes kan je ook prima met de kwast zetten, vaak wordt het dan zelfs wat strakker zolang je de randen maar wat vaag houdt.
In jouw geval heeft het geen zin om een preshadig te doen, alles is veels te donker, je ziet daar geen moer van terug.
Wel zou postshading kunnen, dus gewoon op de grotere vlakken en her en der op wat kleintjes een lichtere kleur nemen en die lekker in het centrum van het vlak uitwassen, heel makkelijk met een tubetje olieverf middelblauw, paar stipjes er op en met een schoon kwastje met White spirit, wasbenzine oid de olieverf over het vlak uitsmeren. Dat mag best subtiel.

Panellines inwashen, ja, dat kan, ik zou het anders doen, door met een klein penseeltje de randjes van de meest diepte lijnen een klein streepje lichte kleur geven en dan hoeft niet eens helemaal doorgetrokken lijn te zijn (Maar goed, ik ben een figuurschilder en werk en denk soms wat anders vermoed ik)

Zo al met al toch een hele lap tekst in de door de baas gesponsorde tijd

Maar het is zeker geen hoge verwachting die we uitspreken, bovenstaande zijn simpele handelingen waarin geldt "Wanneer je denkt dat er nog wat bij moet, dan moet je stoppen"

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 11:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Bert, ik spreek graag mijn dank uit voor je uitgebreide maar echt heldere toelichting.
Dit is de exacte reden waarom ik hier graag mee lees, er is zoveel ervaring en tips waarmee je je voordeel kunt doen.

De sprues zijn donkergroen dus om te beginnen denk ik dat ik mijn witte primer gebruik ipv de donker grijze die ik normaal gebruik.
Dit zal al iets schelen en omdat er gelukkig weinig foto's van deze kist zijn, Gelukkig? Ja, je kan dan immers toch wat meer je fantasie het werk laten doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement